Fotoğraf Odaklı Sistemlerin İlişkisel Estetik Bağlamında Sanatta Kullanımı

Bu çalışma, fotoğrafın bir iletişim aracı olarak, insanların gündelik yaşamlarına etkisini irdeleyen ve fotoğraf üzerinden ilişkisellikler kuran sanat yapıtlarını incelemeyi hedeflemektedir. Bu doğrultuda, sanat eleştirmeni ve aynı zamanda bir kuramcı olan Nicolas Bourriaud İlişkisel Estetik isimli kitabı aracılığıyla sanat yapıtının nasıl bağlamlar kurabildiği tanımlanacaktır. Burada sanatsal fotoğrafın medya ve reklam yayın organları tarafından kullanım farkı, aynı zamanda bir sosyolog olan Ulus Baker’in “Medyaya Nasıl Direnilir” isimli metni ışığında açıklanacaktır. Baker metninde, medyanın kavranılamaz hale getirdiği “olay” kavramını medyanın tekelinden kurtararak düşünme mekanizmalarını harekete geçirecek  sanatsal bir form önermiştir. Bu çalışmada önerilen bu forma yönelik sanatçıların “ilişkisel” çalışmaları vasıtasıyla fotoğraf üzerinden nasıl bir ilişki biçimi sunabildikleri tartışmanın ana eksenini oluşturacaktır.
Anahtar Kelimeler:

Fotoğraf, ilişkisel estetik

___

  • Akay, A. (1999). Armağan. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Atakan, N. (2000) Felix Gonzales-Torres. Resmi Görüş Güncel Seçkisi 3.
  • Baker, U. (2012). Dolaylı Eylem. İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Barthes, R. (2011). Camera Lucida. (R. Akçakaya, Çev.) İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • Bourriaud, N. (2004). Postprodüksiyon. (N. Saybaşılı, Çev.) İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Bourriaud, N. (2005). İlişkisel Estetik. (S. Özen, Çev.) İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Dereko, A. (2011). Merleau-Ponty’de Kartezyen Özne Eleştirisi ve Tensel Özne. (Yayınlanmamış Doktora Tezi) Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe Anabilim Dalı, Ankara.
  • Eberle, H. ve Uhl, M. (2009). Hitler Kitabı. (M. Tüzel, Çev.) NTV Yayınları.
  • Manchester, E. (2005). The Hotel, Room 47. Erişim tarihi: Şubat, 2017. http://www.tate.org.uk/whats-on/tate-britain/exhibition/art-now-sophie-calle