Kültürel Mirasın Korunması ve Turizm İlişkisi Bağlamında Altınköy Açık Hava Müzesi

Son yıllarda kültür-mekân etkileşimi ve bu etkileşimin yansımaları konusu gittikçe daha fazla gündeme gelmektedir. Bu bağlamda kültürel miras ve kültürel mirasın korunması anlayışı insanlığın ortak birikimi olan deneyimlerin, gelenek ve göreneklerin devamlılığını sağlamaktadır. Kültürel mirasın korunması ve yapısı bozulmadan gelecek nesillere aktarılması da küreselleşme sürecinde oldukça önemlidir. Kültürel mirasın korunması ve turistik çekicilik olarak pazarlanması hatta sürdürülebilir turizm açısından ele alınması pozitif etkenler olarak değerlendirilmektedir. Müzeler bu kapsamda öne çıkan mekanlardır. Çalışmada ziyaretçiye yaşayarak öğrenme fırsatı sağlayan Altınköy Açık Hava Müzesi de bu bileşenler çerçevesinde incelenmiştir. Kültürel mirasın korunması, tanıtılması ve gelecek kuşaklara aktarılması yönünde faaliyet gösteren Altınköy Açık Hava Müzesi, genel özellikleri ve turistik ürün bağlamında ele alınmıştır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı çalışmada, birincil veriler gözlem, katılımcı gözlem ve görüşme yoluyla elde edilmiştir. Betimsel ve içerik analizi yoluyla çözümlemesi yapılan bütün veriler doğrudan alıntılar ile yorumlanmıştır.

In The Context of the Conservation of Cultural Heritage and Tourism Altınkoy Open Air Museum

In recent years, the subject of culture-space interaction and the reflections of this interaction has come to the fore more and more. In this context, the understanding and protection of cultural heritage ensures the continuity of the experiences, traditions and customs that are the common accumulation of humanity. The preservation of cultural heritage and transferring it to future generations without deteriorating its structure is also very important in the globalization process. The protection of cultural heritage and marketing it as a tourist attraction and even handling it in terms of sustainable tourism are considered as positive factors. Museums are prominent places in this context. In the study, Altınköy Open Air Museum, which provides the opportunity to learn by living, has been examined within the framework of these components. Altınköy Open Air Museum, which operates for the protection, promotion and transfer of cultural heritage to future generations, has been discussed in the context of its general characteristics and touristic product. In the study, in which the qualitative research method was used, primary data were obtained through observation, participant observation and interview. All data analyzed through descriptive and content analysis were interpreted directly with quotes.

___

  • Aliağaoğlu A (2004). Sosyo-kültürel Miras Turizmi ve Türkiye'den Örnekler. Ankara Üniversitesi Coğrafi Bilimler Dergisi, 2 (2), 50-64.
  • Altınbaş S & Etikan S (2021). Kültürel Mirasın Korunmasında “Yaşayan Köy” Anlayışı ve Bazı Yaşayan Köy Açık Hava Kültürel Miras Müzeleri. Folklor Akademi Dergisi, 4(1), 23-39.
  • Aysen E, Çetinkaya F Ö & Hassan A (2017). Nostaljiye Açılan Bir Kapı: Altınköy. Akademik Bakış Dergisi, 61, 696-715.
  • Çelik S (2018). Alternatif Turizm. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(56), 193-204.
  • Çetin T (2010). Cumalıkızık Köyünde Kültürel Miras ve Turizm Algısı. Milli Folklor Dergisi, 11(87), 181-190.
  • Güngör Ş & Bozyiğit R (2019b). The Role of Events Organized in Nevşehir in the Development of Alternative Tourism. Y. Bektaş vd. (Ed.), 1 st International Cappadocia Congress of Philosophy and Social Sciences (CAPASS2019) in the proceeding book (s. 237-248), Nevşehir.
  • Güngör Ş & Çetin M (2021). Etkinlik Turizmine Katılım Tercihlerinde İnstagram Kullanımının Rolü: 7. Uluslararası Portakal Çiçeği Karnavalı Örneği. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 11 (3), 1409-1423.
  • Güngör Ş & Uysal A (2019a). Film Tourism: The Influence of Film and Tv Series on the Tourism Activities in Nevşehir. International Journal of Geography and Geography Education, 39, 189-202.
  • Güngör Ş (2016). Koruma Statülerinin Koruma-Kullanma Dengesine Etkisi: Zelve Açık Hava Müzesi (Nevşehir/Avanos), Gaziantep University Journal of Social Sciences, 15(1), 205-223.
  • Güngör Ş (2018). İç Anadolu Bölgesi’nin Turizm Coğrafyası. Ö. Sertkaya Doğan ve E. Duran (Editörler), Türkiye Turizm Coğrafyası içinde. Çanakkale: Paradigma Akademi.
  • Kaderli L (2014). Kültürel Miras Koruma Yaklaşımlarının Tarihsel Gelişimi. TÜBA-KED Türkiye Bilimler Akademisi Kültür Envanteri Dergisi, (12), 29-41.
  • Karacaoğlu S & Yolal M (2019).Kültürel Mirasın Korunması ve Sürdürülmesinde Turist Rehberlerinin Rolü.Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4), 833-847.
  • Kaya Y, Yiğit A Y, Ulvi A & Yakar M (2021). Arkeolojik Alanların Dokümantasyonununda Fotogrametrik Tekniklerinin Doğruluklarının Karşılaştırmalı Analizi: Konya Yunuslar Örneği. Harita Dergisi, 165, 57-72.
  • Okuyucu A & Somuncu M (2012). Kültürel Mirasın Korunması ve Turizm Amaçlı Kullanılmasında Yerel Halkın Algı ve Tutumlarının Belirlenmesi: Osmaneli İlçe Merkezi Örneği. Ankara Üniversitesi Çevrebilimleri Dergisi, 4(1), 37-51.
  • Özdemir Ü (2011). Safranbolu’nun Kültürel Miras Kaynakları ve Korunması. Doğu Coğrafya Dergisi, 16(26), 129-141.
  • Ulvi A & Yakar M (2010). An experimental study on preparing photogrammetric rolove plans of antique theatres. International Journal of Physical Sciences, 5(7), 1086-1092.
  • Yakar M, Yıldız F & Yılmaz H M (2005). Tarihi Ve Kültürel Miraslarin Belgelenmesinde Jeodezi Fotogrametri Mühendislerinin Rolü. TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası, 10.
  • Yenigül S B & Silav M (2019). Ankara Altınköy Açık Hava Müzesi: Kentte Köyü Yaşamak. İdil Sanat ve Dil Dergisi, (56), 525-533.
  • Yıldız N E (2019). Themed Designs in Urban Transformation Areas: The Case of Altinkoy Open Air Museum. International Journal of Scientific and Technological Research, 5(4), 1-12.
  • URL-1 https://www.unwto.org/, (Erişim Tarihi: 05.09.2021).