ROSENCRANTZ VE GUİLDENSTERN GERÇEKTEN ÖLDÜLER Mİ YOKSA ZATEN ÖLÜ MÜYDÜLER?

Öz Tom Stoppard’ın Rosencrantz ve Guildenstern Öldüler adlı oyunu, “Absürd Tiyatro” diye adlandırılan akımın en önemli örneklerinden birini teşkil etmektedir. Stoppard bu oyununda, yaşadığımız dünyanın, insana bir anlam yükleyebilecek değerlerden ve olumlu beklentilerden yoksun olduğunu ve bireyin artık yalnız yaşadığı dünyaya karşı değil, kendine karşı da yabancılaştığını göstermeye çalışmaktadır. Absürd Tiyatro tüm bu anlaşılamayan karmaşa içindeki yalnız insanın, varolma deneyimini anlatmaya yönelik bir biçim arayışıdır. Stoppard ilk kez 1966 yılında Edinburgh Festivali’nda sahnelenen Rosencrantz ve Guildenstern Öldüler adlı oyununda, Shakespeare’in Hamlet’inde önemsiz olarak betimlenebilecek iki karakteri, “Rosencrantz” ile “Guildenstern”’ü alıp onları, hem oyununun başlığı yapmıştır, hem de dramatik ilginin merkezine yerleştirmiştir. Karakterler bu yöntemle, bireyin varoluşunun anlamsızlığını ve bu gerçeğin bireyde yarattığı rahatsızlık durumunu irdeleyen hikâyelerini anlatmaktadırlar

___

Abrams, M. H. A Glossary of Literary Terms. 3. Baskı. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1971.

Aristoteles, Poetika. Çev. İsmail Tunalı. İstanbul: Remzi Kitabevi, 1995.

Candan, Ayşın. Yirminci Yüzyılda Öncü Tiyatro. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2003.

Cuddon, J. A. A Dictionary of Literary Terms. Gözden Geçirilmiş Baskı. Great Britain: W & J Mackay, Chatham, 1979.

Çapan, Cevat. Değişen Tiyatro. İstanbul: Metis Yayınları, 1992.

Esslin, Martin. The Theatre of the Absurd. Londra: Eyre & Spottiswoode, 1962.

--. Pinter: A Study of His Plays. Londra: Eyre Methuen, 1973.

Hayman, Ronald. Contemporary Playwrights: Tom Stoppard. Londra: Heinemann, 1977.

Innes, Christopher. Modern British Drama 1890-1990. Cambridge: Cambridge UP, 2001.

İpşiroğlu, Zehra. Uyumsuz Tiyatroda Gerçekçilik. İstanbul Üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu Yayınları, 1978.

Özlek, Sinem. “Oyun İçinde Oyun Kullanımı Merkezinde Shakespeare’in Hamlet, Beckett’in Godot’u Beklerken ve Stoppard’ın Rosencrantz ve Guildernstern Öldüler Metinleri.” Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi 2. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, 2003. s. 68-84.

Shakespeare, William. Hamlet. Çev. Can Yücel. İstanbul: Adam Yayınları, 1992.

Sözalan, Özden. The Stage in the Text: Essays on American Drama. İstanbul: Okuyan Us Yayın, İnceleme 2, 2006.

Stoppard, Tom. Toplu Oyunları I: Rosencrantz ve Guildenstern Öldüler, Travestiler, Gerçek Şey. Rosencrantz ve Guildenstern Öldüler. Çev. M. Hamit Çalışkan. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları, 2000.

Styan, J. L. The English Stage: A History of Drama and Performance. Cambridge: Cambridge UP, 1996.

Şener, Sevda. Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi. İstanbul: Metis Yayınları, 1992.