Semih Kaplanoğlu sinemasında hakikat arayışının Buğday filmi üzerinden okunması

Gerçeklik ve hakikat aynı anlamda gibi kullanılsa da felsefi olarak farklı bir anlama sahiptir. Gerçek zihinden bağımsız olarak var olan varlıklar olarak tanımlanırken, hakikat varlıkların zihindeki yansıması olarak tanımlanır. Varlıkların gizinden kurtularak, var olması ve insanın bunun farkına varması anlamı taşır. Hakikat arayışı, Kartezyen Batı Felsefe geleneğinde olduğu kadar tasavvufi felsefi bakış açısından da oldukça önemlidir. Hakikat arayışı sinema ile felsefeyi ortaklaştırır. Felsefenin sorduğu sorulara sinema yeni sorular sorarak derinleştirir. Hakikate ulaşmak için yapılan arayış ve yolculuk sanatın ve sinemanın ortak noktasıdır. Tarkovski Sinemasının hakikat arayışı ile paralellikler üzerinden Semih Kaplanoğlu Sinemasının hakikat arayışını okumayı amaçlayan bu çalışma, Buğday filmini söz konusu kavramsal çerçeveden içerik çözümlemesi yapmayı amaçlamaktadır. Bu bağlamda Batı’da ve Doğu’da hakikat arayışının ortaklıkları kadar farklılıklarının da ortaya koyulması planlanmaktadır

Reading pursuit of truth in Semih Kaplanoğlu cinema through “Grain”

Although reality and truth have been used in the same meaning, they have different meaning as philosophically. While reality has been defined as actual existences independent from the mind, truth has been defined as the reflection of the existences in the mind. It means that existence exists by disposing of their mystery and also means that human beings realize that. Pursuit of truth is essential not only in Cartesian Western Philosophy tradition but also the perspective of Sufi Philosophy. The pursuit of truth commonizes cinema with philosophy. Cinema deepens the questions which philosophy asks by proposing new questions. The pursuit and journey to reach the truth is the common point of art and cinema. This study, which aims to read the pursuit of truth in Semih Kaplanoğlu Cinema through the parallels of Tarkovski Cinema’s pursuit of truth, aims to do content analysis to Grain 2017 from this conceptual framework. In this context, it is planned to reveal the differences of the pursuit of truth in the West and East as well as the commonalities

___

  • Adanır, O. (2015). Sinemada gerçeklik ve düşsellik / hakikat ve yalan. Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 14, 171-173.
  • Bergson, H. (1986). Yaratıcı tekâmül (Ş. Tunç, Çev.). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Cevizci, A. (1999). Paradigma felsefe sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Hançerlioğlu, O. (1997). Felsefe ansiklopedisi kavramlar ve akımlar. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hançerlioğlu, O. (1997). İslâm ansiklopedisi (Cilt 15). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Husserl, E. (1973). Cartesian meditations: An Introduction to phenomenology (C. Cairns, Çev.). The Hague: Martinus Nijhoff Publishers.
  • Gazali. (1971). Mukaddes merdivenler (Mearicül’Kuds) (Y. Arıkan, Çev.). İstanbul: Eskin Matbaası.
  • Gazali. (1990). İhyau’ulumi’d-din (M.A. Müftüoğlu, Çev.). İstanbul: Tuğra Neşriyat.
  • Gazali. (2010). Yol, bilgi ve varlık (A.C. Köksal, Çev.). İstanbul: Sufi Kitap Yayıncılık.
  • Gianvito, J. (2009). Şiirsel sinema (E. Kılıç, Çev.). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Gülşen, E. (2011). Sinemanın hakikati. İstanbul: Külliyat Yayınları.
  • Gülşen, E. (2008, Haziran 14). Türk Sineması'nda tasavvufî bir dil kurma imkânı ve “Yumurta” filmi. Erişim adresi (29 Kasım 2019): https://www.yenisafak.com/sinema/turk- sinemasinda-tasavvuf%C3%AE-bir-dil-kurma-imk%C3%A2ni-ve-yumurta-filmi-123041
  • İpşiroğlu, M.Ş. (1939). Fenomenoloji. Felsefe Semineri Dergisi, 1, 153-164.
  • Tarkovski, A. (2000). Mühürlenmiş zaman (F. Ant, Çev.). İstanbul: Afa Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu. (t.y.). Hakikat. Erişim adresi (29 Kasım 2019): https://sozluk.gov.tr/
  • Özçınar, M. (2018). Türk sinemasının felsefi arka planı. İstanbul: Doruk Yayınları.
  • Şenel, G. (2019, 29 Kasım). Semih Kaplanoğlu ile hayat, sinema ve “Buğday” üzerine. Erişim adresi (29 Kasım 2019): https://akademyadergisi.com/semih-kaplanoglu-ile-hayat-sinema- ve-bugday-uzerine/