En Kadim Kader: Muhacirlik

Modern düşünce sistemi ile yükselen ulus devletler önceleri bünyelerindeki çeşitli farklılıkları tasfiye etmeyi amaçlamışlardır. Fakat sonraları bu farklılıklara çeşitlilik olarak yaklaşmışlardır. Ulus devlet tarafından altı çizilen farklılıklar arasındaki çatışmaya ise uyuşmazlık denmiştir. Ulus devletlerin yıllardır kendi eliyle beslediği, kurguladığı uyuşmazlığın açmazlarından yine ulus devletler çokkültürcülük ile çıkmayı hedeflemektedir. Farklılıkların tasfiye edilmesi ve uyuşmazlık olarak belirlenmesi sonrasında ise farklılıkların zenginliğine vurgu yapılmasını ekonomik süreçlerden bağımsız düşünemeyiz. Bu yüzden bu makale bu zamana dek yazılmış çoğunluğun bildiği ve kabul ettiği tarihsel verilerden çok, -ekonomik faktörler ve çokkültürcülüğü de konu alan- minör bir göç tarihi denemesidir. Göçü farklı dalgalarda bire bir pratik etmiş olan Rukiye Hacıyeva ve Fatma Pehlivan’ın anlatıları esas alınarak oluşturulmuştur. Ayrıca makale göç ile ilgili genel geçer bir tespit yapma idealini taşımamaktadır

Immigration: The Most Ancient of Fates

Nation-states that emerged within modern thinking at first aimed at eliminating the differences. In time, diversity became anew name for those differences. The discrepancies that were underlined by nation-states were named as conflicts. The impasse as the result of such conflicts which have been organized by the nation-states themselves is tried to be overcome through multiculturalism. Elimination of the differences, the invention of diversity, and the restoration of honourthrough multiculturalism cannot be considered without economic processes. Hence, this paper is an attempt to write a minor migration history within and through economic factors and multiculturalism, rather than widely-known historical data. This study is constructed with the narratives of RukiyeHacıyeva and FatmaPehlivan, who experienced the migration at different times

___

  • Anderson, Benedict, Hayali Cemaatler. Çev. İskender Savaşır, Metis Yayınları, İstanbul, 2011.
  • Appadurai, Arjun, “The Ground of the Nation State: Identitity, Violence and Territory”, U. H. Kjell Goldmann içinde, Nationalism and Internationalism in the Post-Cold War Era, Routledge, London 2000, s.129-142.
  • Dirlik, Arif, Postkolonyal Aura: Küresel Kapitalizm Çağında Üçüncü Dünya Eleştirisi. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2005.
  • Foucault, Michel, Entellektüellerin Siyasi İşlevi. Çev. Ferda Keskim, Ayrıntı Yayınları, İstabul, 2000.
  • Gellner, Ernest, Nations and Nationalism, Cornell University Press, New York, 1983.
  • Greenfeld, Liah, Nationalism: Five Roads to Modernity, Harvard University Press, Cambridge, 1992.
  • Hobsbawn, Eric J., Milletler ve Milliyetçilik. Program, Mit, Gerçeklik, Çev. Osman Akınhay, 2. Baskı, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1995.
  • Kalaycı, Hüseyin, “ Etnisite ve Ulus Karşılaştırması”, Doğu Batı (44), 2008, 91-114.
  • Michel De Certeau, “Gündelik Hayatın Keşfi-I.”, Çev. L. A. Özcan, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara, 2009.
  • Musil, Robert, The Man Without Qualities, Capricorn Books, NewYork,1965.
  • Nora, Pierre, Hafıza Mekânları, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara, 2006.
  • Tatlıcan, Ümit- Çeğin, Güney, “Bourdieu ve Giddens: Habitus veya Yapının İkiliği”, Ocak ve Zanaat: Pierre Bourdieu Derlemesi içinde, der. G. Çeğin, E. Göker, A. Arlı, Ü. Tatlıcan İletişim Yayınları, İstanbul, 2010, s. 314-318.
  • Yıldız, Ahmet, Ne Mutlu Türküm Diyebilene: Türk Ulusal Kimliğinin Etno-Seküler Sınırları (1919- 1938), İletişim Yayınları, İstanbul, 2001.
  • Zizek, Slavoj, “Multiculturalism, Or, the Cultural Logic of Multinational Capitalism”, New Left Review (225), 1997, s. 28-51.
  • Doytcheva, Milena, Çokkültürlülük, İletişim Yayınları, İstanbul, 2009.
  • Touraine, Alain, Eşitlikve Farklılıklarımızla Birlikte Yaşayabilecek Miyiz?, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2007.