Hitit Kralının Saray Muhafızları: LúMešMešedi

Hititler, M.Ö II. binde Anadolu’da ilk merkezi devleti kurmuşlardır. Hattuša merkezli kurulan bu devlet daha sonra sınırlarını ve etki alanını Kuzey Suriye’ye kadar genişletmiştir. Bu genişleme ile birlikte ülkenin sınırlarının büyümesine bağlı olarak kralların uyguladıkları idari, siyasi stratejiler de ona göre şekil almıştır. Bu sistem içerisinde kral, diğer toplumlarda olduğu gibi tanrı olarak görülmese de öldükten sonra bu mertebeye ulaşmaktadır. Aynı zamanda o, ülkenin devamlılığı, refahı ve güvenliği için son derece önemlidir çünkü kral, tanrının yeryüzündeki temsilcisidir ve tanrıları memnun etme görevi krala aittir. Şayet kralın temizliğine dikkat edilmez, tanrılar için yapılması gereken ayinler düzenli olarak yerine getirilmezse ülkenin felakete sürükleneceğine inanılırdı. Bu nedenle kralın halkı ile temastan uzak bir yaşantı sürmesi gerekmektedir. Bu bağlamda makalenin konusunu da Hitit sarayı, kral ve ailesinin durumu ile kralın bu tecrit edilmiş yaşantısında ona eşlik eden saray muhafızları yani MEŠEDI’ler oluşturmaktadır.

The Palace Guards of the Hittite King: LúMešMešedi

Hittites established the first central state in Anatolia in 2000 BC. This state which centered on Hattuša has later expanded its borders and influence to Northern Syria. With this territorial expansion, administrative and political strategies applied by the kings has been reformed. Within this system, tough the king is not regarded as a god as it is in other societies, he gets the title after his death. Meanwhile the king is of utmost importance for the continuity, prosperity and security of the country as he is the representative of the god on earth and in charge of the satisfaction of the gods. It is believed that the country will be ridden for a fall if the king is not taken care well in terms of sanitation and also the rites for the gods is not carried out regularly. That’s why, the king must avoid close contact with his people. In this context, the issue of the article is about the Hittite palace, the king and his family, and the guardians of the king, Mešedis, who accompanied him in this isolated life.

___

  • Akurgal, E. (1999). Anadolu Kültür Tarihi (Sekizinci Baskı). TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları 67, Ankara.
  • Alp, S. (2011). Hitit Çağında Anadolu Çiviyazılı ve Hiyeroglif Yazılı Kaynaklar (Yedinci Baskı). TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları 140, Ankara.
  • Bryce, T. (2003) Hitit Dünyasında Yaşam ve Toplum. Dost Kitapevi Yayınları, Ankara (A).
  • Bryce, T. (2015). Hitit Savaşçıları MÖ 1650-1200. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul (B).
  • Cengiz, T. (2014). Hitit Kralı ve Kraliçesi Arasındaki Dikotomik Eşitlik Üzerine Bazı Tespitler. Tarih Araştırmaları Dergisi, 33(56), 19-34, Ankara.
  • Dinçol, A. M. (1990). Hitit Yasalarının Ana Çizgileri ve Eski Önasya Hukuku İle Etkileşimi. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Anadolu Araştırmaları Dergisi, 12, 83-10.
  • Friedrich, J. (1928/29). Reinheitsvorschriften für den hethitischen König. Altorientalische Studien, MAOG 4,46-58.
  • Güterbock, H.G. (1974). “The Hittite Palace”, Le palais et la royauté (XIXe Rencontre Assyriologique Internationale, 1971), P. Garelli, ed.(Paris: Librairie Orientaliste Paul Geuthner, 1974),pp. 305-314,,Perspectives On Hittite Civilization: Selected Writings Of Hans Gustav Güterbock, Editor: Harry A. Hoffner, Jr. Assistant Editor: Irving L. Diamond, The Oriental Institute Of University Of Chicago, Assyriological Studies, No:26, Chicago, Illinois.
  • Karataş, M. (2007). Hitit Bayram Törenlerinde Yer Alan Bazı Görevliler. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tarih (Eskiçağ) Anabilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Kılıç, Y. ve Duymuş, H. H. (2007). Hititlerde Kadın ve Siyaset. Tarih Araştırmaları Dergisi, 26(42), 85-99.
  • Reyhan, E. ve Cengiz, T. B. (2015). Eski Çağ Tarihi ve Uygarlığı El Kitabı. Grafiker Yayınları, Ankara.
  • Reyhan, E. (2017). Hitit Devleti’nde Siyaset ve Yönetim Direktif, Yemin ve Sadakat. Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara.
  • Seeher, J. (2013). “Hitit Mimarlığı”, Hititler Bir Anadolu İmparatorluğu (Hazırlayanlar/Editors: Meltem Doğan Alparslan- Metin Alparslan). Yapı Kredi Yayınları, s.314-335, İstanbul.
  • Sir Gavaz, Ö. (2012). Hitit Merasim Gezilerinde Üç Önemli Merkez: Hattuša-Tahurpa-Arinna. 2.Çorum Kazı ve Araştırmalar Sempozyumu, T.C Çorum Valiliği İl Kültür Ve Turizm Müdürlüğü, Yayın No: 6, 123-130, Çorum.
  • Süel, A. (1976). Boğazköy Metinlerinde Geçen LÚUBĀRU. Anadolu (Anatolia), 20, 121-130.
  • Ünal, A. (1980). Hitit Tıbbının Ana Hatları. Türk Tarih Kurumu Belleten, XLIV(175), 475-495.
  • Ünal, A. (2004). Çivi Yazılı Hititçe Kaynaklara Göre Hititler’de ve Çağdaş Eski Anadolu Toplumlarında Müzik, Dans, Eğlence ve Akrobatik Oyunlar. I.Uluslararası Tarihte Anadolu Müziği ve Çalgıları Sempozyumu, T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı, Yayın No:3003, Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü Yayın No:102, DÖSİMM Basımevi, 98-117, Eylül Ankara.
  • Ünal, A. (2005). Eski Anadolu’da Feminizmin Öncülerinden Bir Kraliçe Portresi: Kizzuwatnalı Puduhepa. İdol Arkeoloji ve Arkeologlar Derneği Dergisi, 7(2), 5-15.
  • Ünal, A. (2007). Hititçe Çok Dilli El Sözlüğü Hititçe, İngilizce, Almanca ve Türkçe Sözlük, Vol.I A-M, Vol.II N-Z, Hamburg.
  • Ünsal, V. (2013). Eski Anadolu’da Teokratik Devlet Düzeni Hitit ve Urartu. Berikan Yayınevi, Ankara.
  • Yiğit, T. (1996). Hitit Kral Ailesi Üyelerinin Siyasal Etkinliği Üzerine. Tarih Araştırmaları Dergisi, 18(29), 233-245.
  • Yiğit, T. (2003). Hitit Krallığı’nda Veliahdın Belirlenmesi Üzerine. Tarih Araştırmaları Dergisi, 22(34), 141-147.
  • Yiğit, T. (2004). Hitit Krallığı’nda Yönetim Sistemi Üzerine Bir Not. Tarih Araştırmaları Dergisi, 22(35), 219-226.