Georges-Olivier Châteaureynaud’nun Le Verger (Meyve Bahçesi) Adlı Öyküsünde Fantastik Kurgu ve İzlekler

Biçim bakımından klasik, içerik bakımından yenilikçi, fantastik türün farklı alanlarında uzman olan Georges-Olivier Châteaureynaud roman ve öykülerinde fantastik izlekler aracılığıyla, gerçek yaşamla kendi tarzında bağlantı kurar. Tragedya ile koşuğun birbirine karıştığı biçemsel bir yapıya sahip olan bu öyküde anlatıcı, içinde çok sayıda tutuklunun olduğu bir toplama kampında, Alman askerlerin cop darbeleri altında ezilen küçük bir çocuğun, olağanüstü bir biçimde ölümden kaçarak kampın ortasında nasıl sığınak bulduğunu, gerçek ile fantastik arası yaşamını anlatır. Öykü her ne kadar Yeniötesi Kuramın belirgin örgelerini içermese de, kısa ve yalın tümcelerle gerçekçi, olağanüstü, doğaüstü, düşlemsel öğeler ve yerinel dil kullanımlarıyla fantastik yapıya sahiptir. Bu çalışmada, yazınla yaşıt olduğu bilinen ve odak noktası “doğaüstü” olan fantastik türünün temel ilkelerine bağlı kalarak, Châteaureynaud’nun Le Verger adlı öyküsünün, fantastik öykü inceleme uygulayımları çerçevesinde irdelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, öncelikle Tzvetan Todorov’unkiler olmak üzere, fantastik yazına özgü çözümleme kuramlarının yanı sıra, yapısalcı eleştiri ve izleksel çözümlemeler aracılığıyla, ele alınan yapıtta sırasıyla; yazar, yapıtı, öykünün başlığı, dili, fantastik yapısı, anlatı yerlemleri (anlatıcı, kişi, uzam ve süre) ve ana izlekleri çözümlenmeye çalışılacaktır.

Fantastic Fiction and Themes in Georges-Olivier Châteaureynaud’s Story Named as “Le Verger”

Châteaureynaud, who is classic in terms of form and innovator in terms of content and is well-versed in different fields of fantastic genre, makes connection with real life and his own style through fantastic themes in his novels and stories. In this story, with a stylistically structure that tragedy and poetry melded, the narrator reveals how a little child was crushed under the strikes with a cosh of the German soldiers in a concentration camp, where there were a vast number of detainees, and found a shelter escaping miraculously from the dead and his life between reality and fantastic. Although the story doesn‟t contain the significant motifs of the postmodern theory, it has a fantastical structure, with the realist, marvelous, supernatural, dreamy and allegorical linguistic performance by the help of the short and simple stences. In this study, conforming to the fundamental principles of the fantasy genre which is known to be coeval with literature and of which focus is the “supernatural”, it is aimed to examine the story named Le Verger written by Châteaureynaud within the framework of methods used for analysis of the fantastic story. In this context, it will be tried to analyze the author; his work; the story‟s title; its language, fantastic structure and narrative coordinates (narrator, character, space and time) and also main themes in it, respectively, by using primarily Tzvetan Todorov‟s theory of fantastic literature and thematic analysis, Gérard Genette‟s structuralist criticism.

___

  • Alikavazovic, J. (2003). Panorama d’un Auteur Flaubert. Paris: Studyrama.
  • Bernard, S. (1999). Jardins secrets, G.-O. Châteaureynaud: Un art en creux. Erişim adresi: http://www.regards.fr/acces-payant/archives-web/jardins-secrets,1183
  • Castex, P.-G. (1951). Nodier’den Maupassant’a Fransa’da Fantastik Öykü. Paris: J. Corti.
  • Châteaureynaud, G.O. (2005). Le Verger et autres nouvelles. Paris: Hachette Livre.
  • Ertekin, A. (2013). Fantastik Yazın. Erzurum: Fenomen.
  • Genette, G. (1972). Figures III. Paris: Edition du Seuil.
  • Hançerlioğlu, O. (1976). Felsefe ansiklopedisi kavramlar ve akımlar. Cilt II. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hellens, F. (1991). Le fantastique réeel. Bruxelle: Labor.
  • Kıran, Z. ve Kıran, A. (2000). Yazınsal Okuma Süreçleri. Ankara. Seçkin Yayınevi.
  • Komandera, A. (2010). Le Conte insolite français au XXe siècle. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  • Sartre, J.P. (1993). Critiques littéraires (Situation 1). Paris: Gallimard.
  • Steinmetz, J.L. (2006). Fantastik edebiyat ( Çev: H. F. Nemli). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Suvağcı, İ. (2019). Murathan Mungan’ın Şairin Romanı Romanında Fantastik Unsurlar. Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi. Mart XXI, 154-173.
  • Todorov, T. (2012). Fantastik. Edebi Türe Yapısal Bir Yaklaşım (Çev: N. Öztokat). İstanbul: Metis Eleştiri.
  • Tosun, N. (2011). Modern Öykü Kuramı. Ankara: Hece Yayınları.
  • Tritter, V. (2001). Le fantastique. Paris: Ellipses.
  • Yonar, G. (2011). Türk Edebiyatında Fantastiğin Kökenleri. İstanbul: Ötüken Neşriyat.