TOPÇU KÜLLİYATININ ANA KAVRAMLARINI BİRBİRİNE BAĞLAYAN DÜĞÜM NOKTASI: MADDERUH DÜALİTESİ

Nurettin Topçu; içinde yaşadığı cemiyetin sorunlarına yoğunlaşmış, derinlikli çözümler önermiş bir düşünürdür. Topçu, insanlığın ve özelde Türkiye’nin yaşadığı sorunları çeşitli cepheleriyle ele almaktadır. İktisadi, siyasi, itikadı ya da kültürel sahalarda bir takım tıkanıklıklara işaret etmekte, bunlara sebep olan amilleri masaya yatırmaktadır. Yazarın bütün sorunları, maddenin temsil etiği değerlerin ruhsal kıymetlere egemen olmasına irca ettiği söylenebilir. Yazarın önerdiği çözüm ise, maddeye karşı ruhun hâkimiyetini sağlayacak nizamın tesisinde aranmaktadır. İşte bu çalışmada Topçu külliyatı, mihveri olduğu düşünülen madde ve ruh kavramları bağlamında ele alınmıştır. Öncelikle; Topçu’nun maddeye ve ruha yüklediği anlamlar aktarılmış, daha sonra Topçu düşüncesinin ana temaları olarak görülebilecek temel kavramlar bu eksende çözümlenmeye çalışılmıştır. İçerik analizi yöntemine uygun olarak, bu çalışmada hem Topçu külliyatının ana kavram haritası çıkartılmaya, hem de bütün bu kavramları organik bir bütünlük içinde değerlendirmeyi mümkün kılacak bir “okuma biçimi” geliştirilmeye çalışılmıştır. Bu sayede, bir taraftan yazarın felsefesinin odak noktasına, diğer taraftan külliyatının sinir uçlarına temas etmek amaçlanmıştır

___

  • BAKIŞ, R. (2016). “Nurettin Topçu İdealizminde Madde ve Ruh”, Bilimname XXXI, (2), ss. 181-201.
  • BERGEN, L. (2016). “Nurettin Topçu’da Köy-Şehir Kavramları Ekseninde Sosyalizm TeklifiTopçu’nun Altersosyalizm-”, 40 Yıl Sonra Nurettin Topçu “Nurettin Topçu Bize Bugün Ne Söyler?” içinde, Ed. M. K. Arıcan, M. Orçan ve M. E. Kala, Ankara: Türkiye Yazarlar Birliği Yayınları, ss. 85-123.
  • BORA, T. (2016). “Nurettin Topçu’da Anti-Kapitalizm ve Sosyalizm Pis Burjuva ve Kul Hakkı”. 40 Yıl Sonra Nurettin Topçu “Nurettin Topçu Bize Bugün Ne Söyler?” içinde, Ed. M. K. Arıcan, M. Orçan ve M. E. Kala, Ankara: Türkiye Yazarlar Birliği Yayınları, ss. 78-84.
  • GÜNDOĞAN A. O. (2016). “Hareket, Muharrik ve Şahsiyet: Nurettin Topçu’da Ahlakın Yeniden İnşası”, 40 Yıl Sonra Nurettin Topçu “Nurettin Topçu Bize Bugün Ne Söyler?” içinde, Ed. M. K. Arıcan, M. Orçan ve M. E. Kala, Ankara: Türkiye Yazarlar Birliği Yayınları, ss. 190-194.
  • GÜNDÜZ, M. (2015). “Muhafazakâr-Modernist Bir Cumhuriyet Aydını: Nurettin Topçu’nun Eğitim Görüşleri”, Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, ss. 45-88.
  • İRĞAT, M. (2011). Nurettin Topçu’da İrade Kavramı, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • KARA İ. (2016). “Ahlak Davasına ve Muallimliğe Adanmış Bir Ömür: Nurettin Topçu”, Temaşa Erciyes Üniversitesi Felsefe Bölümü Dergisi, 4(4), ss. 6-23.
  • KARA İ. (2016). “Nurettin Topçu’nun Eserlerinin Teşekkülü ve Yayın Süreçleri Üzerine Birkaç Not”, 40 Yıl Sonra Nurettin Topçu “Nurettin Topçu Bize Bugün Ne Söyler?” içinde, Ed. M. K. Arıcan, M. Orçan ve M. E. Kala, Ankara: Türkiye Yazarlar Birliği Yayınları, ss. 42-52.
  • KARAMAN H. (2016). “Nurettin Topçu ve İsyan Ahlâkı”, 40 Yıl Sonra Nurettin Topçu “Nurettin Topçu Bize Bugün Ne Söyler?” içinde, Ed. M. K. Arıcan, M. Orçan ve M. E. Kala, Ankara: Türkiye Yazarlar Birliği Yayınları, ss.195-201.
  • KIRBAŞOĞLU, M. H. (2016). “Doğunun Putkırıcı İki Çocuğu: Nurettin Topçu ve Ali Şeriati”, 40 Yıl Sonra Nurettin Topçu “Nurettin Topçu Bize Bugün Ne Söyler?” içinde, Ed. M. K. Arıcan, M. Orçan ve M. E. Kala, Ankara: Türkiye Yazarlar Birliği Yayınları, ss. 155-172.
  • ÖZ, A. (2016). “‘Kendini Bulmanın Yolu Yeniden Doğuş’ Nurettin Topçu, Öze Dönüş Düşünürü Olarak Ele Alınabilir mi?”, 40 Yıl Sonra Nurettin Topçu “Nurettin Topçu Bize Bugün Ne Söyler?” içinde, Ed. M. K. Arıcan, M. Orçan ve M. E. Kala, Ankara: Türkiye Yazarlar Birliği Yayınları, ss. 256-280.
  • ÖZMEN C.; Öztürk, H. (2018). “Nurettin Topçu’ya Göre Ahlak ve Şahsiyet”, Turkish Studies, 13(18), ss. 1059-1070.
  • PLATON (2017). Phaidon, (Çev. Furkan Akderin), İstanbul: Say Yayınları.
  • SEKMAN, A. (2018). “İbn Rüşd Perspektifinde Nurettin Topçu’nun Felsefe-Din Münasebeti”, Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 19(43), ss. 151-163.
  • ŞIMŞEK, S (2015). “Nurettin Topçu’ya Göre Sûfîlik ve İslâm Sûfileri”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), ss. 1369-1385.
  • TOPÇU, N. (1990). Varoluş Felsefesi/Hareket Felsefesi, İstanbul: Dergah.
  • TOPÇU, N. (1995). İsyan Ahlakı, İstanbul: Dergah.
  • TOPÇU, N. (1998). Bergson, İstanbul: Dergah.
  • TOPÇU, N. (2005). Ahlak, İstanbul: Dergah.
  • TOPÇU, N. (2012). Büyük Fetih, İstanbul: Dergah.
  • TOPÇU, N. (2013). Sosyoloji, İstanbul: Dergah.
  • TOPÇU, N. (2014a). İradenin Davası Devlet ve Demokrasi, İstanbul: Dergah.
  • TOPÇU, N. (2014b). Yarınki Türkiye, İstanbul: Dergah.
  • TOPÇU, N. (2014c). İslam ve İnsan Mevlana ve Tasavvuf, İstanbul: Dergah.
  • TOPÇU, N. (2014d). Ahlak Nizamı, İstanbul: Dergah.
  • TOPÇU, N. (2014e). Kültür ve Medeniyet, İstanbul: Dergah.
  • TOPÇU, N. (2014f). Psikoloji, İstanbul: Dergah.
  • TOPÇU, N. (2015). Var Olmak, İstanbul: Dergah.
  • TURGUT, H. (2016). “‘Batılılaşmak’ Yerine ‘Kendimiz Kalmalıyız’ Tartışmasında İki İsim: Cemil Meriç ve Nurettin Topçu”, Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 1(2), ss. 57-68.