SESSİZLİK SÖYLENİR Mİ?: DİNDAR KADINLIK, HABİTUS, KRİZ

Muhafazakâr cemaatlerde kadınların sessizliği katmerlidir. 12 Eylül’ün duygusal yükünün ardından, 1980’lerin sonunda solcular, devrimciler ağır aksak konuşmaya, yazmaya başladıklarında, ülkücülerin hikayelerini dinlemek için biraz beklememiz gerekmişti. İş darbeden önce ocaklarda, kadın kollarında örgütlenen ülkücü kadınlara geldiğinde, sessizliğin daha derin, cılız çıkan sesin daha duyulmaz olduğunu farkettik. Yeni-muhafazakârlığın, İslamcı ethos’un merkeze ilerlediği – hegemonik hale geldiği – son on-on beş yılda artık kimse kenara itilmiş bir yaşam biçiminden söz etmiyor. Bilakis, seküler yaşam biçiminin savunusu, başlı başına sessizliğe, susturulmaya karşı direnişin, yer yer merkezinde beliriyor.

Utterance of Silence: Pious Women’s Literature, Gender and Body

___

  • Bourdieu, P. (2010). A Social Critique of the Judgement of Taste. London and NY: Routledge Classics.
  • Cohen, I. J. (2008). Anthony Giddens. Rob Stones (der.) içinde, Key Sociological Thinkers
  • (s. 323-337). Hamphire: Palgrave Macmillan.
  • Köse, E. (2014). Sessizliği Söylemek: Dindar Kadın Edebiyatı, Cinsiyet ve Beden. İstanbul: İletişim.
  • Türkiye’de Başörtüsü Yasağı: Nasıl Başladı, Nasıl Çözüldü? Erişim: 2 Mayıs 2016, http://www.aljazeera.com.tr/dosya/turkiyede-basortusu-yasagi-nasil-basladi-nasil-cozuldu