Türkiye'deki Sağ-Muhafazakâr Siyasetçilerin Toplumsal ve Kültürel Eksenli Muhafazakârlık Algıları Üzerine: Bir Alan Çalışmasından Notlar

Muhafazakârlık Türkiyenin siyasal ve toplumsal yaşamında önemli ve gerilimli birtartışma gündemi olmaya devam etmektedir. Özellikle AKPnin 2002de iktidaragelişinden günümüze kadar uzanan yaklaşık 12 yıllık süreç boyunca söz konusu olgu/ kavram gerek akademik-siyasal gerekse de popüler alanda/yazında önemli bir gündemmaddesi olageldi ve olmaya da devam edecek gibi görünmektedir. Mevcut iktidarın hemsiyasal söyleminde hem de pratik-fiili her uygulamasında muhafazakârlığın doğrudanveya dolaylı bir biçimde gündeme geldiği, tartışıldığı; bu yapılırken de bir biçimdekendisine atıf yapılmaksızın konuşabilmenin güç olduğu bir sosyolojik-siyasal olgu vekavramla yüz yüze olduğumuz söylenmelidir. Türkiyenin siyasal yapı ve tarihselliğigözetildiğinde muhafazakârlık elbette AKP iktidarını önceleyen önemli bir olgudur fakatbelirttiğimiz üzere AKP iktidarı ile birlikte kavram/olgu, anlaşılabilir nedenlerle yoğun birbiçimde tartışılmaya devam etmektedir. Söz konusu kavram/olgu gerek yanında gereksede karşısında yer alan fail ve çevrelerce toplumsal, kültürel, siyasal ve ideolojik bir dizitartışmanın nesnesi olmayı sürdürmektedir. Muhafazakârlığa yönelik bu yoğun ilgi vetartışmaya karşın kavramın, bizatihi sahiplenildiği siyasal ve toplumsal kesimlerce nasıltanımlandığı, algılandığı ve anlamlandırıldığı ise büyük ölçüde belirsizlikler taşımaktadır.Bu çalışmada sözünü ettiğimiz bu belirsizliği kısmen de olsa gidermeye yönelik birgirişim olarak, sağ-muhafazakâr siyaset geleneği içerisinde yer alan siyasetçilerinmuhafazakârlığı ele alış biçimlerine odaklanılmaktadır. Bu çalışma Türkiyede sağ ve/veyamuhafazakâr siyasete mensup siyasetçilerin profilini ortaya koymayı amaçlayan genişölçekli, niceliksel ve niteliksel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı bir sosyalbilim projesinin alan verilerine dayalı olarak üretilmiştir. 2009 yılında 12 il merkezindegerçekleştirilen alan araştırmasında, 6 farklı sağ-muhafazakâr partiye (Adalet veKalkınma Partisi, Milliyetçi Hareket Partisi, Saadet Partisi, Demokrat Parti, AnavatanPartisi ve Büyük Birlik Partisi) mensup toplam 126 yerel siyasetçiyle derinlemesinemülakatlar yapılmıştır. Çalışmada sağ-muhafazakâr siyasete mensup siyasetçilerinmuhafazakârlık kavramını nasıl tanımladıkları, bu kavramı/olguyu nasıl algıladıklarıve anlamlandırdıkları ele alınacaktır. Makaleye zemin oluşturan alan çalışmasında,bu konuyu irdeleyebilmek için siyasetçilere muhafazakârlık denildiğinde bu kavramınneleri çağrıştırdığı ve onlar için ne anlama geldiğine dair sorular yöneltildi. Bu bağlamdamevcut çalışma parti farkı gözetmeksizin görüşülen sağ-muhafazakâr siyasetçilerinkavramı/olguyu ağırlıklı bir biçimde kültürel ve toplumsal değerlere bağlı bir biçimdeele aldıklarını ve algıladıklarını göstermeye çalışmakta ve bu eğilimi sorunsallaştırarakaçıklamaya ve anlamaya çalışmaktadır. Görüşülen siyasetçilerin anlatılarına toplu olarak bakıldığında, toplumsal-kültürel çerçevede tanımlanan muhafazakârlık algı vetarifleri, siyasal eksende ortaya konulan muhafazakârlık telakkilerine kıyasla, dahakapsayıcı ve ayrıntılı bir çerçevede ele alınmakta, kavramın-olgunun içi daha kolay vezengin bir içerikle doldurulabilmekte ve bu bağlamda, muhafazakârlık hakkında dahaaçık ve dolaysız bilgiler edinebilmek mümkün olabilmektedir. Bu noktada çalışmanınöne çıkan bir tespitini ifade etmek gerekirse, söz konusu eğilim sağ ve muhafazakarsiyasetin ve düşünce geleneğinin kadim denebilecek kültürelci eğilimleriyle anlamlı birörtüşmeyi ampirik düzeyde teyit etmekte veya göstermektedir. Toplumsal-kültüreldeğerlere bağlı olarak yapılan muhafazakârlık algı ve tanımlamaları iki başlık altındatoplanabilir görünmektedir: İlkinde, din, gelenek ve ahlaki değerlere göre tanımlananbir muhafazakârlık söz konusuyken, ikincisinde ise gündelik yaşamdaki pratikler veya habituslar eksenlerinde tanımlanan bir muhafazakârlık söz konusudur. Bu türmuhafazakârlık yazıda sıradan muhafazakârlık olarak adlandırılıyor. Toplumsal vekültürel temelli muhafazakârlık, ağırlıklı olarak din, gelenek, ahlaki ilke ve normlarauygun içeriklerle tanımlanırken, onun bu yanıyla göreli olarak soyut birtakım tasavvurları yansıttığı söylenebilir. Oysa muhafazakârlığın bu kısmi ve soyut tasavvurların ötesindegündelik yaşamda bir dizi somut, pratik karşılıklar bulduğu yanları da söz konusudur.Toplumsal ve kültürel değerlere bağlı muhafazakârlık(lar)dan kategorik olarak ayrıtutulması zor olsa da, onun bir bileşeni olan bu muhafazakârlığın, soyut muhafazakârlıktasavvurlarından kısmen ayrı olarak değerlendirilmesi gerektiği söylenebilir. Ve buiki muhafazakârlık arasında, yani tasavvur edilen muhafazakârlık ile somut-pratikmuhafazakârlık arasında, zaman zaman belirebilen gerilimlerin varlığından sözedilmelidir. Bu iki muhafazakârlık algısı arasındaki gerilim ise muhafazakârlık hakkındatoptancı ve genelleyici hükümler verebilmeyi güçleştirmektedir.

On the Perceptions of Social and Cultural Conservatism of the Right- Conservative Politicians in Turkey: Notes from a Field Study

Conservatism has been a strong strain of politics and social life in Turkey. Especiallysince the JDP came to power in 2002, this concept, along with the behavioral patternsassociated with it, has become an important topic in academic, political and populardebates and publications. Conservatism is likely to maintain its significance in the nearfuture, because the JDP government continuously invokes it, directly or indirectly, bothin its discourse and conduct and thus maintains a socio-political environment in whichit is impossible to be engaged in any discussion without some reference to the concept.However, despite its popularity and currency in debates, how conservatism is actuallyunderstood or defined by the political and social segments of the society that areconsidered or self-identified conservatives remains largely unknown. This study is an attempt to fill that void. It reports the findings of the quantitative analysis of the datacollected for a comprehensive project, which included interviews with 126 local leadersin 12 provinces and from 6 different rightwing political parties (Justice and DevelopmentParty, National Movement Party, Felicity Party, Democrat Party, Motherland Party andGreat Union Party) conducted in 2009 and employed both quantitative and qualitativeresearch methods to offer a profile of the rightwing and/or conservative politicians inTurkey. It examines rightwing politicians perceptions and definitions of the concept ofconservatism and the meanings they attribute to it. The narratives of the politiciansinterviewed, as a whole, show that they tend to perceive and define conservatismin a sociocultural framework more readily and expensively than the way they defineit as a political disposition. Thus, the study provides empirical support to the claimsthat cultural conservatism is an old and fundamental aspect of the rightwing politicaltradition and thought. Conservatism perceived or defined as connected to socioculturalvalues, which is referred to as ordinary conservatism in this study, can be describedas having two dimensions: (1) conservatism based on religious, traditional and moralvalues, and (2) conservatism expressed in daily practices or habitus. This socioculturalconservatism, defined largely in terms of religious, traditional and moral principlesand norms may include certain abstract visions (about what ought to be). However,in addition to these abstractions, conservatism also involves a series of concrete andeveryday practices, which may correspond to the abstract notions. Although it may bedifficult to separate these two dimensions of sociocultural conservatism, it is importantto note the distinction and acknowledge the tension between them. Only by beingcognizant about the tension between these two perceptions of conservatism, can weavoid homogenizing and making overgeneralized assumptions about conservatism.

___

  • Açıkel F (1996). Kutsal Mazlumluğun Psikopatolojisi. Toplum ve Bilim, 70, 153-198. Akkaş H H (2004). Muhafazakâr Düşünce ve Edmund Burke. Ankara: Kadim Yayınları. Akşin S (1997). Bugünkü Türkiye. Cilt V, İstanbul: Cem Yayınları. Atay T (2003). Gelenekçilikle Karşı-Gelenekçiliğin Gelgitinde Türk “Gelenek- çi” Muhafazakârlığı. İçinde: A Çiğdem (der), Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce Muhafazakârlık, Cilt: 5, İstanbul: İletişim Yayınları, 154-178. Başsoy A İ (2011). AKP Neden Kazanır? CHP Neden Kaybeder?. İstanbul: Pegasus Yayınları. Bora T (1999). Türk Sağının Üç Hali Milliyetçilik Muhafazakârlık İslamcılık. İstanbul: Birikim Yayınları. Bora T (2005). Taşraya Bakmak. İstanbul: İletişim Yayınları. Burke E (1955). Reflections on the Revolution in France. New Jersey: Prentice Hall. Cengiz K (2013). “Yav İşte Fabrikalaşak” Anadolu Sermayesinin Oluşumu: Kayseri- Hacılar Örneği. İstanbul: İletişim Yayınları. Çarkoğlu A ve Kalaycıoğlu E (2009). The Rising Tide of Conservatism in Turkey. New York: Palgrave Macmillan. Çınar M (2006). Kültürel Yabancılaşma Tezi Üzerine. Toplum ve Bilim, 105, 153-165. Çiğdem A (2001). Taşra Epiği “Türk” İdeolojileri ve İslamcılık. İstanbul: Birikim Yayınları. Dağı İ (2008). Turkey Between Democracy and Militarism: Post-Kemalist Perspectives. Ankara: Orion Publications. Dural B (2005). Başkaldırı ve Uyum, Türk Muhafazakârlığı ve Nurettin Topçu. İstanbul: Birharf Yayınları. Erdoğan N (1994). Metinlerarasılık, Hegemonya ve Siyasal Alan. Toplum ve Bilim, 63, 40-57. Göka E vd (2003). Bir Hayat İnsanı Olarak Türk Muhafazakârı ve Kaygan Siyasal Tercihi. İçinde: A Çiğdem (der), Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce Muhafazakârlık, Cilt: 5, İstanbul: İletişim Yayınları, 302-313. Göker E (2010). Pasif Devrim: Ehlileşmiş Talepler. BirGün, 17 Haziran. Son erişim tarihi, 17/06/2010. Göle N (1991). Modern Mahrem Medeniyet ve Örtünme. İstanbul: Metis. Hale W ve Özbudun E (2010). Islamism, Democracy and Liberalism in Turkey: The Case of the AKP. New York: Routledge. İnce H. O (2010). Muhafazakâr İdeoloji Din-Siyaset. İstanbul: Alan Yayınları. İrem N (1997). Kemalist Modernizm ve Türk Gelenekçi-Muhafazakârlığının Kökenleri. Toplum ve Bilim, 74, 52-101. İrem N (2004). Türk Muhafazakârlığı Üzerine Bazı Gözlemler. Karizma Dergisi, 17, 9-19. Kirk R (1978). John Randolph of Roanoke. Indianapolis: LibertyPress. Laclau E (1985). Toplumun İmkânsızlığı. Akıntıya Karşı Dergisi, 1, 29-30. Laclau E ve Mouffe C (1985). Hegemony and Socialist Strategy. London: Verso. Mannheim K (1966). Essays on Sociology and Social Pschology. London: Routledge and Kegan Paul Ltd. Mollaer F (2008). Türkiye’de Liberal Muhafazakârlık ve Nurettin Topçu. İstanbul: Dergâh Yayınları. Mollaer F (2009). Muhafazakârlığın İki Yüzü. İstanbul: Dergâh Yayınları. Nisbet R (1990). Muhafazakârlık. İçinde: T Bottomore ve R Nisbet (der), Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi, Ankara: Verso Yayıncılık, 97-133. Nisbet R (2007). Muhafazakârlık Düş ve Gerçek. Ankara: Kadim Yayınları. Öğün S S (2000). Türk Politik Kültürü. İstanbul: Alfa Yayınları. Öğün S S (2003). Türk Muhafazakârlığının Kültürel Politik Kökleri. İçinde: A Çiğdem(der), Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce Muhafazakârlık, Cilt: 5, İstanbul: İletişim Yayınları, 539-582. Özipek B B (2004). Muhafazakârlık Akıl Toplum Siyaset. Ankara: Liberte Yayınları. Özdalga E (1998). Modern Türkiye’de Örtünme Sorunu Resmi Laiklik ve Popüler İslam. İstanbul: Sarmal Yayınevi. Philippe B (1991). Muhafazakârlık. İstanbul: İletişim Yayınları. Quinton A (2007). Conservatism. içinde: E G Robert vd (der), Blackwell Companions to Philosophy A Companion to Contemporary Political Philosophy, Cilt: II, Malden: Blackwell Publishing Ltd, 285-311. Scruton R (1981). The Meaning of Conservatism. New York: Penguin Books. Scruton R (1991). Conservative Texts: An Anthology. New York: St. Martin Press. Sümer Ç (2010) Liberal-Muhafazakâr Sentezin Eleştirisine Giriş: İttifakın Düşünsel Kaynakları. İçinde: Ç Sümer ve F Yaşlı (der), Hegemonyadan Diktatoryaya AKP ve Liberal-Muhafazakâr İttifak, Ankara: Tan Yayınları. Suveren Y (2013a). The Right Wing Conservative Politicians in Turkey: Ideological and Political Imaginations. (Basılmamış Doktora Tezi). Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi. Suveren Y (2013b). Türkiye’de Sağ-Muhafazakâr Siyasetçilerin Sağ, Sol ve İdeoloji Algıları: Bir Alan Araştırmasının Bulguları. Toplum ve Bilim Dergisi, 128, 183-213. Taşkın Y (2007). Anti-Komünizmden Küreselleşme Karşıtlığına Milliyetçi Muhafazakâr Entelijansiya. İstanbul: İletişim Yayınları. Tuğal C (2009). Passive Revolution Absorbing The Islamic Challenge to Capitalism. California: Stanford University Press.