Ulusal ve Uluslararası Kapsamda Üniversite Tanıtım Filmleri

Ulusal ve uluslararası ölçekli kurumların/kuruluşların kendilerini tanıtabilme, marka değeri yaratabilme ve pazarlama stratejileri kapsamında daha geniş kitlelere ulaşabilmeleri için sunmuş olduğu hizmetler, rekabet içinde bulunmalarının doğal bir zorunluluğudur. Bu bağlamda tanıtım kavramı, iletişim, reklamcılık, halkla ilişkiler gibi alanlarda etkin ve eşgüdümlü kullanılması sonucunda hedef kitleyi bilgilendirme ve imaj yaratma faaliyetleri bakımından oldukça önem arz etmektedir. Tanıtım’da en önemli noktalardan biri mesajı hedef kitleye iletecek medyanın seçimidir. Bazı kurum/kuruluşlar gazete, dergi, bilboard, broşür gibi basılı medyayı tercih ederlerken; diğerleri ses ve görüntü akışının yer aldığı televizyon, sinema ve internet gibi hareketli medyanın yoğun olarak kullanıldığı alanları tercih etmektedir. Kurum/kuruluşların reklam ve tanıtım seçeneklerinden biri olarak son yıllarda hızla yükselen tanıtım filmleri de bir senaryo eşliğinde ses ve görüntü efektleriyle zenginleştirilmiş, gerektiğinde kurumsal vizyon ve misyonu örtülü olarak hedef kitleye ileten reklam filmleridir. Dünyada pek çok sektörde tanıtım filmleri yoğun olarak kullanılmaktadır. Tanıtım filmlerini aktif olarak kullanan kurum/kuruluşlardan bir diğeri de üniversitelerdir. Uluslararası düzeyde Asya, Avrupa, Afrika, Avusturalya, Amerika (Güney ve Kuzey) kıtalarından ve ulusal birçok üniversitenin tanıtım filmi bu araştırma kapsamında incelenmiştir. Ulusal ve uluslararası üniversitelerin büyük bir çoğunluğunun web sitelerinde tanıtım filmlerini yayınlamaları rekabete dayalı bir ortamda girişimci bir kimlik sergilemeleri bakımından önemli görülmektedir. Ulusal ve uluslararası tanıtım filmleri teknik açıdan incelendiğinde, görsel efekt ve yazılımların yoğun olarak kullanılması sahne geçişleri ve zaman zaman görüntü akışlarının hızlı olması, bilgilendirici açıklama yapan arka plan konuşmaları ile müziğin görüntü ile uyumlu olmaması (senkronizasyonun sağlanamaması) ya da görüntü akışı ile ses ya da tipografik ögelerin orantılı olarak belirli süre içinde verimli ve etkin kullanılamaması gibi problemlerin varlığı gözlemlenmektedir. Görüntü estetiği açısından etkili bir kamera açısı ile tanıtım sürecine ilişkin film sürekliliğinin sağlanamaması, renklerin doygunluk değerinin dengelenememesi ve konsepte uygun bir tipografinin seçilememesi, tanıtım filminin storyboard’da planlanan süreye göre ayarlanamaması ve gereğinden fazla uzun tutulduğu için hedef kitlenin dikkatinin azalabilme olasılığı gibi problemler üniversite tanıtım filmlerinde saptanan diğer sorunlara örnek gösterilebilir. Başarılı bir tanıtım filmi marka değeri yaratım sürecinde hedef kitlenin imgeleminde olumlu bir imaj yaratmak açısından oldukça önemlidir. Kurumun tanıtım filmi ile söz konusu imajın, kullanıcı kitlelerde olumlu bir intiba yaratması, aynı platformdaki diğer rakiplerinden öncelikli olarak hatırlanabilmesi ve ilgili kitle üzerinde olumlu bir izlenim yaratabilmesi açısından önemli görülmelidir. 
Anahtar Kelimeler:

İletişim, Marka, Tanıtım Filmi

___

  • Aaker, D. (1996), “Measuring Brand Equity Across Product and Markets”, California: Spring.
  • ------------, (2009), “Managing Brand Equity”, Newyork: Freepress.
  • Akter, T. (2012), “İletişim ve Psikoloji Üzerine”, Havadis Gazetesi; Poli Dergisi, Sayı:1, s.s 1-2.
  • Aydoğan, D. ve Karaarslan, M.H. (2017), “Üniversiteler Kendini Nasıl Tanımlıyor? Üniversite Tanıtım Filmleri Üzerine Söylem Analizi”, Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 5, s.s 120-123.
  • Barker, L. L. (1990), “Communication”, New Jersey: Prentice Hall.
  • Barthhes, R. (1996), “Gösterge Bilimsel Serüven”, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Belch E., G. & Belch A., M. (2006), “Advertising and Promotion: An Integrated Marketing Communication Perspective”, Pennsylvania: Irwin Professional Pub.
  • Bordwell, D. & Thompson, K. (2008), “Film Sanatı”, Ertan Yılmaz ve Emrah Suat Onat (çev.), Ankara: De-Ki.
  • Burke, P. (2004), “What is the Cultural History ? ”, Cambridge: Polity Press.
  • Braha, Y. & Byrne, B., (2010), “Creative Motion Graphic Titling For Film, Video, And The Web”, Oxford: Focal Press.
  • Cancellaro, J. (2006), “Sound Design for Interactive Media”, Kanada: Thomson Delmar Learning Publication.
  • Grant, J. (2006), “The Brand Innovation Manifesto: How to Build Brands, Redefine Markets and Defy Conventions”, West Sussex: John Wiley & Sons Publishing.
  • Hollis, N. & Brown, M. (2011), “Küresel Marka Dünya Pazarında Kalıcı Marka Değeri Yaratma ve Geliştirme Yöntemleri”, (Çev. Alev Kuruoğlu, Aslıhan Keçim, Deniz Arı, Lütfi Aydeniz, G.Müge Uçar, Özge Eldaş, Taner Karagüzel) İstanbul: Brandage.
  • Karpat, I. (1999), “Bankacılık Sektöründe Örneklerle Kurumsal Reklam”, İstanbul: Yayınevi.
  • Kapferer, J. N. (2012), “The New Strategic Brand Management Advanced Insights and Strategic Thinking”, London: Kogan Page.
  • Keller, K. L. (2008), “Strategic Brand Management:Measuring, and Managing Brand Equity”, London: Pearson/Pearson Hall.
  • Keller, K. L. (1998), “Brand Equity, in the Handbook of Technology Management”, Newyork: Ubs
  • Monaco, J. (2003), “Bir Film Nasıl Okunur- Sinema Dili, Tarihi ve Kuramı”, İstanbul: Oğlak.
  • Odabaş H. (2003), “Kurumsal Bilgi Yönetimi”, Ankara: Türk Kütüphaneciliği.
  • Okay, A. (1999), “Kurum Kimliği”, İstanbul: Mediacat.
  • Özbay, M. (2005, “Bilim ve Kültür Aktarıcısı Olarak Yazı”, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, Sayı: 2, s.s 68-73.
  • Rickitt, R. (2006), “Special Effects The History and Technique”, London: Acrum Press Ltd.
  • Ranking Web Of Universities. Erişim: 17 Mayıs 2018, http://www.webometrics.info/en/node/54