İZLEYİCİ ALIŞKANLIKLARINDAKİ DEĞİŞİMİN Z KUŞAĞI BAĞLAMINDA İNCELENMESİ: YOU VS WİLD ÖRNEĞİ

Sanatın üreticileri, dağıtımcıları, tüketicileri ve sanatı yapan çeşitli sanat dalları, çağın teknolojik değişimlerinden etkilenmektedir. Bu etki bazen olumlu olmakla birlikte genellikle olumsuzdur. Olumlu ve olumsuz etkilenen konular bakış açısına ve yaklaşıma göre değişmekle birlikte, benimsenen değerlendirme kriterleri teknolojinin orijinal haliyle temel işlevselliğine göre değerlendirilmelidir. Farklı anlatı türleri, alıcılarını farklı şekillerde tatmin eder. Bu çalışmada son yıllarda dijital yayıncılıkta bambaşka bir biçimde karşımıza çıkan ve belgesellere yeni bir boyut kazandıran etkileşimli belgeseller ele alınmaktadır. Teknolojinin gelişmesi ile beraber televizyon döneminin ortaya çıkması, daha sonra yeni bir mecra olarak televizyonlarının yerini alan dijital yayıncılığın ve Netflix gibi dijital platformların ortaya çıkması, bu durumun belgesel filme olan etkileri format değişimlerinin yanı sıra biçim, içerik z kuşağı bağlamında izler kitle alışkanlıkları açısından değerlendirilmektedir. Medyada z kuşağının tüketici alışkanlıklarının değişimi, dijital platform olan Netflix’in yayınladığı “You vs. Wild” isimli interaktif belgesel özelinde incelenmiştir.

___

  • Alwin, D.F., McCammon, R.J. (2007), ”Rethinking Generations”, Research in Human Development, Volume: 4, Number: 3-4, pp. 219-370.
  • Arda, Ö.(2015). Belgesel Filmde Yeni Yaklaşımların Idfa Doclab 2010- 2015 Belgesel Film Örneklemi Üzerinden Yapısal Ve Kullanım Özelliklerine Göre İçerik Analizi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi| Istanbul University Faculty of Communication Journal, (48).
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Örnekleme Yöntemleri Bilimsel Araştırma Yöntemleri Kitabı
  • Gaudenzi, S. (2013). The Living Documentary: From Representing Reality to Co-Creating
  • Harvey, K. (2012).‘Walk-In Documentary’: New Paradigms For Gamebased Interactive Storytelling and Experiential Conflict Mediation. Studies in Documentary Film, 6 (2): 189- 202.
  • Jensen, J. F. (1998). ‘Interactivity’ Tracking a New Concept in Media and Communication Studies. NORDICOM Review, 19 (1): 185- 204.
  • JOSHI, A., Dencker, J.C., and Franz, G.. Generations in Organizations. Research in Organizational Behavior, 31, 2011. ss. 177-205.
  • Kim, N., Kim, S. (2014). Interactive Documentary on Perspective of New Media. International Journal of Multimedia and Ubiquitous Engineering, 9 (12): 117-128.
  • Kuruoğlu, H. (1992). Türkiye’de Belgesel Sinema: 1970’lerden Günümüze. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsu, Sahne ve Görüntu Sanatları Anabilim Dalı.
  • Kuruoğlu, H., & Akçora, E. (2017). Dijital Ortamdaki Belgesel Filmde Yeni Anlatım Biçimleri. 1. Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı, İstanbul.
  • Liu, Y., Shrum, L.J. (2002). What is Interactivity and Is It Always Such a Good Thing Implications of Definition, Person and Situation for the Influence of Interactivity on Advertising Effectiveness. Journal of Advertising, 31(4): 53-64.
  • Lister, M. vd, (2009). New Media A Critical Introduction. New York: Routledge.
  • Lower, J. (2008). Brace Yourself Here Comes Generation Y. Critical Care Nurse, 28 (5), 80,84.
  • Manovich, L. (2001). The Language of New Media. England: MIT Press.
  • Mutlu, E. (1991). Televizyonu Anlamak. Ankara: Gündoğan.
  • Ocak, E. (2014). New Media Documentary: Playing with Documentary Film within the Database Logic and Culture. In D. Moser and S. Dun (Ed.), Digital Janus: Looking Forward, Looking .Back (255-262). Oxford, United Kingdom: Inter-Disciplinary Press. Reality in Digital Interactive Documentary. Doctor Thesis, Centre for Cultural Studies, University of London.
  • Sadullah, Ö. (2010), İnsan Kaynakları Yönetimi , Beta Basım, İstanbul.
  • Selva, C. L., Escolar, P.M. (2016). Civic Participation and Interactive Documentaries: A Contribution to the Open Government Model. El Profesional de la Informacion, 25(4): 578- 587.
  • Sørenssen, B. (2008). Digital video and Alexandre Astruc’s caméra-stylo: the new avant-garde in documentary realized, Studies in Documentary Film, 2: 1, pp. 47–59
  • Strauss,W., Howe, N. (1991), Generations: The History of America’s Future, 1584 to 2069. Perennial, NewYork, Sullivan, S.E., Forret, M.L., Carraher,
  • S.M., Maiminero, L.A. (2009), “Using the Kaleidescope Career Model to Examine Generational Differences in Work Attitudes”, Fairfield University Digital Commons , Volume: 14, Number: 3, p. 284-302.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitim Bilim Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanılabilecek Nitel Araştırma Tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24, 543-559
  • Twenge, J.M., Campell S.M. (2008), “Generational Differences in Psychological Traits and Their Impact on The Workplace”, Journal of Managerial Psychology , Volume: 23, Number: 8, pp. 862-877
  • Ünver, G., Bümen, N. T. ve Başbay, M. (2010). Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Derslerine Öğretim Elemanı Bakışı: Ege Üniversitesi Örneği. Eğitim ve Bilim Dergisi, 155 (35), 63- 77.
  • Vicente, A. (2008). Documentary Viewing Platforms. Thomas Austin and Wilma de Jong (Ed.), Rethinking Documentary New Perspectives, New Practices (s. 271-278). England: Open University Press.
  • Williams,C.K. Ve Page, A.R. (2011). Marketing to the Generations, Journal of Behavioral Studies in Business, 3, 3-11
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları