ANALİTİK KİTABI Farabi

Fârâbî Kitâbu't-Tahlîl adlı metninde çeşitli mantık meselelerini ele almakta, çıkarım yoları, burhan ve öncüller gibi konuların kısa bir analizinin ardından, öncüllerin bileşim oluşturma şartları, kıyas ve doğrudan çıkarım, orta terimin konumu, şartlı önermeler, yüklemin doğası, karşıolum ve döndürme, karşıolumlarda doğruluk ve yanlışlık, karşıolumlarda döndürme, döndürme ve doğrudan çıkarım yerleri, zıtlar, karşı çıkma yerleri, çıkarımda hata yerleri, burhan yolları gibi mantık meselelerinin kısa analizlerine yer vermektedir. Çevirisini yaptığımız bu eser, mantık biliminin esasen diğer bilimlere araştırmalarında takip edecekleri bir takım formlar/yerler sunan bir bilim olduğu fikrini daha çok destekler niteliktedir. Gerçekten de Fârâbî'ye göre 'yerler' bütün ilkelerin ve öncüllerin en tümel ilkelerini teşkil etmektedir. Çıkarımlar birtakım öncüllerle kurulurken, bu öncüllerin ilkesi konumundaki sözü edilen yerler dikkate alınır, başka bir ifadeyle bu yerlerin sunduğu ilkesel formlar esas alınır. David Ross'un çok yerinde ifadesiyle bir güvercin için güvercin yuvaları ne ise bir bilim adamı için de yerler odur. Güvercin yumurtasını yaparken nasıl ki yuva içerisinde kalarak yapıyorsa aynı şekilde çıkarımı yapan kişi de söz konusu mantıksal yerlerde kalarak çıkarımda bulunur.

THE BOOK OF ANALYTIC FOR AL-FARABI

Fârâbî gives various logic problems in the text of logic called Kitâbu't-Tahlîl and after a brief analysis of topics such as the ways of argumantation, apodictic argumantation and premisses, he briefly analyzes logical ıssues such as the conditions of composition of premisses, comparison and direct deduction, position of intermediate term, conditional propositions, the nature of the predicate, opposition and rotation, correctness and inaccuracy in the opposites, rotation and direct argumantation places, opposites, opposition places, error places, apodictic roads. This work which we have translated mainly supports the idea that science of logic offers a range of forms/places that other sciences will follow in their research. Indeed, according to Fârâbî 'places' constitute the most universal principles of all the principles and premises. When argumantations are established with the premises, these places which are the principles of these principles are taken into consideration, in other words the principle forms of these places are taken as basis. David Ross's statement suits well: a pigeon-hole for a pigeon, a place for a scientist. A pigeon makes its egg while staying in a nest, and the person who makes the deduction remains in the logical places.