GÖRSEL SÖYLEM ÖRNEĞİ OLARAK İNGİLİZ MANZARA RESSAMI JOHN CONSTABLE

Görselliğin kaynağının doğa olduğu, doğanın sonsuz sayıdaki biçim, renk ve deseniyle birçok sanatçıya ilham verdiği bilinmektedir. Doğanın bu zenginliğinden en çok istifade eden sanatçıların başında ressamlar gelmektedir. Ressamlar özellikle doğa ve manzara ressamları, kendilerine verilen sonsuz sayıdaki örmekten hem ilham almakta hem de onları resmetmektedir. Görsel kültür, görsellik ve göz merkezli, gözün gördükleri ile ilgili çalışan bir disiplindir. Resim, içerdiği görsellik nedeniyle görsel kültürün en yoğun ilgi alanlarından biri olmuştur. İngiliz Ressam John Constable, manzara resimleriyle ön plana çıkmış bir ressamdır. Onun çalışmaları doğa olduğu kadar, doğanın derinliklerinde kalmış olan tarihi yapılar da olmuştur. Bu küçük çalışmada, önce resim sanatına genel bir bakış sunulmuş, sonrasında John Constable tanıtılmıştır. Ardından Constable’ın üç tablosundaki görsellik detaylı olarak incelenmiştir.
Anahtar Kelimeler:

Görsel söylem, resim, manzara

___

  • Akyürek, E. (1994). Ortaçağ’dan Yeniçağ’a Felsefe ve Sanat, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Atalayer, F. (1994). Temel Sanat Öğeleri, Eskişehir: Anadolu Eskişehir Yayınları.
  • Avcı, S. ( 2013). “John Constable Yenilikte Gelenek”, SDÜ Hakemli Dergisi, Sayı: 12, Http://Edergi.Sdu.Edu.Tr/İndex.Php/Gsfsd/Article/Viewfile/4106/3436 Erişim: 25/04/2020.
  • Bachelard, G. (1948). La Terre Et Les Reveries Du Repos, Paris: Librerie Jose Corti, Les Massicotes,
  • Bell, L. (2007). Sanatın Yeni Tarihi (Çev.: U.Ceren Ünlü, Nurçin İleri, Rana Gürtüna), İstanbul: NTV Yayınları.
  • Bigalı, Ş. (1984). Resim Sanatı, Ankara: Şafak Matbaası.
  • Çetin, U. (2008). “John Constable” T.C Trakya Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Http://Dspace.Trakya.Edu.Tr:8080/Jspui/Handle/1/743 Erişim: 02.05.2015.
  • Descartes, R. (1989). "Les Principes De La Philosophie, Première Partie – Lettre Préface", Introduction Et Notes De G. Durandin, ("Felsefenin Prensipleri, Birinci Bölüm - Önsöz,
  • G. Durandin'in Giriş Notları"), Paris: Vrin.
  • Eczacıbaşı. (1997). Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, İstanbul: Yem Yayınları.
  • Eroğlu, Ö. (1995). Resmi Yorumlarken, Bursa: Ezgi Kitabevi Yayınları.
  • Freud, L. (2003). “Constable", Le Petit Journal Des Grandes Expositions, Paris.
  • Işıngör, M., Eti, E., Aslıer, M. (1986). Resim1 Temel Sanat Eğitimi, Ankara: Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları.
  • İpşiroğlu, N. Ve İpşiroğlu, M. (1983). Oluşum Süreci İçinde Sanatın Tarihi, İstanbul: Cem Yayınevi
  • Klee, P. (2002). Modern Sanat Üzerine, (Çev.: Rahmi G. Ögdül). istanbul: Altıkırkbeş Yayıncılık.
  • Mülayim, S. (1994). Sanata Giriş. İstanbul: Bilim Teknik Yayınevi. Ponty, M. (1996), Göz ve Tin. (Çev. Ahmed Soysal). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Parkinson, J. R. (1998). “Constable: The Man And His Art”, V&A, Londra,)
  • Ponty, M. (1996). Göz ve Tin (Çev.: Ahmed Soysal), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Scanlon, M. ve Gril, T. (2003). Fotoğrafta Kompozisyon (Çev.: Nedim Sipahi), İstanbul: Homer Kitabevi.
  • Sözen, M. Tanyeli, U. (2003). Sanat Kavram ve Terimleri, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tandırlı, E. (2008). “Resim Sanatında Doğal Çevre”, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2. Cilt Sayı: 2, http://www.Beykent.Edu.Tr/Docs/Sos2.Pdf, Erişim: 04/05/2020.
  • Thornes, J. E. (1999). John Constable's Skies, Birmingham: Birmingham University Press,
  • Turani, A., (1992):” Dünya Sanat Tarihi”, İstanbul: Remzi Kitabevi A.Ş., İstanbul.
  • http://www.Ressamlar.Gen.Tr/John-Constable-Kimdir-Hayati-Biyografisi/ Erişim: 01.05.2020.
  • http://www.Msxlabs.Org/Forum/Guzel-Sanatlar/94561-Bicim.Html#İxzz3z5ıejpg8 Erişim: 28.04.2020.