Sanal Dünyalar Çerçevesinde Oyun Ekonomisi ve Vergilendirilmesi

Sanal dünyalar kavramı, katılımcıların sosyal, eğlence, eğitim ve ticari çabalar için etkileşime girdiği bilgisayar tarafından oluşturulmuş, sürükleyici ortamları tanımlar. Giderek artan sayıda sanal dünyalar, sosyalleşmeyi ve paylaşılan çıkarların topluluklarının oluşturulmasını sağlamaya odaklanmıştır ve ticari aktiviteyi de geliştirmektedir. Örneğin, “Çok Oyunculu Çevrimiçi Sosyal Oyunlar”. Sanal dünyalar büyüdükçe ve giderek daha karmaşık hale geldikçe, şimdi çevrimdışı dünyayı yansıttıkları ölçüde, gerçek ve sanal arasındaki çizgiyi bulanıklaştıran yepyeni bir “sanal ekonomi” ortaya çıkmıştır. Oyunlar ve Oyuncular, Facebook, EverQuest, World of Warcraft ve Google vb. sosyal paylaşım sitelerinin üyeleri, gerçek para karşılığında sanal ürün ve hizmetleri sanal olarak satın alıyorlar ve satıyorlar.  Dolayısıyla gerçek alışveriş veya ticaretten dolayı sanal işlemler gerçek ekonomik değer kazanmaktadırlar. Herhangi bir ekonomide vergilendirme kaçınılmazdır. Dolayısıyla sanal dünya ekonomilerinin vergilendirilmesi, hem araştırmacıların hem de devlet görevlilerinin daha yeni incelemeye başlamış olduğu, çok bilinmeyen bir alandır. Günümüzde dünya genelinde sanal ürün ve hizmet pazarının milyonlarca dolar olduğu tahmin edilmektedir. Bu yüzden devletlerin ve hükümetlerin sanal ekonomik değerlerin vergilendirilmesi eğilimlerinde hızlı artışlar gözlenmiştir. Ayrıca sanal bir dünyada meydana gelen işlemlerin çoğu ülkede vergilendirilip verilemeyeceği konusu da hala belirsizlikler mevcuttur. Bu çalışma da, sanal işlemlerin, aktivitenin ve özellikle de sanal oyun dünyası gibi konuların vergilendirilmesini ele almıştır. Çünkü tüm sanal mal ve hizmetler bir piyasa değerine sahiptir.

The Economy and Taxation of the Game in the Framework of the Virtual World

The concept of virtual worlds identifies computer-generated, immersive environments in which participants interact for social, entertainment, educational and commercial efforts. A growing number of virtual worlds are focused on providing socialization and the creation of communities of shared interests, and are developing commercial activity. For example, Multiplayer Online Social Games As virtual worlds grow and become increasingly complex, a new ve virtual economy has emerged, which now blurs the line between real and virtual, to the extent that it now reflects the offline world. Games and Players, Facebook, EverQuest, World of Warcraft and Google etc. Members of social networking sites buy and sell virtual products and services for real money. Therefore, virtual transactions are gaining real economic value due to real shopping or trade. In any economy, taxation is inevitable. Therefore, taxing of virtual world economies is a much unknown area, where both researchers and government officials have just started to examine. Therefore, rapid increases in the tendency of governments and governments to tax the virtual economic values have been observed. There is still uncertainty about whether transactions in a virtual world can be taxed in most countries. This study also deals with the taxation of issues such as virtual transactions, activity, and in particular the virtual gaming world. Because all virtual goods and services have a market value.

___

  • Akçetin E., Çelik U., Yaldır A. ve Herand D. (2017). Dijital oyunlar ve istihdam: Türkiye için öneriler. Girişimcilik İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 1(2), 136-153. Erişim adresi: http://dergipark.gov.tr/download/article-file/420825. Erişim tarihi: 02.12.2018
  • Biçer, R. (2018). Dijital ekonomide vergilendirme sorunları devam ediyor. https://www.dunya.com/kose-yazisi/dijital-ekonomide-vergilendirme-sorunlari-devam-ediyor/407639. Erişim tarihi: 11.11.2018.
  • Beekman, N. A. (2010). Virtual assets, real tax: The capital gains/ordinary income distinction in virtual worlds. The Columbia Scıence and Technology Law Revıew, 11, Erişim adresi. http://stlr.org/download/volumes/volume11/beekman.pdf. Erişim Tarihi: 15.12.2018.
  • Byron H. M. (2015). Walking the thirteenth floor: The taxation of virtual economies. Yale Journal of Law and Technology, 17(1). Erişim adresi:.http://digitalcommons.law.yale.edu/yjolt/vol17/iss1/6 Erişim Tarihi: 13.12.2018.
  • Clayton, N. (2017). Turkey’s mobile games industry brought in $372.4 million in 2017. Erişim adresi: https://www.pcgamesinsider.biz/news/67311/turkeys-mobile-games-industry-brought-in-3724-million-in-2017. Erişim Tarihi: 03.12.2018.
  • Elele, O. (2014). Türkiye’de dijital oyunlarda vergileme. Vergide Gündem, 23 Kasım Ekonomist ss.68-69, Erişim adresi: https:// www.vergidegundem.com//documents/10156/1683961/ 23.11.2014.pdf/3964dd5f-698d-4926-b5c0-ef520f9ee450 Erişim tarihi: 05.11.2018.
  • Ertaş, B. L.(2018). Vergi ve dijital ekonomi. Erişim adresi:http://bilallevent.com/oyun-kodu-satisinda-vergilendirme-sorunu.html.
  • Marta, B. A. (2014). Taxation of virtual currency. Institute of Tax Law and Economics, Faculty of Law, Leiden University, pp. 33-38, Erişim adresi: https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/29963
  • OECD (2015). Addressing the tax challenges of the digital economy, Action 1 - 2015 Final Report, OECD/G20 Base Erosion and Profit Shifting Project, OECD Publishing, Paris. Erişim adresi: http://dx.doi.org/10.1787/9789264241046-en. Erişim tarihi: 08.11.2018.
  • Kranz, S. P., Freeman, L. A. ve Yopp, M. W. (2011). Taxing the virtual world... And beyond state tax notes. 345, Erişim adresi: https://us.eversheds-sutherland.com/portalresource /lookup poid/Z1tOl9NPluKPtDNIqLMRV56Pab6TfzcRXncKbDtRr9tObDdEuSZCm0!/fileUpload.name=/SALT%20Article%205.5.11.pdf. Erişim Tarihi: 19.11.2018.
  • Schlimgen, J. R. (2010). Virtual world, real taxes: A sales and use tax adventure through second life starring Dwight Schrute. Minnesota Journal of Law, Science & Technology, 11(2), Article 16, Erişim adresi: https://scholarship.law.umn.edu/mjlst/vol11/iss2/16. Erişim tarihi: 10.10.2018.
  • T.C. Resmi Gazete. Dijital Hizmet Vergisi İle Bazı Kanunlarda Ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun, 7.12.2019, Sayı: 30971, Erişim adresi:https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2019/12/20191207-1.htm , (Erişim tarihi: 05/01/2020)
  • Katma Değer Vergisi Kanunu, Kanun Numarası: 3065, Kabul Tarihi: 25.10.1984. Yayımlandığı Resmî Gazete: Tarih: 02.11.1984, Sayı: 18563, Yayımlandığı Düstur: Tertip: 5, Cilt: 24, Sayfa: 47.
  • Zantman, W. S. (2018). Taxation in the Digital Economy. p. 4 Erişim Adresi: https: //idei.fr/sites/default/files/IDEI/ documents/orange/rapport_29.pdf. Erişim Tarihi: 20.10.2018.
  • Walpole M. (2008). Taxing Virtual Profits. A Tax Unsw, Erişim Adresi: https://www.researchgate.net/publication/264840933_Taxing_Virtual_Profits. Erişim Tarihi: 20.10.2018.
  • Wallace M. (2005) . The game is virtual. The profit is real.. The New York Times, Erişim Adresi: https://www.nytimes.com/2005/05/29/business/yourmoney/the-game-is-virtual-the-profit-is-real.html
  • Warman P. (2017). Global games market report, trends, insights, and projections toward 2020. Erişim Adresi: http:// progamedev.net/wp-ontent/uploads/2017/06/Newzoo_Global_Games _Market_Report_2017_Light. pdf. Erişim Tarihi: 05.05.2018.
  • 2019 Video Game Industry Statistics, Trends and Data Looking for the latest video gaming stats and trends? Erişim Adresi: https://www.wepc.com/news/video-game-statistics/#video-gaming-industry-overview. Erişim Tarihi: 15.11.2018.
MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi-Cover
  • ISSN: 1694-7215
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2001
  • Yayıncı: Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

Pazarlama İletişimi Bağlamında Reklam Bileşeni ve Reklam Maliyetlerinin Muhasebeleştirilmesi

Musa ÇAKIR, Tunay ASLAN

Mobil Pazarlamanın İlk Uygulaması Olan SMS Reklamlarına Yönelik Eğilimlerin Saptanması: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir İnceleme

Bahadır Burak SOLAK, Zöhre AKYOL

Y Kuşağının Kariyer Algısı ve Gelecek Beklentisi: Kocaeli Organize Sanayi Bölgesi Örneği

Gözde MERT, Serdar NESLİHANOĞLU

Geçiş Ekonomilerine Yönelik Doğrudan Yabancı Yatırımın Belirleyicileri

Musa BAYIR

Acem Ali Kimdir? Osmanlı Dönemi Hassa Baş Mimarı Alaeddin Ali b. Abdullah’ın Kişiliği ve Mesleki Kimliği Üzerine Bir İnceleme

Hüseyin Gürsel Gürsel BİLMİŞ

Schwarzt’ın Sosyal Değerler Modelindeki Bireysel Değerlere Göre Tüketicilerin Çevreye Duyarlı Tüketim Davranışlarının İsimsel Lojistik Regresyon Analizi İle İncelenmesi

Tahir BENLİ, Yıldıray KIZGIN

Hz. Muhammed (sav) Döneminde Çok Kültürlü Toplumsal Yapısıyla Medine’de “Birlikte Yaşama Modeli”nin Temelleri

Süleyman DİNÇER

İslami ve Konvansiyonel Hisse Senedi Endekslerinin Oynaklıkları Üzerine Bir İnceleme

Fatih GÜÇLÜ

Kore Savaşı Ekseninde ABD-Çin İlişkilerinin Çin Propaganda Posterleri Üzerinden Analizi

Mustafa KARACA, Mehmet Ali GAZİ, Caner ÇAKI

Kurumsal Yönetim Endeksinde Yer Alan ve Yer Almayan İşletmelerde Finansal Performansın Getiri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi

Seyhan ÖZTÜRK, Sevgül EKİNCİ, Tuncer YILMAZ