Sinema Perdesinde Araştırmacı Gazetecilik: “Spotlight” Filmi Üzerine Sosyolojik Bir İnceleme

Sinemada özel bir tür olarak yer edinen gazetecilik filmlerinin ilk örnekleri sinemanın erken dönemlerinde ortaya çıkmıştır. Zaman içerisinde birçok filme konu olan gazetecilik mesleği, geçirdiği dönüşüme ve dönemsel koşullara bağlı olarak çeşitli yönlerden ele alınmış ve bu türde önemli eserler üretilmiştir. Gazeteciliğin önemli bir alanı olarak kabul edilen araştırmacı gazetecilik de 1970’lerden itibaren önem kazanmış ve buna paralel olarak sinemada da ele alınmaya başlanmıştır. Araştırmacı gazeteciliğin toplumsal olanla doğrudan ilişkisi göz önüne alındığında sinemadaki temsili dikkat çekmektedir. Sinema filmleri toplumsal olanı yansıtırlar ve bu tür filmler de gazeteciliğin toplumsal rolünü ve toplumla olan ilişkisini yansıtması bakımından önem teşkil etmektedir. Bu açıdan bakıldığında, son dönemde çekilen ve araştırmacı gazeteciliği konu edinen “Spotlight (2015)” filmi incelemeye değer bulunmuştur. Çalışmanın amacı, “Spotlight” filminde araştırmacı gazeteciliğin toplumsal rolünü sosyolojik yaklaşım çerçevesinde ortaya koymaktır. Bu çalışmada, Arthur Asa Berger’in Sosyolojik Çözümleme Yöntemi kullanılarak “Spotlight” filmi analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda; toplumsal anlamda araştırmacı gazeteciliğe yüklenen misyona uygun bir şekilde ışığında filmde, araştırmacı gazetecilik deneyiminin toplumsal bir rolünün olduğu ve mesleki sorumluluğu gereği gerçeği görünür kılma gayreti içinde olduğu sonucuna varılmıştır.

Investigative Journalism On The Cinema Screen: A Sociological Review On The “Spotlight” Movie

The first examples of journalism films that have gained a place in cinema as a special genre appeared in the early stages of cinema. The journalism profession, which has been the subject of many films over time, has been handled from various aspects depending on the transformation it has undergone and periodic conditions, and such important works have been produced. Investigative journalism, which is accepted as an important field of journalism, has gained importance since the 1970s and has started to be addressed in cinema in parallel with this. Considering the direct relationship of investigative journalism with the social, its representation in cinema is striking. Cinema films reflect the social and such films are important in terms of reflecting the social role of journalism and its relationship with society. From this point of view, the movie "Spotlight (2015)", which was shot recently and focused on investigative journalism, was found worth examining. The aim of the study is to examine the social role of investigative journalism in the movie "Spotlight" with a sociological approach. In this study, the movie "Spotlight" has been analyzed using the Sociological Analysis Method of Arthur Asa Berger. As a result of the study; In the light of the mission attributed to investigative journalism in a social sense, it was concluded that the investigative journalism experience had a social role in the film and that it strives to make reality visible due to its professional responsibility.

___

  • Akçalı, S. (1998). Türkiye'de Araştırmacı Gazetecilik Ve Sorunları. Doktora Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Arık, E., & Akgün, H. (2019). Türk Sinemasında Gazeteci Kimliğinin Temsili. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi(34), 196-220.
  • Armağan, A. (2012). Bir Uzmanlık Alanı Olarak Araştırmacı Gazetecilik. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 0(7), 77-88.
  • Aucoin, J. L. (2005). The Evolution of American Investigative Journalism. Missouri, ABD: University of Missouri Press.
  • Brooks, B. S., Kennedy, G., Moen, D. R., & Ranly, D. (1985). News Reporting And Writing. New York: St. Martin's Press.
  • Diken, B., & Laustsen, C. B. (2011). Filmlerle Sosyoloji. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Ekhareafo, D. O., Okoro, F. E., & Olley, W. O. (2016). Investigative And Interpretative Journalism: An Insıght Into Critical And Review Writing. Lagos, Nigeria: Trust Publications.
  • Ettema, J. S., & Glasser, T. L. (1988). Narrative Form and Moral Force: The Realization of Innocence and Guilt Through Investigative Journalism. Journal of Communication, 38(3), 8-26.
  • Güçhan, G. (1993). Sinema-Toplum İlişkileri. Kurgu Dergisi(12), 51-71.
  • Hunter, M. L., & Hanson, N. (2011). What is Investigative Journalism? M. L. Hunter içinde, Story-Based Inquiry: A Manual for Investigative Journalists (s. 7-12). France: UNESCO Pulishing.
  • İrvan, S. (2018). Araştırmacı Gazetecilik: Kavramsal Bir Değerlendirme. Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi(2), 70-94.
  • Kabadayı, L. (2018). Film Eleştirisi: Kuramsal Çerçeve Ve Sinemamızdan Örnek Çözümlemeler. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Öncel, G. K. (2012). Soruşturmacı Gazeteciliğin Demokrasilerdeki Yeri: Kuramlar Ve Uygulamalar. Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özden, Z. (2004). Film Eleştirisi. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Protess, D. L., Cook, F. L., Doppelt, J. C., Ettema, J. S., Gordon, M. T., Leff, D. R., & Miller, P. (1991). The Journalism of Outrage: Investigative Reporting and Agenda Building in America. New York: The Guilford Press.
  • Rezendes, M. (2002, Ocak 06). Church Allowed Abuse By Priest For Years. bostonglobe.com: https://www.bostonglobe.com/news/special-reports/2002/01/06/church-allowed-abuse-priest-for-years/cSHfGkTIrAT25qKGvBuDNM/story.html adresinden alındı
  • Tokgöz, O. (2013). Temel Gazetecilik. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Uzun, R. (2006). Gazetecilikte Yeni Bir Yönelim: Yurttaş Gazeteciliği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(16), 633-656.
  • Williams, P. N. (1978). Investigative Reporting And Editing. New Jersey: Prentice-Hall.