Alain Badiou’nun Düşüncesinde Devrim ve Siyasal Örgütlenme

Varlık ve Olay isimli kitabının 2005’te İngilizceye çevrilmesinin ardından sadece kıta Avrupa’sının değil, Anglosakson dünyanın da ilgisini üzerine çeken çağdaş düşünür Alain Badiou ülkemizde de yıllar içerisinde popülerlik kazanmış ve gerek felsefesi gerekse siyasal kuramı ile akademik çalışmaların konusu olmuştur. Söz konusu çalışmaların büyük oranda Badiou’nun siyasal kuramına odaklandığı söylenebilir. Her ne kadar Badiou’nun akademik çevreler tarafından ele alınışı, eserlerindeki çeşitliliğe paralellik gösterse de siyasal kavramı üzerine odaklanan çalışmalarının yazında sayısal olarak daha çok yer tutuyor olması şaşırtıcı değildir. Bu durumun başlıca sebebinin, Badiou’nun çağdaş düşünce akımlarının tamamına karşı geliştirdiği sistematik eleştiri olduğu söylenebilir. Ancak daha da önemlisi, düşünürün, çalışmalarının omurgasını oluşturan Komünizm fikrine sahip çıkışıdır. Buna göre, Badioucu felsefe, kendisinin siyasal aktivizminin de kökünü oluşturan Marksist, Leninist ve Maocu bir gelenekten beslenerek materyalist ve diyalektik bir zemine oturmaktadır. Bu duruşun en açık örneği olarak, Badiou’nun kuramının yapıtaşlarından biri olan olay kavramını istikrarlı bir biçimde Komünist İdea ile özdeşleştirmiş olması gösterilebilir. Bir başka deyişle, Badioucu düşüncede olay kavramının merkeziliği ancak Komünist İdea ile birlikte ele anıldığında anlam kazanmaktadır. Bu çalışmanın temel sorunsalı tam da bu noktada şekillenmektedir. Komünist İdea’dan beslenen Badioucu felsefe ve siyaset düşüncesinin temel hatlarını, siyasal tarih ve eylemden bağımsız düşünmek mümkün değildir. Bu bağlamda makalenin amacı Badiou’nun hakikat süreçlerinden biri olarak tanımladığı (ve böyle olduğu ölçüde felsefi olan siyasalın ortaya çıkışını isimlendiren) olay kavramının devrim ile ilişkisini çözümlemektir. Bu doğrultuda makalenin temel savı Badiou düşüncesinde olay kavramının devrim ile özdeş olduğudur. Bu açıdan bakıldığında Badiou’nun bir devrim düşünürü olduğu öne sürülmektedir. Bu savı desteklemek için düşünürün çalışmalarında devrim fikrinin nasıl ortaya çıktığı, neyi amaçladığı ve nasıl bir örgütlenme ile gerçekleşeceği sorgulanmaktadır. Makale son olarak bu örgütlenme şeklinin neyi içerdiğine odaklanmakta, yazında zaman zaman muğlak olarak nitelendiren bu modelin düşünürün tüm felsefesi ile tutarlı bir çerçeve çizdiği savı ile sonlanmaktadır.

___

  • Badiou A (1999). Manifesto for Philosophy. New York: State University of New York Press.
  • Badiou A (2002). Ethics: An Essay on the Understanding. London: Verso.
  • Badiou A (2003). Saint Paul: The Foundation of Universalism. Stanford: Stanford University Press.
  • Badiou A (2004). Truth: Forcing and the Unnameable. İçinde: R Brassier ve A Toscano (der), Alain Baidou, Theoretical Writings, New York: Continuum, 120-133
  • Badiou A (2005). Being and Event. London: Continuum.
  • Badiou A (2007). The Century. Cambridge: Polity.
  • Badiou A (2009a). Logics of Worlds: Being and Event II. London: Continuum.
  • Badiou A (2009b). Theory of the Subject. New York: Continuum.
  • Badiou A (2010). The Communist Hypothesis. London: Verso.
  • Badiou A (2011a). Beyond Formalization: An Interview with Alain Badiou Conducted by Peter Hallward and Bruno Bosteels. İçinde: B Bruno (der), Badiou and Politics, Durham: Duke University Press, 318-350.
  • Badiou A (2011b). İdeası Komünizm Olan Şeyin Gerçeği de Sosyalizm midir? İçinde: B Alain ve S Žizek (der), Komünizm Fikri: Berlin Konferansı, 2010, Çev. O Dogan S Kılıç H Barışcan, İstanbul: Metis Yayınları, 11-21.
  • Badiou A (2011c). Komünizm İdea’sı. İçinde: B Alain ve S Žizek (der), Bir İdea Olarak Komünizm, Çev. A Ergenç ve E Kılıç, İstanbul: Ayrıntı, 12-27.
  • Badiou A (2012). The Rebirth of History: Times of Riots and Uprisings. London: Verso.
  • Badiou A (2017). On the Russian October Revolution of 1917. Crisis & Critique, 4(2), 13-23.
  • Bartlett A ve Clemens J (2010). Alain Badiou: Key Concepts. New York: Routledge.
  • Bensaid D (2007). Alain Badiou and the Miracle of The Event. İçinde: P Hallward (der), Think Again. Alain Badiou and The Future of Philosophy, New York: Continuum, 94-105.
  • Bosteels B (2011). Badiou and Politics. Durham: Duke University Press.
  • Brancaleone D (2012). Alain Badiou’s Theory of Revolutionary Change. Irish Marxist Review, 1(3), 60-71.
  • Critchley S (2007). Infinitely Demanding: Ethics of Commitment, Politics of Resistance. London: Verso.
  • Demirtaş M (2013). Badiou ve Özgürleşme Siyaseti. Düşünme Dergisi, 5, 70-78.
  • Ergül S (2013). Alain Badiou. İçinde: A Tuncel ve K Gülenç (der), Siyaset Felsefesi Tarihi: Platon’dan Zizék’e, Ankara: Doğu - Batı Yayınları, 867-882.
  • Ergül S (2015). Alain Badiou’nun Çokluk Ontolojisi. ETHOS: Felsefe ve Toplumsal Bilimlerde Diyaloglar, 8(1), 64-90.
  • Etil H (2013). Badiou’nun Felsefe Kavgası: Varlık-Olay-Özne-Hakikat. Divan Disiplinlerarası Çalışmalar Dergisi, 18(35), 243-275.
  • Feltham O ve Clemens J (2014). Badiou, Infinite Thought: Truth and the Return of Philosophy. New York: Bloomsburry Academic.
  • Hallward P (1998). Generic Sovereignty: The Philosophy of Alain Badiou. Angelaki, 3(3), 87-111.
  • Hallward P (2002). Translator’s Introduction. İçinde: A Badiou, Ethics: An Essay on the Understanding, London: Verso, 7-47.
  • Hallward P (2003). Badiou: A Subject to Truth. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Hewlett N (2007). Badiou, Balibar, Ranciere: Rethinking Emancipation. London: Continuum.
  • Hoffman M (2017). Alain Badiou, the Maoist Investigation, and the Party-Form. Historical Materialism, 25(2), 96-113.
  • Sotiris P (2011). Beyond Simple Fidelity to the Event: The Limits of Alain Badiou’s Ontology. Historical Materialism, 19(2), 35-59.
  • Toscano A (2007). Communism as Separation. İçinde: P Hallward (der), Think Again. Alain Badiou and The Future of Philosophy, New York: Continuum, 138-149.
  • Türk D (2013). Öteki, Düşman, Olay: Levinas, Schmitt ve Badiou’da Etik ve Siyaset. İstanbul: Metis.
  • Walker G (2012). On Marxism’s Field of Operation: Badiou and the Critique of Political Economy. Historical Materialism, 20 (2), 39-74.
  • Yenisoy Şahin E (2015). Alain Badiou’nun Hakikat Kuramı. ViraVerita E-Dergi (2), 105-129.