Feminist Film Politikası: "Mürebbiye" Örneği

Mürebbiye (The Governess), son yıllarda feminist film pratiğinin önemli örneklerinden biridir. Feminist film kuramı içinde temsil sorunu da önemli bir yer tutmaktadır. Bu makale, Mürebbiye adlı filmdeki film kişisinin (Rosina da Silva) temsil ediliş biçimine odaklanırken, Lacan'ın ayna evresinden yararlanarak aynada egonun kurulması ile Rosina'nın deneyimlerinin kesişme sürecini irdeler. Yalnızca filmin yönetmeni değil, aynı zamanda öne çıkarılan kadın kahraman da "bakan" konumunda temsil edilir ve etkin kişilerdir. Filmde kadının bağımsızlığını kazanması, "Baba Yasa'sına" karşı çıkması, yaşam savaşı içinde gösterilmesi, kamusal alanı seçmesi ve erkeklerin çıplak olarak gösterilmeleri feminist film pratiğinde olumlu değerlendirilmesi gereken noktalardır.

Feminist Film Politics: "The Governess"

The Governess is recently one of the important example of the feminist film practice and the issue of representation also has an important place in the feminist film theory. This article focuses the style of representation of the film person (Rosina da Silva) in The Governess and investigates the process of the intersection between the establishment of the ego and Rosina's experiences. Not only female filmmaker but also heroine in the film is the owner of the gaze and so they are active. Moreover the following points are characterized by positive side in the feminist film practice (and especially in this film): Woman gains her independence, challenges the Law of the Father, chooces the public sphere and she is seen in the struggle of life and men are shown as nude.

___

Altman, F. Charles (1985). "Psychoanalysis and Cinema: The lmaginary Discourse". Movies ·and Methods vol.11 Bili Nichols (der.) içinde. Califorr:ıia: Univ of California Press. 518-531.

Berger, John (tarih yok). Görme Biçimleri. Çev., Yurdanur Salman, M.Quigley. Yankı yay.

Chodorow, Nancy J. (1989). Feminism and Psychoanalytic Theory. New Have.n ve London: Yale. Univ. Press. ·

Cowie, Elizabeth (1997). Representing the Woman: Cinema and Psychoanalysis. London: Macmillan Press.

Eagleton, Terry (1990). Edebiyat Kuramı. Çev., Esen Tarım, lstanbul: Ayrıntı.

Edholm, Felicity (1995). "Beyond ıthe Mirror: Self Portraits". /magining Women: Cultural Representation and Gender. Frances Bonner, Uzbeth Goodman.. Richard Ailen, Unda Janes, Catherine King (der.) içinde. Cambridge: Polity Press. 154-172.

Giddens, Anthony (1994). Mahremiyetin Dönüşümü: Modern Toplumlarda Cinsellik, Aşk ve Erotizm. Çev., İdris Şahin .. lstanbul: Ayrıntı.

Goodman, Uzbeth (1995). "The Pornography Problem". lmagining Women: Cultural Representation and Gender. Frances Bonner, Uzbeth Gqodman, Richard Ailen, Unda Janes,' Catherine King (der.) içinde. Cambridge: Polity Press. 274-283.

Haskell, Molly ( 1987). From Reverence to Rape. 2nd ed .. Chicago: The Univ. Of Chicago Press.

Humm, Maggie (1997). Feminism and Film. Edinburgh: Edinburgh Univ. Press.

Johnston, Claire (1985). ''Towards a Feminist Film Practice: Some Theses". Movies and Methods vol.11, Bili Nichols (der.) içinde. California: Univ of California Press.: 315-327.

King, Catherine (1995). ''The Politics of Representation: A Democracy of the Gazı:!". lmagining Women: Cultural Representation and Gender. Frances Bonner, Lizbeth Goodman, Richard Ailen, Unda ·Janes, Catherine King (der.) içinde. Cambridge: Polity Press. 131-139.

Kitabı Mukaddes Şirketi (1995}. Kitabı Mukaddes: Eski ve·.Yeni Ahit. İstanbul.

Miller, Michael Vincent (1997). ikili ilişkilerde Terörizm: Erotik Yaşamın Yozlaşması: Çev., . Sinem Gül, lstanbul: Varlık.

Mulvey, Laura (1989}. "Changes: Thoughts on Myth, Narrative and Historical Experience" . Visual and Other Pleasures içinde. London: MacMillan. 159-1 ~6.

Mulvey, Laura (1997). "Görsel Haz ve Anlatı Sineması". 25. Kare. Çev., Nilgün Abise!. (21 }.:38-46.

Ryan, Michael ve Douglas Kellner (1997). Çağdaş HollywoodSinemasının ideolojisi ve Politikası. Çev.,Elif Özsayar. İstanbul: Ayrıntı.

Segal, Lynne (1992}. Ağır Çekim: Değişen Erkeklikler, Değişen Erkekler. Çev., Volkan Ersoy. İstanbul: Ayrıntı.

Smelik, Anneke (1993). "What Meets the Eye: Feminist Film Studies". Women's Studies and Culture, Rosemaria Buikema, Anneke Smelik (der.) içinde. London:Zed Books. 66-81.

Williams, Unda (1992). ·"When the Woman Looks". Film Theory and Criticism. Gerald Mast, Marshall Cohen,·Leo Braudy (der.) içinde. Oxford:Oxford Univ. Press. 561-577.