Nurettin Topçu’nun Anadolucu Türk Tarih Anlayışı Karşısında Orhan Türkdoğan’ın Asyatik Türk Tarih Anlayışı

Nurettin Topçu, Türk tarihini Anadolu’nun İslamlaşmasıyla başlatmıştır. Bu oluşumu, 1) Orta Asya’da gelen Türk boyları, 2) Türk boylarının Anadolu’ya taşıdığı İslamiyet ve 3) Anadolu’nun Eti halkından miras aldığı tarım tekniği gibi üç sac ayağına oturtmuştur. Topçu, tarih anlayışında İslam dinine ve Anadolu’yu Türkleştiren Türkmen boylarına önem vermiştir. Ona göre, Milletimizin Türkmen’i ve İslam’ı tanıması Anadolu’da mümkün olmuştur. Milletimiz için Türkmen el, İslamiyet ruhtur. Orhan Türkdoğan, tarih anlayışında Türk tarihinin Anadolu ile sınırlandırılmasına karşı çıkmıştır. O, Ziya Gökalp, Yusuf Akçura gibi Turancı düşünürlerin etkisiyle Kemalizmin Asyatik tarih tezini savunmuştur. Türkdoğan, Türk tarihinin başlangıcı olarak Orta Asya Türk Devletlerini görmüştür. Türkdoğan’a göre, Türk hükümdarlarının amacı, Türk soyundan olan ve Türkçe konuşan toplulukları bir devlet çatısı altında toplamaktır. Bunu ilk kez yapan Büyük Hun hükümdarı Mete’dir. Mete’nin bu girişiminden sonra, Türk soyundan gelen ve Türkçe konuşan topluluklar ikinci kez M.S. 8. yüzyılda Göktürk Devleti çatısı altında toplanmıştır.

Aganıst Anatolıan Turkısh Hıstorıcal Thesıs Of Nurettin Topçu Orhan Türkdoğan’s Asıan Turkısh Hıstorıcal Thesıs

Social scientist in Turkey limited the begining of Turkish history with different periods. For example Anatolian group started Turkish history with the Islamization of Anatolia. On the other hand Turkish/Turanist group opposed this thesis and defended Central Asian Turkish thesis.

___

  • ARSLANTÜRK, Z. ve TAŞDELEN. M. (2008). Orhan Türkdoğan, Türkiye’de Sosyoloji (İsimler- Eserler) 2 (iç.), Editör: Çağatay Özdemir, Ankara: Phoenix Yayınevi, s.269-299.
  • KAÇMAZOĞLU, H. B. (2008). Nurettin Topçu, Türkiye’de Sosyoloji(İsimler-Eserler) 1(iç.), Derleyen: Çağatay Özdemir, Ankara: Phoenix Yayınevi, s.783-820.
  • ÖĞÜN, S. S. (1992). Türkiye’de Cemaatçi Milliyetçilik ve Nurettin Topçu, İstanbul: Dergah Yayınları.
  • TOPÇU, N. (2015). İradenin Davası Devlet ve Demokrasi, 6. Baskı, İstanbul: Dergah Yayınları.
  • TOPÇU, N. (2017a). Yarınki Türkiye, 14. Baskı, Mart 2017, İstanbul: Dergah Yayınları.
  • TOPÇU, N. (2017b). İslam ve İnsan-Mevlana ve Tasavvuf, 13. Baskı, İstanbul: Dergah Yayınları.
  • TOPÇU, N. (2017c). Büyük Fetih, 13. Baskı, İstanbul: Dergah Yayınları.
  • TÜRKDOĞAN, O. (1996). Türk Tarihi’nin Sosyolojisi, Ankara: Hasret Yayınları.
  • TÜRKDOĞAN, O. (1999). Milli Kimliğin Yükselişi Niçin Milletleşme, 2. Baskı, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • TÜRKDOĞAN, O. (2004). Osmanlı’dan Günümüze Türk Toplum Yapısı, 2. Baskı, İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • TÜRKDOĞAN, O. (2005). Kemalist Sistem ve Sosyolojik Yapısı, İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık.
  • TÜRKDOĞAN, O. (2005). Ulus-Devlet Düşünürü Ziya Gökalp, İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık.