Yasak Aşkın Gölgesinde Bir Kadın: Unamuno'nun Fedra'sı

İspanyol Edebiyatı’nın insanı incelikle ele alıp sunan en değerli yazarlarından ve düşünürlerinden olan Miguel de Unamuno’nun Fedra adlı eseri Yunan mitolojisindeki oğluna âşık olan prenses Fedra’nın öyküsünden esinlenilerek yazılmış ve İspanyol toplumu içerisine yerleştirilerek tekrardan yaratılmıştır. Eserde, kocası Pedro’nun oğlu Hipólita’ya âşık olan genç kadın Fedra, delikanlıya karşı duyduğu tutkunun esiri olarak ve melankolik bir ruh haliyle hareket ederek kendisine ve çevresine zarar verir bir hale gelecektir. Çalışmada Fedra karakterinin geçmiş yaşamından gelen kederli ruh hali, melankolik yapısı irdelenirken, bu durumu önceleyen etkenler ve sonrasında yaşanan olayların genç kadını aşk konusunda hangi boyuta taşıdığı sorgulanacaktır. XX. yüzyılın başlarındaki geleneksel İspanyol toplumu içinde Fedra imkânsız, yasak bir aşkı göze alırken ve de kendisiyle birlikte karşı tarafı da ateşe atarken, hangi etmenlerin tetikleyici rolde olacağı ele alınacaktır.

A Woman in the Face of a Forbidden Love: “Fedra” of Unamuno

The work entitled Fedra by Miguel de Unamuno—one of the most eminent authors and philosophers of Spanish literature who deals with the human being and delicately describes it—was inspired by the story of Fedra, a princess who falls in love with her son in the Greek mythology. Unamuno recreates this myth within Spanish society of the first half of the 19th century. In the play, Fedra is a young woman who is in love with Hipólito, the son of her husband Pedro, and for this reason she begins to harm herself and the people around her, behaving in a melancholic way as a slave of her passion towards Hipólito. This work will deal with Phaedra's injured state of mind, her melancholic character formed by her past, analyzing to what extent this state of mind leads the young woman in her feeling of love. The work will also focus on the factors that carry the risk of an impossible love within a traditional society and social norms, her own sacrifice and that of the young man.

___

  • Baudrillard, J. (2004). Tutkunun Kötülük Meleği. Doğu Batı: Aşk ve Batı. No: 27, 87-100
  • Borgna, E. (2014). Melankoli. Çev. M. M. Çilingiroğlu. İstanbul: YKY
  • Borgna, E. (2015). Ruhun Yalnızlığı. Çev. M. M. Çilingiroğlu. İstanbul: YKY
  • Butler, J. (2007). Melankoli ve Toplumsal Cinsiyet – Reddedilmiş Özdeşleşme. Cogito: Melankoli. No: 51, 275-291
  • Çavuş, R. (2004). Shakespeare’de Aşkın Farklı Kimlikleri. Doğu Batı: Aşk ve Batı. No: 27, 175-190
  • Fagan, K. (2009). La Libertad de Conciencia en Miguel de Unamuno. Alpha. No: 29, 291, 301
  • Freud, S. (2000). Yas ve Melankoli. Tra. A. Yardımlı. İstanbul: Idea
  • Göle, M. (2007). Aşk Melankolisi Diye. Cogito: Melankoli. No: 51, 2007, 163-169
  • Leitáo, I. M. S. (2005). Tragedia y Desnudez Extrema en Fedra de Miguel de Unamuno. Cuad. Cát. M. de Unamuno: 40, 45-59. Salamanca: Ediciones de Universidad de Salamanca
  • Losada Goya, J. M. (2011). Fedra y los Dioses (Eurípides, Racine, Unamuno). Thélème. Revista Complutense de Estudios Franceses. Vol. 26, 217-224
  • Montaigne, M. (2007). Melankoli Üzerine Denemeler. Cogito: Melankoli. No: 51, 159-162
  • Nasio, J.D. (2007). Aşk Acısı. Tra. H. Bakanlar. İstanbul: İmge
  • Ortega y Gasset, J. (2018). Quijote Üzerine Düşünceler. Çev. M. S. Şener. İstanbul: YKY
  • Rougemont, D. (1983). Love in the Western World. New Jersey: Princeton University Press
  • Toledo, H. (2006a). Unamuno Tiyatrosu. Littera Edebiyat Dergisi. No: 19, 115-120
  • Toledo, H. (2006b). Unamuno Tiyatrosu. İstanbul: Mitos Boyut
  • Unamuno, M. (1964). Teatro: Fedra, Soledad, El Otro. Buenos Aires: Losada