Ahşapseverlik

Bu makale, esas itibariyle Usta (2019) tarafından kaleme alınan “Ahşapsever Yaklaşım Temelinde Ahşapseverlik Olgusu” başlıklı yazıdan üretilmiş olup bu yazıda ilave açıklamalarla ve kavramsal nitelemelerle ahşapseverlik kuramı pekiştirilmiştir. Ahşabın, bir malzeme olarak tarih boyunca insanlığa sağladığı sayısız faydasıyla birlikte, dünü bugüne ve bugüne yarına bağlayan bir kültürlerarası etkileşim aracı olarak insanlığın ortak değeri olduğu gerçeği dikkate alındığında, ahşapsever yaklaşım temelinde ahşapseverlik olgusuyla gerçekleştirilen tüm faaliyetlerin bütünleşik bir kurgu dahilinde yaratıcılığın özü ve yeniliğin akılsal süreciyle uyumlu ve birbiriyle yakın bir ilişki içinde olduğu açıkça görülür. Bu açıdan bakıldığında, ahşapseverlik sadece ahşap bilimi ve teknolojisi alanında nispeten uzun vadeli bir geçerliliği olan belirli bir terim değil, aynı zamanda deneysel ve gözlemsel incelemelerle uygun bir şekilde elde edilebilecek bilimsel kanıtlar sunmak üzere, sosyal ve teknik literatürde refah ve yaşam kalitesinin ileriye dönük veya geçmişe ait çalışmalarının altında yatan değerlendirmelere rehberlik eden çok özel bir varsayımdır. Dolayısıyla, bu çalışmada, evrenselliği odağına alan ahşapsever yaklaşım temelinde özgünlük ile kültürel varoluşçuluk ve dışavurumculuk kavramlarıyla iç içe geçmiş önemli ve çok yaygın bir olgu olan ahşapseverlik konusunun, kendine özgü bir iç tutarlılığı ve yeterli açıklayıcılığı bulunan bir teori olarak, ilk defa etraflıca takdim edilmesi ve metinsel betimlemelerle açıklanması amaçlanmıştır. Zira, ahşapseverlik, insanlık tarihinin başlangıcından beri tüm toplumlar tarafından bilindik bir olgu olmasına karşılık, halen tanımlanmayı bekleyen ayrıcalıklı bir konu olarak ortadadır. Şurası çok açık ki, nispeten uzun sayılabilecek bir zamandan beri süregelen araştırmalarla, ahşabın hayatın hemen her alanında yer alan mevcudiyetinin genişliği ve derinliği ortaya konulmuş ve ahşap hakkındaki bilgi dağarcığının zenginleşmesine önemli katkılar sağlanmış olmasına rağmen, bu çalışmalar yeterli değildir ve henüz tamamlanmamıştır. Bu kapsamda, doğayı ve insanları önemsemek suretiyle, doğaya ve insanlara değer vermek temasına odaklanmış evrensel bir olgu olan ahşapsever yaklaşım çerçevesinde değerlendirilen ahşapseverlik olgusu; sürdürülebilir ve kaynağı yenilenebilir bir doğal malzeme olarak ağaçlardan temin edilen ahşabı doğru ve etkin bir şekilde kullanmak suretiyle, doğa ve insan uyumlandırmasıyla medeniyetin gelişmesine katkı sağlayan, bireyi ve toplumu önceleyen içselliğiyle bireysel ve toplumsal gerçekliği temsil eden ve hiç ayırt etmeksizin tüm insanlığı kucaklayan ayrıntılı bir içeriğe sahip olduğundan, insanlığın gelişmesine ve medeniyetin ilerlemesine büyük katkılar sağlamış olan ahşap bilimi ve teknolojisi odağında, aydınlanmacı bakış açısıyla bu yazıda tanıtılmıştır. Bu noktada, ahşapsever yaklaşım zemininde, ahşabın önemli bir malzeme ve değerli bir varlık olarak değerlendirilmesine yönelik güncel tartışmaların ve önerilerin anlaşılıp yorumlanmasına çalışılırken, ahşabın olası marjinalleşmesi durumu da göz önüne alındığında, ahşapseverlik olgusu belli bir çerçevede değerlendirilebilen yeni bir kavram olarak konuşulabilir. Bu çalışma mevcut içeriğiyle önemlidir, çünkü “Ahşapsever Yaklaşım” konusunun esas pekiştiricisi olan “Ahşapseverlik” olgusu, bu çalışmayla etraflıca açıklanmış olacaktır. Burada yapılan açıklamaların, ahşabın evrenselliğinin bir göstergesi olarak tüm insanlığa ışık tutacağı öngörülmektedir. Dolayısıyla, ahşapsever yaklaşım temelinde ahşapseverlik olgusuna dikkat çekmek ve ahşap bilimi ve teknolojisi alanı ile beynelmilel kamuoyunda bu konuya ilişkin bir farkındalık yaratmak öngörüsüyle hazırlanan bu yazı, Türkçe ve İngilizce olmak üzere iki dilde hazırlanmıştır. Bu yazının iki dilli olarak kaleme alınması, yaygın olarak küresel boyutta karşımıza çıkan ve küreselleşmeyi sürekli hale getiren bir durum olan “herkese fayda sağlayacak şekilde açıklama yapma ve tanıtma” öngörüsüyle ilintili bir husustur.  

___

  • Usta, İ. (2014). Ahşap Üzerine Betimlemeler: Kültürlerarası etkileşim aracı olan ahşabın “Değerli bir nesne olarak kabul edilip özümsenmesi” (Ahşap Doğaldır). Yapı Dünyası, Kasım/Aralık 2014 (224-225): 12-25.
  • Usta, İ. (2015). Ahşap Üzerine Betimlemeler: Kültürlerarası etkileşim aracı olan ahşabın “Değerli bir Nesne” olarak kabul edilip özümsenmesi (Ahşap Güzeldir). Mesleki Bilimler Dergisi 2015, 4 (2): 39-54.
  • Usta, İ. (2015). Ahşap Üzerine Betimlemeler: Kültürlerarası etkileşim aracı olan ahşabın “Değerli bir Nesne” olarak kabul edilip özümsenmesi (Ahşap Vazgeçilmez bir Tutkudur). Yapı Dünyası, Mart/Nisan 2015 (228-229): 19-32.
  • Usta, İ. (2015). Ahşap Üzerine Betimlemeler: Kültürlerarası etkileşim aracı olan ahşabın “Değerli bir Nesne” olarak kabul edilip özümsenmesi (Ahşabın Evrenselliği). Selçuk-Teknik Dergisi, Özel Sayı-1 (UMK-2015): 185-212.
  • Usta, İ. (2015). Depictions on Wood: Acceptation and Internalization of Wood, which is an intercultural interaction tool, as “A Valuable Object” (Wood is Good). The 46th Annual Meeting of the International Research Group on Wood Protection (10-14 May 2015, Viña del Mar, Chile), Document No: IRG/WP 15–40694.
  • Usta, İ. (2015). Depictions on Wood: Acceptation and Internalization of Wood, which is an intercultural interaction tool, as “A Valuable Object” (Wood is Beautiful and Versatile Material). The 27th International Conference Research For Furniture Industry (17-18 September 2015, Ankara, Turkey), Proceedings Book: 318-325.
  • Usta, İ. (2015). Ahşap Üzerine Betimlemeler: Kültürlerarası etkileşim aracı olan ahşabın “Değerli bir Nesne” olarak kabul edilip özümsenmesi (Ahşabın Önemi). Orman’dan Endüstriye, Ağustos/Eylül/Ekim 2015: 15-19.
  • Usta, İ. (2015). Ahşap Üzerine Betimlemeler: Kültürlerarası etkileşim aracı olan ahşabın “Değerli bir Nesne” olarak kabul edilip özümsenmesi (Ahşap Kültürü). Yapı Dünyası, Kasım/Aralık 2015 (236-237): 12-20.
  • Usta, İ. (2016). Ahşap Üzerine Betimlemeler: Kültürlerarası etkileşim aracı olan ahşabın “Değerli bir Nesne” olarak kabul edilip özümsenmesi (Ahşapsever Olmak). Yapı Dünyası, Mart/Nisan 2016 (240-241): 8-16.
  • Usta, İ. (2016). Depictions on Wood: Acceptation and Internalization of Wood, which is an intercultural interaction tool, as “A Valuable Object” (Wood is Life). The 47th Annual Meeting of the International Research Group on Wood Protection (15-19 May 2016, Lisbon, Portugal), Document No: IRG/WP 16–40719.
  • Usta, İ. (2016). Depictions on Wood: Acceptation and Internalization of Wood, which is an intercultural interaction tool, as “A Valuable Object” (WoodLover Approach). The 47th Annual Meeting of the International Research Group on Wood Protection (15-19 May 2016, Lisbon, Portugal), Document No: IRG/WP 16–40720.
  • Usta, İ. (2016). Ahşap Üzerine Betimlemeler: Kültürlerarası etkileşim aracı olan ahşabın “Değerli bir Nesne” olarak kabul edilip özümsenmesi (Lifli ve Gözenekli Yapısıyla Ahşap Mükemmeldir). Yapı Dünyası, Temmuz/Ağustos 2016 (244-245): 8-16.
  • Usta, İ. (2016). Ahşap Üzerine Betimlemeler: Kültürlerarası etkileşim aracı olan ahşabın “Değerli bir Nesne” olarak kabul edilip özümsenmesi (Ahşap Geleceğin Malzemesidir). Yapı Dünyası, Eylül/Ekim 2016 (246-247): 8-16.
  • Usta, İ. (2016). Depictions on Wood: Acceptation and Internalization of Wood, which is an intercultural interaction tool, as “A Valuable Object” (Wood is Valuable). Muğla Journal of Science and Technology, 2016 (2) 2: 139-149.
  • Usta, İ. (2016). Ahşap Üzerine Betimlemeler: Kültürlerarası etkileşim aracı olan ahşabın “Değerli bir Nesne” olarak kabul edilip özümsenmesi (Ahşap Medeniyettir). Yapı Dünyası, Kasım/Aralık 2016 (248-249): 15-23.
  • Usta, İ. (2017). Ahşap Üzerine Betimlemeler: Kültürlerarası etkileşim aracı olan ahşabın “Değerli bir Nesne” olarak kabul edilip özümsenmesi (Ahşap Katıksız bir Dosttur). Yapı Dünyası, Ocak/Şubat 2017 (250-251): 17-25.
  • Usta, İ. (2017). Ahşap Üzerine Betimlemeler: Kültürlerarası etkileşim aracı olan ahşabın “Değerli bir Nesne” olarak kabul edilip özümsenmesi (Ahşap Sürdürülebilir ve Yenilenebilir Malzemedir). Yapı Dünyası, Mart/Nisan 2017 (252-253): 8-14.
  • Usta, İ. (2017). Depictions on Wood: Acceptation and Internalization of Wood, which is an intercultural interaction tool, as “A Valuable Object” (Wood is a Symbol of Civilization). The 48th Annual Meeting of the International Research Group on Wood Protection (04-08 June 2017, Ghent, Belgium), Document No: IRG/WP 17–40776.
  • Usta, İ. (2017). Ahşap Üzerine Betimlemeler: Kültürlerarası etkileşim aracı olan ahşabın “Değerli bir Nesne” olarak kabul edilip özümsenmesi (Ahşap ile Yaratıcılıkta Sınır Yoktur). Mesleki Bilimler Dergisi, 2017 (6) 3: 588-599.
  • Usta, İ. (2017). Ahşap Üzerine Betimlemeler: Kültürlerarası etkileşim aracı olan ahşabın “Değerli bir Nesne” olarak kabul edilip özümsenmesi (Ahşap hemen her şey için Tercih Edilen bir Malzemedir). İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, 2017 (6) 3: 61-72.
  • Usta, İ. (2017). Ahşap Üzerine Betimlemeler: Kültürlerarası etkileşim aracı olan ahşabın “Değerli bir Nesne” olarak kabul edilip özümsenmesi (Ahşap Her Şeydir). Yapı Dünyası, Kasım/Aralık 2017 (260-261): 9-14.
  • Usta, İ. (2018). Ahşap Üzerine Betimlemeler: Kültürlerarası etkileşim aracı olan ahşabın “Değerli bir Nesne” olarak kabul edilip özümsenmesi (Ahşap Soyut ve Somut Etkileyicilik Performansıyla Olağanüstüdür). Yapı Dünyası, Ocak/Şubat/Mart/Nisan 2018 (262-263-264-265): 9-18.
  • Usta, İ. (2018). Depictions on Wood: Acceptation and Internalization of Wood, which is an intercultural interaction tool, as “A Valuable Object” (Wood is the Material of Endless Possibilities). The 49th Annual Meeting of the International Research Group on Wood Protection (29 April-03 May 2018, Johannesburg, South Africa), Document No: IRG/WP 18–40837.
  • Usta, İ. (2018). Ahşap Üzerine Betimlemeler: Kültürlerarası etkileşim aracı olan ahşabın “Değerli bir Nesne” olarak kabul edilip özümsenmesi (Ahşabı Tanımak Gerekir). Yapı Dünyası, Mayıs/Haziran/Temmuz/Ağustos 2018 (266-267-268-269): 8-13.
  • Usta, İ. (2018). Depictions on Wood: Acceptation and Internalization of Wood, which is an intercultural interaction tool, as “A Valuable Object” (The Discovery of Wood is not Over Yet). The International Forest Products Congress [ORENKO 2018] (26-29 September 2018, Trabzon, Turkey), Proceedings Book: 94-100.
  • Usta, İ. (2018). Ahşap Üzerine Betimlemeler: Kültürlerarası etkileşim aracı olan ahşabın “Değerli bir Nesne” olarak kabul edilip özümsenmesi (Ahşap Organik bir Malzemedir). 5. Uluslararası Mobilya Kongresi (01-04 Kasım 2018, Eskişehir, Türkiye), Bildiri Kitabı: 514-524.
  • Usta, İ. (2019). Ahşapsever yaklaşım temelinde ahşapseverlik olgusu. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 2019 (6) 8: 179-195.
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Age_of_Enlightenment, E.Tar: 21.03.2017
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Axiology, E.Tar: 21.03.2017
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Mysticism, E.Tar: 21.03.2017
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Renaissance, E.Tar: 21.03.2017
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Sustainability, E.Tar: 21.03.2017
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Value_theory, E.Tar: 21.03.2017
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Civilization, E.Tar: 28.04.2017
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Culture, E.Tar: 28.04.2017
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Intercultural_communication, E.Tar: 28.04.2017
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Sustainability, E.Tar: 28.04.2017
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Wood, E.Tar: 28.04.2017