İmam Hatiplerin Hadis Bilgileri ve Sünnet Algıları (Uşak İli Örneği)

Öz İmam hatipler toplum adına çok önemli bir görev ifa etmektedirler. Günümüzde bu görevin başarılı bir şekilde yürütülmesi için lise seviyesinde bir eğitime sahip olmak ve sadece geleneksel yöntemleri kullanmak yeterli değildir. Bundan dolayı imam hatiplerin görevlerini başarıyla yapabilmeleri ve toplumda var olan saygınlıklarını sürdürebilmeleri için dini ilimlerde yeterli ve toplum ortalamasının üstünde bir kültüre sahip olmaları zorunluluk arz etmektedir. Bu kapsamda en çok lazım olan dini ilimlerden birisi de hadis ilmidir. Son yıllarda medya yoluyla hadislere yönelik yapılan olumsuz propagandalar imam hatiplerin hadis ilmi konusunda daha donanımlı olmalarını gerekli kılmaktadır. Çünkü hadisler Hz. Peygamber’in sünnetlerini bize aktaran vesikalardır. Hadisleri reddetmek aynı zamanda on dört asırdır kabul edilip yaşanan sünnetleri de reddetmek anlamına gelmektedir. İmam hatiplerin hedef kitlesi olan toplum fertleri günümüzde bilgiye kolay ulaşmakta ve duydukları her şeyi sorgulamaktadırlar. Özellikle orta yaş ve altı, her konuda olduğu gibi dini konularda da daha akılcı düşünmekte ve bilimsel izahlar beklemektedirler. Bir kitaptan sadece okumak suretiyle aktarılan bilgiler bu kesimi yeterince ikna etmemektedir. İmam hatiplerin en üst seviyede eğitim almaları, bilgi ve kültür yönünden hedef kitleyi tatmin edecek düzeyde bulunmaları, projeleri ve faaliyetleriyle topluma cami dışında da liderlik yapmaları hedef kitlenin beklentilerinin karşılanması açısından son derece önemlidir. Bu makalede imam hatiplerin hadis ve sünnet konusundaki bilgi ve algıları, eksikleri ve beklentileri Uşak ilinde görevli 135 imam hatibe uygulanan anket cevaplarına göre tespit edilmeye çalışılmıştır. Anahtar kelimeler: İmam hatip, Eğitim, Vahiy, Hadis, Sünnet, Hadis dersi, Hutbe. Absract The imam orators perform a very important task for society. Today, it is not enough to have a high school level education and to use only traditional methods in order to carry out this task successfully. For this reason, it is imperative for the imams to have sufficient culture in religious sciences and have a culture above the average of society in order for them to perform their duties successfully and maintain their dignity in society. In this context, one of the most necessary religious sciences is the science of hadith. In recent years, the negative propaganda made against the hadiths through the media necessitates that the imam hatipers should be better equipped in the field of hadith science. Because the hadith of Hz. Muhammed are the documents that convey the Sunnah of the our Prophet to us. Rejecting the hadiths also means rejecting the circumcisions that have been accepted for fourteen centuries. Today, community members, who are the target audience of imam orators, have easy Access to information and question everything they hear. They think more rationally and expect scientific explanations, especially in the middle age and under religious issues. Information transferred from a book by reading only does not convince this segment sufficiently. It is extremely important for imam orators to receive education at the highest level, to satisfy the target audience in terms of knowledge and culture, and to lead the society outside the mosque with their projects and activities in order to meet the expectations of the target audience. In this article, information and perceptions of imam orators about hadiths and sunnah, deficiencies and expectations were tried to be determined according to the survey answers applied to 135 imam hatip in charge of Uşak province. Key words: Imam hatip, Education, Revelation, Hadith, Sunnah, Hadith lesson, Sermon.

___

  • Ay, Yusuf, (2008). Diyanet İsleri Başkanlığı’nın Yayımladığı Hutbelerdeki Hadislerin Tahrîci ve Genel Değerlendirmesi (2001-2004), Ankara: (yüksek lisans tezi).
  • Babanzâde Ahmed Nâim Efendi, (1982). Sahîh-i Buhârî Muhrasarı Tecrîd-i Sarîh Tercemesi ve Şerhi, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Bilen, Mehmet, (2005). Din Görevlilerinin Hadis Bilgisi, Ankara: Semih Ofset.
  • Kâsımî, Muhammed Cemâlüddîn, (1433/2012). Kavâidü’t-tahdîs min funûni mustalahi’l-hadîs, thk. Mustafâ Şeyh Mustafâ, Beyrut: Müessesetü’r-risâle nâşirûn.
  • Sakallı, Talat, (1995). Sünnetin Bağlayıcılık Açısından Taksimi, Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı 37, s. 39-102.
  • Şahiner, Mevlüt, (2012). “Camilerde Hutbe ve Diyanet İşleri Başkanlığı Kayseri İl Müftülüğü Hutbelerinde Kullanılan Hadislerin Tahriç ve Tahlili (2006-2010)”, Kayseri: (yüksek lisans tezi).