KELAMIN İRADE ANLAYIŞI EKSENİNDE MECBURİ EĞİTİM KONUSUNUN ELE ALINMASI

Hayatî öneme sahip ve alternatifi olmayan hususlar mecburidir, alternatifi bulunan hususlar ise irade kapsamına girer ve mecburi değildir. Bununla beraber mecburilik ve iradî oluş tamamen birbirinden ayrık anlamlar değildir; birine atfedilecek anlam diğerinin de anlam içeriğini ilzam eder. Bu çerçevede mecburilik örtülü bir özgürlüğe, özgürlük de örtülü bir zorunluluğa işaret eder. Zorunlu eğitim herkes için gerekli olan temel bilgilerin öğretilmesi esasına dayanmaktadır. Bir bilginin bizzat kendisinin “zorunlu/gerekli” olmasıyla belli amaç için “zorunlu” olarak verilme gereği duyulması arasındaki farkın ortaya konulması önemlidir. Kelâm amacı gereği her yaşta insanın “zarûrât-ı dîniyye”/ilm-î hâl kapsamındaki bazı konuları bilmesini gerekli görerek zorunlu eğitim konusuna dâhil olmaktadır. Vahyin öngördüğü insan anlayışının dayandığı bilgi sistemi ile aydınlanmanın istediği insan anlayışının/tasarımının dayandığı bilgi sistemi arasındaki ilişki kelâm açısından önemlidir. Aydınlanmanın bilgiyi zorunlu, inancı ise özgürlük kapsamda değerlendirmiş olması, bu ilişkinin ele alınmasında önemli bir hareket noktası olarak seçilebilir.

___

  • Gardet, Lois – Anawati, Georges. İslam Teolojisine Giriş. trc. Ahmet Arslan. İstanbul: İdea Ayrıntı, 1. Baskı, 2015.
  • Gazâlî, Ebû Hâmid. Felsefenin Temel İlkeleri. trc. Cemaleddin Erdemci. Ankara: Vadi Yayınları, 2. Basım, 2002.
  • Gazâlî, Ebû Hâmid. İslam Hukukunda Deliller ve Hüküm Metodolojisi. trc. Yunus Apaydın. Kayseri: Rey Yayıncılık, 1. Baskı,1994.