Modern Türkçede Hayali Bilgi Sorunu ve İslâm Düşüncesinin Tarih-dışılığı

Bu çalışmada, modern Türkçede bilgi sorunsalı soruşturulmaktadır.Dilin statüsü, düşünme ve bilgi süreçleri üzerinde temel ve işlevseletkilere sahiptir; çünkü o, bilginin tarihsel ve nedensel koşullarını yapılandırmaktadır.Türkçenin felsefi mantığı bakımından ciddi bir sorunbulunmaktadır. Bu sorun, insanların Türkçe kavramlar ile niyetlendiklerianlamlar arasındaki ilişkiyi olumsuz etkilemektedir ve Türkçe düşünceninözel şartları ile dile getirilebilir. Bu nedenle modern düşüncenin,klasik İslâm düşüncesinin ve aktüel Türk düşüncesinin incelenmesi gerekmektedir.Böylece makale, klasik İslâm düşüncesi üzerine Türkçedekaleme alınmış bazı metinleri tahlil etmektedir.

___

  • Özdemir, Muhammet. “Ortadoğu Özgüllüklerinin Anlamlandırılmasında Yöntem Sorunu ve Şarkiyatçılık”, Uluslararası Ortadoğu Kongresi, 1-2 Kasım 2011 Bildiri Kitabı Cilt I içinde. Bu bildiri Kocaeli’nde 1-2 Kasım 2011 tarihleri arasında Uluslararası Ortadoğu Kongresi’nde sunulmuştur. 144-160. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Matbaası, 2012, 145-151. Özdemir, Muhammet. “Fârâbî ve İbn Sînâ’da Felsefe Tarihi Kurgusu ve İslâm’da Felsefenin Konumu”, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9/4 (2014): 901-926.
  • Öztürk, Emine. Sosyo-Tarihsel Perspektif Süreci İçinde Aşk Sosyolojisi. İstanbul: Cinius Yayınları, 2013.
  • Searle, John R. Intentionality An Essay In The Philosophy Of Mind. Cambridge, Australia, USA: Cambridge University Press, 1983.
  • Searle, John R. Minds, Brains and Science, Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 13. Basım, 2003.
  • Shayegan, Daryush. Cultural Schizophrenia Islamic Societies Confronting the West, çev. John Howe. London: Syracuse University Press, 1992.
  • Terkan, Fehrullah. “Hakikat Arayışı ve Tecdid Arasında Bir Hayat”, İslâm Felsefesi Tarih ve Problemler; ed. M. Cüneyt Kaya, 289-325. İstanbul: İsam Yayınları, 2013.
  • Topdemir, Hüseyin Gazi. Türk Düşünce Tarihi. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayını, 2. Baskı, 2014.
  • Turner, Bryan S. Oryantalizm, Kapitalizm ve İslâm; çev. Ahmet Demirhan. İstanbul: İnsan Yayınları, 2. Baskı, 1997.
  • Türker, Habip. “Sevginin Ontolojisi”, Edebiyatta Üç Nokta, 16 (2015): 65-72.
  • Utku, Ali, KAYA, M. Cüneyt Kaya, “Türkiye’de Modern Felsefe Tarihi Yazımının Serencamı: Geç-Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Bir Literatür Değerlendirmesi”, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi Türk Felsefe Tarihi, 17 (2011): 11-48.
  • Ülken, Hilmi Ziya. Eski Yunan’dan Çağdaş Düşünceye Doğru İslam Felsefesi Kaynakları ve Etkileri; yayıma hazırlayan: Gülseren Ülken, İstanbul: Cem Yayınevi, 4. Basım, 1993.
  • Wittgenstein, Ludwig, Tractatus Logico-Philosophicus; çev. D. F. Pears, B. F. McGuinness, London ve New York: Rotledge Classics, 2001.
  • Yavuz, Hilmi. Alafrangalığın Tarihi Geleneğin Tasfiyesi ya da Yeniden Üretilmesi, İstanbul: Timaş Yayınları, 2009.
  • Yavuz, Hilmi. “Oryantalizm Üzerine Bir ‘Giriş’ Denemesi”, Marife, 3 (2002): 53-63.
  • Yavuz, Hilmi. “Türk Kültürünün Sistemleştirilmesinde Yöntem Sorunu”, Türkiye’nin Zihin Tarihi içinde, İstanbul: Timaş Yayınları, 2009.
  • Yıldırım, Cemal. Bilim Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi, 1983