Anadolu Medeniyetleri Müzesi'nden Cam Pendant

Anadolu Medeniyetleri Müzesi’nde sergilenmekte olan cam pendant 1997 yılında satın alınan ve bulunduğu yer belli olmayan bir eserdir. Sakallı, başında spiral bir bant bulunan bir erkek başının betimlendiği cam pendant, “çubuğa sarma yöntemi” ile üretilmiştir. Söz konusu eserin üretim tekniği ve stilistik özellikleri üzerinde yapılan incelemeler, Fenike’ye özgü sayılan ve Akdeniz coğrafyasında geniş yayılımı olan bir cam yapıtlar grubunun üyesi olduğunu göstermektedir. Söz konusu grubun en erken tarihli olanları İ.Ö. yedinci yüzyıl sonlarına ait bulunmakta, en geç örnekleri ise, İ.Ö. üçüncü yüzyıla dek üretilmektedir. Adı geçen grup eserlerin üretildikleri yer olarak Doğu Akdeniz kıyısı, Fenike gösterilmekle birlikte, yine bir Fenike kolonisi olan Kartaca da olası bir üretim merkezi olarak önerilmektedir. Anadolu Medeniyetleri Müzesi örneği, aynı gruba ait olmak üzere, İ.Ö. beşin- ci yüzyıl ya da dördüncü yüzyıl başlarında Anadolu kıyılarındaki bir merkeze, o dönemdeki Akdeniz ticareti kapsamında getirilen Fenike kökenli bir yapıt olarak değerlendirilmelidir.

The rod formed glass pendant in the Museum of Anatolian Civilizations in Ankara is an example of a type recorded in many centers of the ancient world in the period between the seventh and mid third century B.C. The type is often regarded as Phoenician although Carthage was also suggested as a center of production. The pendant in the Museum of Anatolian Civilizations has no recorded findspot. It was purchased by the museum in 1997. It is shaped as the head of a bearded male with a twisted head band. Stylistic classification suggests a fifth or early fouth century B.C. date for the pendant. Phoenician-Carthaginian rod formed glass pendants have a wide distribution along the Mediterranean coast. Except for a glass head pendant from Gözlükule in Tarsus and the bird shaped beads found in the excavations of the Mausoleum at Halicarnassus, there are a few recorded examples from Asia Minor.There is sufficient archaeological evidence (Uluburun and Gelidonya shipwrecks) for the role of the Asia Minor coast in the Mediterranean sea trade from the Late Bronze Age onwards. The impact of Phoenician culture and language has been documented in many centers in Asia Minor such as Karatepe, Tarsus - Gözlükule, Old Smyrna (Bayraklı) and Ephesus. Although the provenance of the glass pendant in the Museum of Anatolian Civilizations is unknown, we may assume that it was imported from the Phoenician coast to a center on the Asia Minor coast in the fifth or early fourth century B.C.

___

  • Albani 1988 Carr 1997 Çorağan 1990 Demus 1949 Drandakisl957 Drandakis 1964 Drandakis 1995 Epstein 1980-81 Hetherington 1978 Karakaya 2005 Katselaki 1996-97 Mathews 1997 Millet 1916 Mouriki 1995 Ötüken 1996 Bibliyografya ve Kısaltmalar Albani, J., "Byzantinische Freskomalerei in der Kirche Panagia Chrysaphitissa" Jahrbuch der Österreichischen Byzantinistik 38, 363-388. Carr, A. W., "Popular Imagery" The Glory of Byzantium, Art and Culture of the Middle Byzantine Era, A.D.843-1261(Ed. Evans,H. C, Wixom W.D.), The Metropolitan Museum of Art, New York, 113-182. Çorağan, N., "The Wall paintings of St. Nicholas Church in Demre (Myra), Recent Discoveries" Annali di Ca Foscari XXXVIII, 3, 83-89. Demus, O., The Mosaics of Norman Sicily, London. Drandakis, B., "O EIG Apxov PexDjivriG NOCIGKOÇ xo) Aytoi) ", Kpr|xiKa XpoviKa 11, 5-161. Drandakis, N. B., Byocvxivai Toı^oypac^ıaı xr|G Meaa Mavrıç, Athen. Drandakis, N. B., Byavxivai Toı%OYpa(|)iaı xr|G MEGCC Mavrıç, Athen. Epstein, A. W., "The Fresco Decoration of the Column Churches, Göreme Valley, Cappadocia", Cahiers Archeologiques 29, 27-45. Hetherington, P., "Byzantine Enamels on a Venetian Book-Cover", Cahiers Archeologiques 27, 117-146. Karakaya, N., "The Burial Chamber Wall paintings of St. Nicholas Church at Demre (Myra) Following their Restoration", Adalya VIII, 287-309. Katselaki, A., O XpiGXOC EÂ,KO|I£VOÇ em SxocDpo'D. Km T|/7uo?iOYia xrjc ricmaGxaGic GXT| B|/Çavxıvr| %ı AeAxiov xr|ç XpiGxiavncr|G Ap^aıoloyı'Krıç Exoapeiac 19, 167- 200. Mathews, T. F., "Religious Organisation and Church Architecture" The Glory of Byzantium, Art and Culture of the Middle Byzantine Era, A.D.843-1261 (Ed. Evans, H. C, Wixom W.D.), The Metropolitan Museum of Art, New York, 21-82. Millet, G., Recherches sur l'iconographie de l'evangile, aux XIV5, XV6 et XVP siecles, Paris. Doula, M., Studies in Late Byzantine Painting, London. Ötüken, Y, "1994 Yılı Demre Aziz Nikolaos Kilisesi Kazısı", (N. Çorağan, Freskolar) Kazı Sonuçları Toplantısı XVII, 382-383. Ötüken, Y. - S. Alpaslan - Y. Olcay - M. Acara - N. Çorağan 1998 Ötüken, Y. - S. Alpaslan - Y. Olcay - M. Acara - N. Çorağan, "Demre Aziz Nikolaos Kilisesi Kazısının Ortaçağ Araştırmalarına Katkıları", Sanat Tarihi Dergisi IX, 85-102. Restle 1969 Restle, M., The Wall Paintings of Asia Minor, Recklinghausen, I-III. Schiller 1968 Schiller, G. Ikonographie der Christlichen Kunst,II. Sophocleous 1994 Sophocleous, S., Icons of Cyprus, 7th to 20th Century, Nicosia. Sotiriou 1956 Sotiriou, G. M., Eiicovea xxa MOVTJG liva, A-B, Athen. Van Os - Jaszai 1970 Van Os, H. W. - Jaszai, G., "Kreuz Leğende", Lexikon der Christlichen Ikonographie 2, 642- 648. Weitzmann vd. 1965 Weitzmann, K. - M. Chatzidakis - K. Miatev - S. Radojcic, Frixhe Ikonen, Sinai, Griechenland, Bulgarien, Jugoslawien, Wien-München. Xuggopoulou 1932 Xuggopoulou, A. IcTopT||i£va Evay/e^a Movrjç I|3r|pov ocy.Opotöç, Athen.
OLBA-Cover
  • ISSN: 1301-7667
  • Yayın Aralığı: Yıllık
  • Başlangıç: 1998
  • Yayıncı: Kilikia Arkeolojisini Araştırma Merkezi