SEZAİ KARAKOÇ VE NECİP FAZIL KISAKÜREK’TE MEDENİYET ANLAYIŞI: KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME

Medeniyet kavramı uzun yıllardır tanımlanmasına rağmen; çok yönlü, göreceli ve muğlak bir anlamı vardır ve haddi zatında sosyal bilimlerde üzerinde ittifak edilmiş bir kavram değildir. Medeniyet, insanlığın ortaya koymuş olduğu eserlerin tamamını içine alıp kültür inşa eden bir düzen olduğu için medeniyet kavramını tek bir tanımlama ile ifade etmek oldukça güçtür. Medeniyetin, o medeniyetin özelliklerini taşıyan ideal insanı ve o medeniyetin inanç sistemi ile ahlak anlayışı arasında birbirini geliştiren ve bu unsurlar arasında akışı sağlayan bir dolaşım olduğu söylenebilir. Bu makalede giriş kısmında medeniyet kavramının doğuşuna ve Doğu-Batı Örnekleriyle 20. ve 21. Yüzyıllarda Medeniyet tanımlarına yer verilmiştir. Makalenin ana konusunu olan Necip Fazıl Kısakürek’in medeniyet anlayışı ile Sezai Karakoç’un medeniyet anlayışı ayrıntılı şekilde tahlil edilmiştir. Sezai Karakoç’ta İslam Medeniyeti, Batı Medeniyeti ve Diriliş Kavramı incelenmiştir. Son kısımda ise Kısakürek’te ve Karakoç’ta medeniyet tasavvurlarının mukayesesi yapılmıştır.

___

  • AYDIN Cemil ve DURAN Burhanettin , “Arnold J. Toynbee and Islamism in the Cold War Era Turkey: Civilizationism in the Writings of Sezai Karakoç (1933-),” Comparative Studies of South Asia, Africa and the Middle East. Vol. 35 Issue 2. 2015, s.310-323.
  • ALTUN, Fahrettin (2013). Türkiye’de İslamcılık Düşüncesi Ve Hareketi-Sempozyum Tebliğleri, 1.Baskı, İstanbul.
  • BALTACI, Cahit (Prof. Dr.),(2007). İslam Medeniyeti Tarihi. İstanbul: Marmara Üniversitesi, İlâhiyat Fakültesi Mehmed Âkif Araştırmaları Merkezi.
  • BAŞ, Münire Kevser. (2008), Diriliş Taşları, Ankara:Lotus Yayınevi.
  • BAŞ, Münire Kevser. (2008), Diriliş Taşları, Ankara:Lotus Yayınevi.
  • BAYKARA, Tuncer .(2000). Osmanlılarda Medeniyet Kavramı Ve On Dokuzuncu Yüzyıla Dair Araştırmalar. İzmir: Akademi Kitabevi.
  • BRAUDEL, Fernand (1996) Uygarlıkların Grameri, (Çev.) Mehmet Ali Kılıçbay, İmge kitabevi, Ankara. 27-28.
  • DAVİES, M. W. (1991). İslami Antropolojinin Oluşturulması-Kendimizi Ve Başkalarını Tanımak (çev. T. Doğukargın). İstanbul: Endülüs Yayınları.
  • DOĞAN, Özlem(2002), Felsefe Yazıları, İstanbul:İnkılap Yay.
  • DURAN, Burhanettin(2013), Türkiye’de İslamcılık Düşüncesi Ve Hareketi-Sempozyum Tebliğleri, 1.Baskı, İstanbul.
  • DURAN, Burhanettin,(2000). Transformation Of Islamist Political Thought İn Turkey From The Empire To The Early Republic (1908-1960): Necip Fazıl Kısakürek’s Political Ideas, Yayımlanmamış doktora tezi, Bilkent Üniversitesi Siyaset Bölümü, Ankara.
  • ELİAS, Norbert (1939). Uygarlık Süreci, İstanbul:İletişim Yayınları.
  • ELIAS, N (2007); Uygarlık Süreci Cilt 2: Toplumun Değişimleri Bir Uygarlaşma Teorisi İçin Taslak, Çeviren: Erol Özbek,İstanbul:İletişim Yayınları.
  • ERGUN, Doğan. (2004), Türk Bireyi Kuramına Giriş, 2.Baskı, Ankara:İmge Yayınları.
  • FEBVRE, L. (1995), Uygarlık, Kapitalizm Ve Kapitalistler, (Çev.) M.Ali Kılıçbay, Ankara:İmge Kitabevi Yayınları.
  • FERNARD, Braudel(1995). A History Of Civilizations, çev. Richard Mayne, New York: Penguin.
  • FRANKLE, G. (2003). Batı Uygarlığı, Ütopya Ve Trajedi (çev. Y. Kaplan). İstanbul: Açılım Kitap Yayınları.
  • GÜLER, Ruhi. (2006). Tanzimat’tan Iı. Meşrutiyet’e Medeniyet Anlayışının Evrimi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Kamu Yönetimi Anabilim Dalı Yayımlanmamış Doktora Tezi. 15-16.
  • GÖKALP, Z. (1995). Türk Medeniyeti Tarihi, (Sad. Yalçın Toker), İstanbul:Toker Yayınları.
  • GÜNGÖR, E. (1993). İslâm’ın Bugünkü Meseleleri. (8. baskı). İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • GÖLE, Nilüfer (2000)İslam Ve Modernlik Üzerine Melez Desenler, İstanbul:Metis Yay.
  • İBN Haldun. (1989). Mukaddime (çev. Z. K. Ugan, C. 1). İstanbul:MEB Yayınları.
  • KAFESOĞLU, İbrahim. (1989), Türk Milli Kültürü, 6.Baskı, İstanbul:Boğaziçi Yayınları İstanbul.
  • KALIN, İbrahim (2010). “Dünya Görüşü, Varlık Tasavvuru Ve Düzen Fikri: Medeniyet Kavramına Giriş”. Divan İlmi Araştırmalar Dergisi, s.21-59.
  • KARA, İsmail(1986) Türkiye’de İslamcılık Düşüncesi, İstanbul, c. I. LXIV- LXVII.
  • KARAKOÇ, Sezai(1997) Günlük Yazılar III: Sur, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • KARAKOÇ, Sezai (1986). Düşünceler I. İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • KARAKOÇ, Sezai (1999) Günlük Yazılar IV Gün Saati, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • KARAKOÇ, Sezai.(1976) İnsanlığın Dirilişi, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • KARAKOÇ, Sezai(1980) Çağ Ve İlham III, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • KARAKOÇ, Sezai. (1999) Günlük Yazılar, Sütun, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • KARAKOÇ, Sezai.(1998) Unutuş Ve Hatırlayış, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • KARAKOÇ, Sezai.(1969),Günlük Yazılar, Sur, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • KARAKOÇ, Sezai.(1999) İslam’ın Dirilisi, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • KARAKOÇ, Sezai.(1980) Diriliş Muştusu, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • KARAKOÇ, Sezai (2008) Fizikötesi Açısından Ufuklar Ve Daha Ötesi 2 Diriliş Şoku, 109-110-111.
  • KARAKOÇ, Sezai (1997) Günlük Yazılar, Sûr, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • KARAKOÇ, Sezai (2003),İslam Toplumunun Ekonomik Strüktürü, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • KARAKOÇ, Sezai (2012) Çıkış Yolu I, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • KARAKOÇ, Sezai(2000) Dirilisin Çevresinde, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • KARAKOÇ, Sezai (2011),Çıkış Yolu II, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • KARAKOÇ, Sezai(1996), Çağ Ve İlham IV, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • KARAKOÇ, Sezai.(2011) Çıkış Yolu I, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • KARAKOÇ, Sezai.(1989) Günlük Yazılar II- Sütun, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • KARAKOÇ, Sezai.(1999) Yapı Tasları ve Kaderimizin Çağrısı I, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • KARAKOÇ, Sezai.(2000), Dirilisin Çevresinde, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • KARAKOÇ, Sezai.(1996) Çağ ve İlham IV, İstanbul: Diriliş Yayınları.
  • KARATAS, Turan.(1988), “Doğu’nun Yedinci Oğlu”, İstanbul: Kaknüs Yayınları, , 496
  • KISAKÜREK, Necip Fazıl.(2002) İdeolocya Örgüsü, İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.
  • KISAKÜREK, Necip Fazıl.(1999), Çerçeve 2, İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.
  • KISAKÜREK, Necip Fazıl.(1996),Hitabeler, İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.
  • KISAKÜREK, Necip Fazıl.(1982), Batı Tefekkürü Ve İslam Tasavvufu, İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.
  • KISAKÜREK Necip Fazıl (1951). Medeniyetlerin Hali, İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.
  • KISAKÜREK, Necip Fazıl.(1968) Çerceve 2, İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.
  • KUTLUER, İlhan. (2003). “Medeniyet”. Türkiye Diyanet Vakfi İslam Ansiklopedisi, C.XXVII. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • MERİÇ, C. (1996). Umrandan Uygarlığa (2. baskı). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • BİLGE, Muhittin. (2004), Medeniyet Ve Diriliş, İstanbul:Hece Yayınları.
  • ÖZAKPINAR, Yılmaz. (2003), İslam Medeniyeti Ve Türk Kültürü, İstanbul:Ötüken Yayınları.
  • ÖZDALGA, E. (2006) İslamcılığın Türkiye Seyri: Sosyolojik Bir Perspektif: İstanbul:İletişim Yayınları.
  • ÖZEL, İ. (1995). Üç Mesele. İstanbul:Şule Yayınları.
  • SAĞLAM, Habil.(2013)Türkiye’de İslamcılık Düşüncesi Ve Hareketi-Sempozyum Tebliğleri, 1. Baskı, İstanbul.
  • SAMUEL, Huntington.(1996)The Clash Of Civilizations And The Remaking Of World Order, New York, NY: Simon and Schuster.
  • SOROKİN, P. (1997). Bir Bunalım Çağında Toplum Felsefeleri (çev. M. Tunçay). İstanbul:Göçebe Yayınları.
  • SPENGLER, O. (1978). Batının Çöküşü I, çev: Giovanni Scognamillo, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • ŞERİATİ, Ali. (1996). Medeniyet Ve Modernizem (çev. A. Yüksek, 4. baskı). İstanbul: Birleşik Yayınları.
  • TOPÇU, Nurettin (1998). Kültür Ve Medeniyet. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • TOYNBEE, Arnold (1978). Tarih Bilinci, İstanbul:Betaş Yayınları, 1:47,48.
  • TOYNBEE, Arnold. (1991). Medeniyet Yargılanıyor (çev. U. Uyan). İstanbul:Ağaç Yayınları.
  • ÜLGEN, Hilmi Ziya. (1998), İnsani Vatanseverlik, İstanbul :Ülken Yayınları.