Islamic Custody Lawasa Solution to Child W elfare Problems: Analyzing Usturfıshini's * Ahkam al-Sigar

ÖzetBu makalede çocuklar ilc ilgili Ahkltmii's-Sıgilr adlı eski bir İslam hukuk eserinin 'cl-hadana' bölümününtercümesi ve değerlendirmesi yer almaktadır. Makalede de görüleceği üzere bu iki ciltlikeser, İslam hukukunun derinliğini ve çağda§ zamana uygunluğunu gösteren sonuçlar barındırmaktadır.Özellikle eserin hadana ilc ilgili bölümü, çocuğun vesayeti konusunun yanı sıra, çocuğunyararına olan geni§ aile {yakın akrabalar) kurumunun da önemini gözler önüne sermektedir. Bumakalede açıklandığı gibi, kanaatin1cc gen i§ aile ve onunla ilgili düzenlemeler, günümüzde ÇocukEsirgeme Kurumları adı altında çal~an modern kurumlarla aynı amaca hizmet etmektedir. İslamdininde geni§ aile, günümüzde sosyal hizmet kurumu tarafından yürütülen hizmetleri sunmaktadır.Ailenin, çekirdek ve geni§ aile diye ayrılarak adlandırılması, Batı'nın sosyal geli§in1ine bağlıolarak ortaya att1ğı terin1lerdir. İslam dininde ise, aile fertleri mahrem ve namahremlik derecelerinegöre tasnif edilir. Mahrcm akrabalar ilc hukuken cvlenilmesi yasak iken, namahrem akrabaladaevliliğe izin verilir. Batı'da çekirdek ve geni§ aile arasında bo§luklar ortaya çıkm~tır; çekirdekailede sorunlar meydana geldiğinde ve aile dağıldığında, yardıma Çocuk Esirgeme Kurumlarıko§maktadır. Ancak İslami geleneğe göre, böyle bir sorunla kar§ıla§ıldığında, onartn1 geni§ aileninvazifesidir. Bizce, Çocuk Esirgeme Kurumları, çocuğu korumak ve haklarını savunmanın yanı sıra,çocuğu kötü muameleye kar§ı bir koruma aracı olarak İslam geleneğindeki geni§ aile fikrini dikkatealmalı ve bu kurumun yerlc§mesi yönünde çaba harcamalıdır.Anahtar Kelimeler: Hadana, geni§ aile, Üsturushini, Çocuk Esirgeme Kurumları (ChildProtectivc Services)AbstractThis article presents a translation and analysis of the chapter on the Islamic rulcs of custody andguanlianship, fi:om a classkal Islamic law manual of rulings perraining to minors entirled Ahkiimal-Sigilr. This t:wo volome text has in1plications that I suggest demonstrate the sophistication ofIslamic law, along with its televance to application in the modern world. In particular, the factthat this chaptcr not only pertains to child custody, but also depicts the importance of the cxtcndcdfamily as the institution for the well-being of the child. I suggest that the extendcd familyand laws pertaining to it as cxplicated in this article serve the same function as the modern institutionof Child Protective Scrvices (CPS). In Islam, the extendcd family takes the place of the. social service "agency". The distinction bctween the nuclear family and the extended family is aWcstern phenomcnon, stemming fi:om social change. In Islam, mc distinction is diffcrent, family membcrs bcing eithcr mahram or non-mahram relatives. Mahram relatives may not legally marryeach other, while non-mahram relativcs may. In the West, there arose a gap betwecn nuclcar andcxtended familics. When problcms arise and nuclear familics breakdown, the CPS ageney steps into aid. In the Islamic tradition howcvcr, when such breakdowns occur, it is dury of the extendedfamily to help. I suggest that the function of CPS should be, in addition to protecting childrenand advocating for child rights, the restaration and utilization of extended families as a preventiontool to child mal treatment, just as in the Islamic tradition.Key Words: Custody, guardianship, cxtendcJ family, Ustutushini, ChilJ Protcctivc Serviccs(CPS).