BASİTLEŞTİRMEK, İFŞA ETMEK, GİZEMİNİ ÇÖZMEK: PIERRE-ANDRÉ TAGUIEFF VE SEKÜLER ZAMANLARDA ANTİSEMİT KOMPLOCU TAHAYYÜL

Siyasal iktidarın Gezi Olaylarını “faiz lobisi” üzerinden Yahudi diasporasına bağlaması, Türk siyasal alanında komplo kültürünün yeri ve komplo teorilerinin siyasal ve toplumsal düzeyde daha çok Yahudilerle özdeşleştirilmesi konusunda daha eleştirel bir okumanın yapılmasını gerekli kılmıştır. Öyle ki Yahudilerin başaktör olarak kurgulandığı söz konusu popüler komplo teorileri, antisemitizmin toplumsal düzeyde olağanlaştırılarak herhangi bir tepkiye maruz kalmaksızın siyasal alana ve siyasal dile sızmasının önünü açmaktadırlar. Bu çerçevede bu makalenin amacı, bir batıni düşman olarak Yahudi figürü ile komplocu zihniyet arasındaki organik bağın toplumsal tahayyülde sürekli olarak yeniden üretilmesini sağlayan toplumsal ve siyasal bağlamın genel özelliklerini Türk siyasal alanı özelinde tartıştıktan sonra, söz konusu ilişkinin anlaşılmasına önemli katkılar yapacağına inandığımız Pierre-André Taguieff ’in “L’imaginaire du complot mondial. Aspects d’un mythe moderne” başlıklı çalışmasını eleştirel bir gözle tahlil etmektir.

BASİTLEŞTİRMEK, İFŞA ETMEK, GİZEMİNİ ÇÖZMEK: PIERRE-ANDRÉ TAGUIEFF VE SEKÜLER ZAMANLARDA ANTİSEMİT KOMPLOCU TAHAYYÜL

Political power’s ability to connect Gezi Park Protests to “interest rate lobby” and Jewish diaspora, create a necessity to carry out a more critical reading on regard to identification of conspiracy theories mostly with Jews in social and political spaces and role of conspiracy culture in Turkish Politics. In such, popular conspiracy theories, which construct Jews as the main actors, normalize anti-Semitism at the social level by clearing the way for political space and language without responding any exposure. Within this context, the purpose of this article is to discuss general characteristics of social and political context that provides continuous reproduction of organic link between Jewish figure as an esoteric enemy and conspiracy mindset in the social imagination with special reference to the Turkish Politics; afterwards, Pierre- André Taguieff ’s work “L’imaginaire du complot mondial. Aspects d’un mythe moderne.” will critically analyzed in the belief that to make significant contributions to understand aforementioned relation.

___

  • BARKUN Michael (2003). A Culture of Conspiracy. Apocalyptic Visions in Contemporary America, Berkeley and Los Angeles, University of California Press. BORA Tanıl (1996). “Komplo Zihniyetinin Örnek Ülkesi Türkiye”, Birikim, sayı 90, Ekim 1996, ss.42-44. BORA Tanıl (1998). Türk Sağının Üç Hali. Milliyetçilik, Muhafazakârlık, İslâmcılık, İstanbul, Birikim. GUIDA Michelangelo (2008), “The Sèvres Syndrome and ‘Komplo’ Theories in the Islamist and Secular Press”, Turkish Studies, cilt 9, sayı 1, ss.37-52. GÜRPINAR Doğan (2011). Ulusalcılık. İdeolojik Önderlik ve Takipçileri, İstanbul, Kitap Yayınevi.
  • JUNG Dietrich (2003). “The Sèvres Syndrome: Turkish Foreign Policy and Its Historical Legacies”, American Diplomacy, August.
  • KLUG Brian (2003). “The Collective Jew: Israel and the New Antisemitism”, Patterns of Prejudice, cilt 32, sayı 2, ss.117-138.
  • NEFES Türkay Salim (2013). “Political Parties’ Perceptions and Uses of Anti-Semitic Conspiracy Theories in Turkey”, The Sociological Review, cilt 61, sayı 1, ss.247-264.
  • PIPES Daniel (1996). The Hidden Hand. Middle East Fears of Conspiracy, New York, St. Martin’s Press.
  • POPPER Karl R. (1985). Conjectures et réfutations. La croissance du savoir scientifique, Paris, Payot,
  • zikreden Pierre-André TAGUIEFF, L’imaginaire du complot mondial. Aspects d’un mythe moderne, Paris, Éditions mille et une nuits, 2006, s.56-55