Reprodüksiyonun Sanat Eğitimindeki Rolü ve Çini-Seramik Eğitiminde Yapılan Reprodüksiyon Örnekleri

Reprodüksiyon hakkında yapılan araştırmalarda; reprodüksiyonun çok farklı alanlarda uygulama alanı bulduğu ve birçok amacının olduğu görülmektedir. Yeniden yapım, imitasyon veya taklit anlamlarında karşılık bulan reprodüksiyon, genelde olumsuz bir imaja sahip olsa da gerçekte sanat eğitiminin her alanında öğrenmenin en iyi araçlarından biridir. Sanatın herhangi bir dalında klasik olan bir eserde özellikle uygulanan tekniklerin taklit edilmesi, ilerde yapılacak yeni eserlerin önünü açmakta ve perspektifi genişletmektedir. Ayrıca reprodüksiyonun; geleneksel değerleri en iyi yansıtan eserlerin ömrünü uzatarak, bu değerlerin gelecek nesillere aktarılmasında sanat değerlerini korumak adına da önemli görevleri bulunmaktadır. Akademik olarak ele alınan reprodüksiyon konusu Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Geleneksel Türk Sanatları Bölümü, Çini Tasarımı ve Onarımı Anasanat Dalında, “Farklı Uygarlıkların Seramikleri” ve “Eski Çini Örneklerinin Yeniden Üretimi” adlı derslerde verilen eğitimlerde işlenmektedir. Bu derslerde yapılan uygulamalardan örneklerin verildiği bu çalışmanın, kültürün sürdürülebilirliği açısından fayda getireceği düşünülmektedir.

The Role of Reproduction in Art Education and Examples of Reproduction in Tile-Ceramic Education

In the research on reproduction, it has been seen that reproduction finds application in many different fields and has different meanings as a word. Reproduction, which means replication, imitation, or replica in art education, generally has a negative image. However, in reality, imitation is one of the best learning tools in all education areas. Imitation of art techniques applied in a classical work in any branch of art paves the way for future works and plays a vital role in education. Also, reproduction, prolonging the life of works that best reflect traditional values, undertake an essential task in terms of preserving artistic values in transferring these values to future generations. Today, the issue of reproduction, which is considered academically, is covered in education given in the courses called "Ceramics of Different Civilizations" and "Reproduction of Ancient Tile Samples" in Dokuz Eylul University, Faculty of Fine Arts, Department of Traditional Turkish Arts, Tile Design and Repair. This study, in which examples are given from the applications made in these courses, will benefit the sustainability of the culture.

___

  • Aristoteles (1995). Poetika, İ. Tunalı (çev.), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Aykaç, R. (2017). Konya Karatay Müzesindeki Anadolu Selçuklu Dönemi Seramik Kandiller, Konya: Palet Yayınları.
  • Barışta, Ö. (2009). Geçmişten Günümüze Türk El Sanatları, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Sanat ve Eğitim Kursları (İSMEK) El Sanatları Dergisi, Sayı: 7.
  • Baumgarten, A. G. (1988). Theoretische Ästhetik, Die grundlegenden Abschnitte aus der “Aesthetica”, H. R. Schweizer (çev.), Hamburg: Felix Meiner Yayınevi.
  • Bolay, S. H. (2009). Felsefe Doktrinleri ve Terimleri Sözlüğü, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Erzen, J. (2004). Arredamento Mimarlık, Arkitera Forum Mimarlık Yazıları.
  • Güleç, G. (2018). “Sanatta Doğal Yapay İlişkisi ve Yeniden Üretim”, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Heykel Anasanat Dalı Yüksek Lisans Sanat Çalışması Raporu, Ankara.
  • Gök İpekçioğlu, S. (2019). Smyrna (İzmir) Agorası’nda Bulunan Lazımlıklar (Havruzlar) ve Osmanlı’da Lazımlık Kültürü. Akdeniz Sanat, 21. Uluslararası Orta Çağ ve Türk Dönemi Kazıları ve Sanat Tarihi Araştırmaları Sempozyumu, 751-768. https://dergipark.org.tr/tr/pub/akdenizsanat/issue/49183/621663
  • İnanan, F. ve Derya Ş. (2017). “Arkeopark-Osmanlı Lüleleri Osmanlı’da Tütün Keyfi”, Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, C. 18, S. 32.
  • İslimyeli, N. (1976). “Reprodüksiyon”, Sanat Terimleri Ansiklopedisi, Ankara: Doğuş Matbaacılık ve Ltd. Şti. Matbaası.
  • Önbaş, S. ve Mutlu S. (2019), REPRODÜKSİYON, Ankara: İksad Yayınevi.
  • Ross, W. D. (2011). Aristoteles, Prof. Dr. Ahmet Arslan (çev.), s. 428-450, Kabalcı Yayınevi.
  • Sahtiyancı, E. (2018). “Türkiye Modernleşme Projesinin 1930-1940 Dönemi Mimarlığa Etkileri”, Yüksek Lisans Tezi Mimarlık Anabilim Dalı, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Sözen, M. ve Tanyeli, U. (1992). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Remzi Yayınları.
  • Tunalı, İ. (1983). Grek Estetiği. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Turani, A. (1998). Sanat Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yağmur, Ö. (2015). Minimal Sanatı Gösterge Bilimsel Anlamlandırma: Richard Serra “Circuıt II”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 3, Sayı: 9, s. 98-103.
  • https://sozluk.gov.tr (Erişim Tarihi: 15/07/2021).
  • https://www.arkhesanat.com/sanat-terimleri-sozlugu (Erişim Tarihi: 18.07.2021).
  • http://openaccess.hacettepe.edu.tr/ (Erişim Tarihi: 18.07.2021).
  • https://acikarsiv.gazi.edu.tr/ (Erişim Tarihi: 20/07/2021).
  • https://v3.arkitera.com/v1/platform/taklit/jaleerzen.htm/ (Erişim Tarihi: 24/07/2021).
  • https://www.fabulousmasterpieces.co.uk/page8.htm#art/ (ErişimTarihi: 28/07/2021).
  • https://www.arthipo.com/reproduksiyon-nedir-reproduksiyon-tablo-nasil-yapilir.html (Erişim Tarihi: 08/09/2021).
  • https://www.msgsu.edu.tr/faculties/guzel-sanatlar-fakultesi/geleneksel-turk-sanatlari-bolumu/ (Erişim Tarihi: 10/09/2021).
  • https://www.kulturportali.gov.tr/portal/el-sanatlari-gelenegi-1/ (Erişim Tarihi: 09/09/2021).
  • https://fotografia.islamoriente.com/ (Erişim Tarihi: 29/09/2021).