BEDİÜZZAMAN’A GÖRE VAHDET-İ VÜCÜD

Tasavvuf İslam dünya görüşünün en önemli tezahür biçimlerinden biridir. İslam’ın kalbî, derunî ve ihsan boyutları tüm hususiyetleriyle bu alanda tezahür eder. Şüphesiz tasavvuf alanındaki en etkili ve dikkate değer meşreplerden biri de Vahdet-i Vücûd meşrebidir. Bu meseleler üzerine yapılacak incelemeler İslam düşünce geleneğinin anlaşılmasında belirleyici etkiye sahiptir. Bu çerçevede, Bediüzzaman’ın Vahdet-i Vücûd ilgili değerlendirmeleri konunun anlaşılmasına katkı sağlayacak önemli hususlar içerir ve bu yönüyle incelemeyi hak etmektedir. Gerçekten de Bediüzzaman kaleme aldığı ilk eserinden itibaren Vahdet-i Vücûd konusunu farklı veçheleriyle ele almış ve bu doğrultuda önemli izahatlarda bulunmuştur. Ancak bu değerlendirmelerin eserlerinde dağınık bir biçimde bulunması çoğunlukla konu bağlamındaki görüşlerinin bütüncül şekilde kavranmasını ve sağlayabileceği katkıların görünmesini engellemektedir. Bu hususlar göz önüne alınarak, çalışma boyunca Bediüzzaman’ın tasavvuf ve Vahdet-i Vücûd ilgili görüşleri ortaya konulacaktır.

VAHDET-I VUCUD ACCORDING TO BEDIÜZZAMAN

Tasavvuf is one of the most important forms of manifestations of the Islamic worldview. The heart, inner and ihsan dimensions of Islam with all their characteristics are manifested in this area. Undoubtedly, one of the most influential and remarkable path in the field of Tasavvuf is vahdet-i vücut too. Studies on these issues have a decisive effect on understanding the tradition of Islamic thought. In this context, Bediuzzaman’s evaluations about the vahdet-i vücut include important points that will contribute to the understanding of the subject and deserve to be examined in this respect. Indeed, since his first works which to wrote, Bediuzzaman has dealt with the subject of vahdet-i vücut with different aspects and made important explanations in this direction. However, the scattered presence of these evaluations in his works often prevents being comprehended from in a holistic way his views on the subject and appearing the contributions that he can provide. Considering these issues, Bediuzzaman’s views on tasavvuf and vahdet-i vücut will be revealed throughout the study.