Bisiklet Park Yerlerinde Bilgilendirme ve Yönlendirme Tasarımları

21.yüzyıl kent hayatının hızlı bir hayat temposu, insan yaşamının her alanında açık ve net bilgiye olan gereksinimini beraberinde getirmiştir. Her ortamda olduğu gibi ulaşımda ve park yerlerinde de kullanıcıların hızlıca kullanması gereken bazı bilgiler bulunmaktadır. Bu bilgiler, bilgilendirme ve yönlendirme tasarımı ile oluşturulmuş grafik tasarım elemanları ile insanlara iletilmektedir. Park yerlerinde giriş-çıkış, yön bilgisi ve aracın park edildiği noktayı belirten konum bilgisi insanlara aktarılması gereken temel bilgilerdendir. Bu bilgiler, tasarımcıların tasarım kararlarına bağlı olarak dünyanın çeşitli ülkelerinde farklı tasarım biçimleriyle uygulanmaktadır. Bu makalede, görsel algı kuramları ve görsel iletişim tasarımları çerçevesinde otopark ve bisiklet park alanlarındaki farklı tasarım örnekleri incelenip bisiklet park tabela tasarımlarının özellikleri araştırılmıştır.

___

  • Ambrose, G. ve Harris, P. (2012). Grafik Tasarımın Temelleri. İstanbul: Literarür Yayınları, s. 126.
  • Aybay, C. (2017). Bilgilendirme Tasarımında Disiplinlerarası Tasarım İşbirliği ve Grafik Tasarımın Bu İşbirliğindeki Yeri. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, Haziran 2017 Cilt: 7, Sayı: 3, s. 454-462.
  • Bulut, D. ve Uslu, Ö. (2017). Mekan Tasarımında Bilgilendirme ve Yönlendirme Elemanlarının İncelenmesi Forum Mersin Örneği. İdil Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 37, s. 2557-2566.
  • Karaalioğlu, S. (2015). Görsel Kültürde Bilgilendirme Tasarımı Ürünleri: Üniversite Kampüsleri. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication - TOJDAC, Cilt:5, Sayı:4, s. 87-91.
  • Taşçıoğlu, M. ve Erdoğan Aydın, D. (2015). Grafik Tasarımın Bilgilendirme ve Yönlendirme Tasarımındaki Rolü ve Londra-Eskişehir Örneklemi Üzerinden Bir İnceleme. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Cilt: 5, Sayı:2, s.227-232.
  • Uçar F. (2019). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İstanbul: İnkılâp Yayınları s. 131-142.
  • Uğur E. (2019). Op-Art (Optik Sanat) Akımının Görsel Algı ve Grafik Tasarım Kavramları Açısından Tanımlanması. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 17, s. 231-258.
  • Uyan Dur, B. (2011). Çevresel Grafik Tasarım’ın Uygulama Alanları. Gazi Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Cilt:1, Sayı:7, s. 159-177.
  • Uz, V. ve Karaşahin, M. (2004). Kentiçi Ulaşımda Bisiklet. Türkiye Mühendislik Haberleri, Sayı 429, s.42.
  • Yıldırım, H. (2019). Otopark Alanlarının Tasarım İlkeleri ve Kullanıcı Talepleri: Süleyman Demirel Üniversitesi Yerleşkesi Örneği. Mehmet Akif Ersay Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitü Dergisi, 10(2): 176-188, s. 182-184.
  • Yücebaş Ç. (2006). Grafik Tasarımda Görsel Bütünlük Oluşturmada Tipografi ile Görselleştirme Arasındaki İlişki ve Sanat Eğitimindeki Yeri. Yayınlanmış Doktora Tezi (Tez Danışmanı: Doç. Arif Ziya Tunç), İzmir (Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Resim-İş Öğretmenliği Programı) s. 74-80.
  • URL-1: https://emresanli.net/grafik-tasarimin-temel-ilkeleri/ (Erişim Tarihi:10.09.2020)
  • URL-2: http://architypereview.com/project/eureka-tower-car-park-signage/?issue_id=1314 (Erişim Tarihi: 28.04.2020)
  • URL-3: https://www.behance.net/gallery/66176515/Wayfinding-system-in-Gemini-Park-Tychy-mall (Erişim Tarihi: 14.05.2020)