Ertem Eğilmez’ in Namuslu Filminden Hareketle Seksenlerin Toplumsal Alanında ve Popüler Sinemasında Egemen Değerlerini ve Sinemadaki Temsillerini Sorgulamak

Bu çalışma, popüler filmler üreten bir yapımcı ve yönetmen olan Ertem Eğilmez’in yönettiği Namuslu 1984 adlı film çerçevesinde popüler olan ile gündemde olan tarihsel, toplumsal ve ekonomik değişimlerin ilişkisini birlikte değerlendirerek yorumlamak amacındadır. Türkiye’de seksenli yıllarda yaşanan sosyal ve politik değişimlerin ana hatlarıyla ele alınacağı bu çalışmada popüler filmlerin oluşum koşulları sinemasal ve toplumsal arasındaki etkileşim bağlamında gözden geçirilecektir. Bu amaçla, seksenli yılların ilk yarısında yaşanan politik ve ekonomik değişimlerin etkileri sinemasal ortamdaki değişkenlerle birlikte ele alınarak güldürü sineması bağlamında incelenecektir

Ertem Eğilmez’ in Namuslu Filminden Hareketle Seksenlerin Toplumsal Alanında ve Popüler Sinemasında Egemen Değerlerini ve Sinemadaki Temsillerini Sorgulamak

___

  • Aktan, C. C. (1992). Politik Yozlaşma ve Kleptokrasi: 1980-1990 Türkiye Dönemi. İstanbul: Afa Yayınları.
  • Alangu, T. (1990). Keloğlan Masalları. 2. Baskı. İstanbul: Afa Yayınları.
  • Algan, N. (1996). “80 Sonrası Türk Sinemasında Estetik ve İdeoloji,” 25. Kare, s. 4-9.
  • Abisel, N. (1994). “Nasıl Yaşıyor, Nasıl Düşlüyoruz?-Yerli Filmlerin Kurmaca Dünyasında
  • Demokrasi.” Türk Sinemasında Demokrasi Kavramının Gelişmesi içinde. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. Abisel, N. (1995). Popüler Sinema ve Türler. Ankara: Alan Yayıncılık.
  • Abisel, N. (1997). “Türk Sinemasında Anlatı Üzerine,” Onat Kutlar’a Armağan Sinema
  • Yazıları. Der., Seçil Büker. Ankara: Doruk Yayımcılık. s. 115-122. Abisel, N. (2005). Türk Sineması Üzerine Yazılar. Ankara: Phoneix Yayınları.
  • Atayman, V. (1998). “Batı ve Yeşilçam Geleneğinde Komedi Türünün Düzen Söylemi,” 25.
  • Kare, sayı 22 (Ocak-Mart), s. 53-57. Bayram, N. (1997). “İnsanı Üzen, Eğlenceli Bir Film,” Onat Kutlar’a Armağan Sinema
  • Yazıları. Der., Seçil Büker. Ankara: Doruk Yayımcılık, s. 21-37. Bayram, N. (2001). “Onun Arzuladığı Kadın Olmak: Romantik Güldürü Filmlerinde Arzu
  • İlişkileri ve Cinsiyetçi Temsiller,” İletişim (Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi), sayı , s. 83-100. Boratav, K. (1996). “İktisat Politikaları 1980-1994,” Cumhuriyet Dönemi Türkiye
  • Ansiklopedisi. Cilt 13. İstanbul: İletişim Yayınları. Burton, G. (1995). Görünenden Fazlası- Medya Analizlerine Giriş. Çev., Nefin Dinç.
  • İstanbul: Alan Yayıncılık. Cemal, H. (1990). Özal Hikayesi. 8. Basım. İstanbul: Bilgi Yayınevi.
  • Dalay Küçükkurt, F. (2004). “Film Anlatısının ‘Çatışma’ ve ‘Gerilim’ Oluşturacak Biçimde
  • Yapılandırılması”. Sinemada Anlatı ve Türler. Der., Fatma Dalay Küçükkurt ve Ahmet Gürata. Ankara: Vadi Yayınları, s. 15-48. Dorsay, A, (1995). 12 Eylül Yılları ve Sinemamız-160 Filmle 1980-1990 Arası Türk
  • Sinemasına Bakışlar. İstanbul: İnkılap Kitabevi. Egri L. (1993). Piyes Yazma Sanatı. 2. Baskı. Çev., Suat Taşer. İzmir: İleri Yayınevi.
  • Esen, Ş. (2000). 80’ler Türkiye’sinde Sinema. 2. Basım. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Evren, B. (1990). “Namuslu”. Türk Sinemasında Yeni Konumlar. İstanbul: Broy Yayınları, s. 46.
  • Fiske, J. (1999). Popüler Kültürü Anlamak. Çev., Süleyman İrvan. Ankara: Ark Yayınları.
  • Gökmen, Y. (1992). Turgut Özal Sendromu. 2. Baskı. Ankara: V Yayınları.
  • Güçhan, G. (1999). Tür Sineması, Görüntü ve İdeoloji. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Hall, S. (2002). “The Spectacle of the ‘Other’”. Representation-Cultural Representations and Signifying Practices. 5. basım. Der., Stuart Hall. USA: Sage Publications.
  • Kandiyoti, D. (2003). “Parçaları Yorumlamak”. Kültür Fragmanları-Türkiye’de Gündelik
  • Hayat. Haz., Deniz Kandiyoti ve Ayşe Saktanber. İstanbul: Metis Yayınları, s. 16-33. Kayalı, K. (1994). Yönetmenler Çerçevesinde Türk Sineması. Ankara: Ayyıldız Yayınları.
  • Kırel, S. (1999). Bir Sinemasal Tür Olarak Güldürü ve 1980 Sonrası Türk Sinemasında
  • Güldürünün İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kurtuluş, İ. (1996). “Sinemanın 100. Yılında Türk Filmciliği ve Sinemacılığı”. Türk Sineması
  • Üzerine Düşünceler. Haz., Süleyma Murat Dinçer. Ankara: Doruk Yayımcılık, s. 381-382. Işık, O. ve M.M. Pınarcıoğlu (2003). Nöbetleşe Yoksulluk-Sultanbeyli Örneği. 3. Basım.
  • İstanbul: İletişim Yayınları. Kellner, D. (1996). “Media Culture, Politics, and Ideology From Reagan to Rambo,” Media
  • Culture, s. 55-92. London: Routledge. Kırmızı, N. (1990). Geleneksel Anlatılar Ve Söylen: Türk Güldürü Filmleri Üzerine Yapısalcı
  • Bir Çözümleme. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Basım Evi. Kongar. E. (1995). 12 Eylül Kültürü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Kongar. E. (1998). 21. Yüzyılda Türkiye-2000’li Yıllarda Türkiye’nin Toplumsal Yapısı. 18.
  • Basım. İstanbul: Remzi Kitabevi. Oluk, A. (2008). Klasik Anlatı Sineması. İstanbul: Hayalet Kitap.
  • Oskay, Ü. (2000). “Kemal Sunal’lı Komediler Neden ‘Konsolos’ Gibi Değil...” Tek Kişilik
  • Haçlı Seferleri. İstanbul: İnkılap Kitabevi, s. 25-31. Öngören, F. (1998). Cumhuriyet’in 75. Yılında Türk Mizahı ve Hicvi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Öngören, M.T. (1996). “Sinemamız ve Kurtuluşu,” Türk Sineması Üzerine Düşünceler. Haz.
  • Süleyma Murat Dinçer. Ankara: Doruk Yayımcılık, s. 232-242. Özden, Z. (2000). Film Eleştirisi-Film Eleştirisinde Temel Yaklaşımlar ve Tür Filmi
  • Eleştirisi. İstanbul: Afa Yayınları. Özgüç, A. (1995). Türk Film Yönetmenleri Sözlüğü. İstanbul: Afa Yayınları.
  • Parla, T. (1993). Türkiye’nin Siyasal Rejimi 1980-1989. 2. Baskı. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Sayar, V. (1984). “Ertem Eğilmez’le ‘Namuslu’ Bir Söyleşi”. Videosinema, sayı 4, s. 36-39.
  • Scognamillo, G. (1990). Türk Sinema Tarihi. Genişletilmiş Baskı. İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Scognamillo, G. (2005). Türk Sinemasında Şener Şen. İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Swain, D.V. ve J.R. Swain (1988). Film Scriptwriting- A Practical Manual. 2.basım. London: Focal Press.
  • Tuncer, G. (1996). “Düne Bakarak Yarını Kurmak.” Türk Sineması Üzerine Düşünceler.
  • Haz., Süleyma Murat Dinçer. Ankara: Doruk Yayımcılık, s. 369-378. Uluyağcı, C. (2006). “Bir Toplumsal Güldürü Ustası Ertem Eğilmez.” Türk Sinemasında
  • Yönetmenler/Biyografya 6. İstanbul: Bağlam, s. 103-116. Yılmaz, E. (2004). “Sinema ve İdeoloji İlişkileri Üzerine,” Sinemasal, sayı 10, s.23-35.
  • Ünal, Y. (2008). Dram Sanatı ve Sinema Anlatım Olanakları ve Sınırlılıkları. İstanbul: Hayalet Kitap.
  • Wood, R. (1992). “Ideology, Genre, Auteur,” Film Theory and Criticism-Introductory
  • Readings içinde. Der., Gerald Mast, Marshall Cohen, Leo Braudy. 4. basım. London: Oxford University Press, s. 475-485. Zürcher, E. J. (1996). Modernleşen Türkiye’nin Tarihi. 2. Baskı. İstanbul: İletişim Yayınları. Film
  • Namuslu. Ertem Eğilmez. 1984, (Uzman Film). İstanbul. Diğer Kaynaklar
  • Cumhuriyetin 75 Yılı-1979-1997 (1999). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Büyük Larousse Sözlük ve Ansiklopedisi (1994). Cilt 2, İstanbul: Milliyet Yayınları.
  • Can Kozanoğlu (1996). “80’lerde Gündelik Hayat”. Cumhuriyet Dönemi Türkiye
  • Ansiklopedisi. Cilt:13. İstanbul: İletişim Yayınları. Türkiye İstatistik Yıllığı, 1983, 1990, 1996, Ankara: Devlet İstatistik Enstitüsü Yayını.
  • Özgüç, A. (yılı belirtilmemiş) Türk Filmleri Sözlüğü. Cilt:1 ve Cilt:2. İstanbul: SESAM Yayınları. İnternet http://www.facebook.com/group.php?v=wall&gid=6231377748 (Erişim Tarihi: 10 Şubat ). http://tr.wikipedia.org/wiki/Namuslu (Erişim Tarihi: 10 Şubat 2010).