YUNAN TOPLULUKLARININ MÜZİKAL KİMLİKLERİNİN OLUŞUMUNDA ETKİLİ OLAN DÖNEMLER

Yunan Topluluklarının Müzikal Kimliklerinin Oluşumunda Etkili Olan Dönemler Özet Birçok medeniyete ev sahipliği yapmış olan Anadolu toprakları, üzerinden asırlar geçmiş olmasına rağmen hala geleneklere, kültürlere, müziklere ev sahipliği yapmaya devam etmektedir. Uzun yıllar boyunca aynı bölgede yaşayan kültürlerin kendilerinden iz bırakmaları ve diğer toplumların bu izleri takip ederek benimsemeleri kaçınılmaz bir sonuçtur. Etkileşimlerin ortak noktalarda nasıl benimsendiği konusu ve kökenine inildiğinde karşılaşılan sonuçların netliği tam olarak doğrulanamamıştır. Kültürler arası etkileşimin, temel noktalarda nasıl birleştiğinin, yaşamlarında ayrılmaz bir parça haline nasıl geldiğinin, geleneklere ve müziklere nasıl etkisinin olduğunun daha iyi anlaşılabilmesi açısından tarihteki önemli noktaların mutlaka bilinmesi gerekmektedir. Bu araştırmada, Yunan müziğinin oluşumunda Anadolu etkisinin dönemsel yaklaşımlarla incelenmesi amaçlanmaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden, tarama modeli çalışmasıdır. Kaynak taraması doküman analizi yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma tür olarak betimsel tarihi bir araştırmadır. Anahtar Kelimeler: Müzik, Anadolu, Yunan, Bizans, Osmanlı
Anahtar Kelimeler:

Müzik, Anadolu, Yunan, Bizans, Osmanlı

EFFECTIVE PERIODS IN THE FORMATION OF THE MUSICAL IDENTITY OF GREEK COMMUNITIES

Effective Periods in the Formation of the Musical Identity of Greek Communities Abstract Anatolia, which has hosted many civilizations, still hosts traditions, cultures, and music, even though centuries have passed. It is an inevitable result that cultures that have lived in the same region for many years have left their traces and that other societies have followed and adopted those traces. The clarity of the results encountered when it comes to the question of how interactions at common points and their origins are adopted is not fully clarified. Important points in history need to be known to better understand how cross-cultural interaction connects to essential points, how it becomes a critical part of their lives, and how it influences traditions and music. In this study, the Anatolian influence on the formation of Greek music will be examined using periodic approaches. One of the qualitative research methods is the survey model study. Document analysis methods through source study were used. As a research type, it is descriptive historical research. By the set objective, "Music of Ancient Greek and Hellenistic Era", "Music of Roman Era", "Music of Byzantine and Christian Era", "Music of Ottoman Empire" and " Music of Modern Greek Era" were set as sub-objectives. Keywords: Music, Anatolia, Greek, Byzantine, Ottoman

___

  • Acar, M. (2019). Yunan milliyetçiliğinin oluşumu ve modern Yunanistan’da milliyetçi tarih yazımı. Barış Araştırmaları ve Çatışma Çözümleri Dergisi, 6, 38-63.
  • Aksoy, B. (1985). Tanzimat’tan Cumhuriyet’e musiki ve batılılaşma. Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türkiye Ansiklopedisi, V. 5, (Eds.: M. Belge and F. Aral), 1212-1236), İatanbul: İletişim Yayınları.
  • Alexandris, A. (1983). The Greek minority of Istanbul and Greek-Turkish relations 1918-1974. Athens: Center for Asia Minor Studies.
  • Altınölçek, S. (2013). Bizans müziği. Akademik Bakış Dergisi, 36, 546-555.
  • Anderson, W. (1997). Music and musicians in Ancient Greece. New York: Cornell University Press.
  • Aristoteles (2013). Politika. (transl.: F. Akderin), İstanbul: Say Yayınları.
  • Çam, F. B. (2016). Eğitim sisteminin ortaya çıkışı ve Antik Yunan eğitim anlayışının temelleri. Bartın University Journal of Faculty of Education, 5(2), 629-643.
  • Deighton, H. J. (2012). Eski Atina yaşantısında bir gün. (çev.: H. Kökten Ersoy), İstanbul: Homer Kitabevi
  • Demirözit, D. (2005). Megali İdea’dan Ankara antlaşmasına (1930) Eleftherios Venizelos. Atatürk Yolu Dergisi, 9(35), 291-312.
  • Doğan, E. (2017). Mübadele sonrası Yunanistan’da iki dilli Küçük Asya şarkıları. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Doğan, E. - Karahasanoğlu, S. (2017). Yunanistan’da mübadilliğin kültürel simgesi Anadolu türküleri: Konyalı türküsü. Porte Akademik, 14/15, 116-133.
  • Esin, F. and Demirgen, E. (2017). Antik Roma’da müzik ve müzik eğitimi. Journal of International Social Research, 10(51), 390-399.
  • Feyzi, A. (2016). XIX. yüzyıl Bizans müziği kuramsal yapı ifadesinde geleneksel Türk müziği etkileri. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 8(2), 199-215.
  • Fırat, D. G. (2014). Ulus-devlet anlayışı karşısında toplumsal hafızanın direnişi: Rembetiko örnek olayı. Akademik Hassasiyetler, 1(1), 118-139.
  • Fiske, J. (2017). İletişim çalışmalarına giriş. (çev.: S. İrvan), Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Gerim, F. (2021). Antik dönemde sosyal etkinliklerde kullanılan müzik enstrümanlarının mozaikler üzerindeki tasvirleri. Bursa: Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Guluzade, P. (2021). Tarih yazıcılığında bir sorun olarak taraflılık. Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi, 5(1), 85-107.
  • Gülhan, H. and Gözlü, Ö. Ü. A. (2018). Antik Yunan tragedyalarında Yunan pantheonu ve dini ritüeller. Çankırı: Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.