Reevaluation of the Kürdî Makam in the Light of Turkish Folk Songs

Reevaluation of the Kürdî Makam in the Light of Turkish Folk Songs

The main purpose of this study is reevaluate the Kürdî makam and interpret the data in view of current theoretical knowledge. After examining the folk songs in the TRT Turkish folk music repertoire, a total of 20 sample folk songs determined to be in Kürdî makam were selected. The selected works were first analyzed using the conventional method. In this process, elements such as the scale, dominant pitch, and phrase endings of the works were investigated. While determining the dominant pitch, end of the first phrase of the work in the lyrical section and important phrase endings were reviewed. In cases where the phrase endings of the work did not provide clear information, the data in the Musical Instrument Digital Interface (MIDI) analysis report were used. In determining the scale, the dominant pitch was accepted as the center noteand the tones above and below this pitch establish the range. The analysis phase using the conventional method was continued using computer aided analysis. In this process, the sample works were rewritten in the Make Music Finale 2014 program and converted into MIDI format. The MIDI files were analyzed through a program called Seyr-i MIDI and reports were created. The results of the two different analyses reveal that the information about the Kürdî makam presented in almost every source based on Arel-Ezgi theory or affiliated with the scales in Turkish folk music differs significantly from the actual data in terms of the level of importance of phrase endings, dominant pitch, and the formation of scale.

___

  • Bayraktarkatal, M. E. ve Öztürk, O. M. (2012). Ezgisel kodların belirlediği bir sistem olarak makam kavramı: Hü- seyni makamının incelenmesi. Porte Akademik Müzik ve Dans Araştırmaları Dergisi, 3(4), 24-59. Erişim adre- si: http://porteakademik.itu.edu.tr/
  • Can, C. (2002). Geleneksel Türk sanat müziğinde Arel-Ezgi-Uzdilek ses sistemi ve uygulamada kullanılmayan bazı perdeler. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt 22, 1, 175-181. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/
  • Güray, C. (2017). Bin yılın mirası, makamı var eden döngü: Edvar geleneği. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • İrden, S. (2015). Bileşik makam Bûselik. Rast Müzikoloji Dergisi. Cilt III, 2, 813-827. doi:10.12975/ rastmd.2015.03.02.00038
  • İrden, S. (2020). Türk musıkisinde düzen perde makam terkib uygulamaları. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Kutluğ, Y. F. (2000). Türk mûsikîsinde makamlar. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Özbek, A. M. (1987). Türk halk müziğinde ayak tabirinin yanlış kullanımı üzerine. III. Milletlerarası Türk Folklor Kongresi Bildirileri, Cilt 3, 205-212.
  • Özek, E. (2014). 20. Yüzyıl Türk müziği icrasında perde anlayışı. İstanbul: Türk Musikisi Vakfı.
  • Özkan, İ. H. (2013). Türk mûsikîsi nazariyatı ve usulleri-Kudüm velveleleri (12. bs.). İstanbul: Ötüken Neşriyat A.Ş.
  • Öztürk, O. M., Beşiroğlu, Ş. ve Bayraktarkatal, M. E. (2014). Makamı anlamak: Makam nazariye tarihinde başlıca modeller. Porte Akademik, Cilt I, 10, 9-36. Erişim adresi: http://porteakademik.itu.edu.tr/
  • Öztürk, O. M. (2014a). Makam müziğinde ezgi ve makam ilişkisinin analizi ve yorumlanması açısından yeni bir yaklaşım: Perde düzenleri ve makamsal ezgi çekirdekleri (Yayınlanmamış Doktora Tezi). İstanbul Teknik Üni- versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Öztürk, O. M. (2014b). Makam, avaze, şube ve terkib: Osmanlı musiki nazariyatında Pisagorcu ‘kürelerin uyumu/ musikisi’ anlayışının temsili. Rast Müzikoloji Dergisi, Cilt II, 1, 1-49. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/
  • Öztürk, O. M. (2015). Halk mûsikîsi repertuar incelemelerinin makam nazariyesi araştırmalarına yapabileceği kat- kılar. EÜ Devlet Türk Musikisi Dergisi. 2015(7), 1-27. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/
  • Soysal, F. ve Yürümez, E. (2020). Türk halk müziği solfeji 1. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Tura, Y. (2006). Tedkîk ü tahkîk / İnceleme ve gerçeği araştırma. İstanbul: Pan Yayıncılık
  • Tura, Y. (2017). Türk mûsikîsinin mes’eleleri (3. bs.). İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Uçan, A. (2015). Türk müzik kültürü, Ankara: Evrensel Müzik Yayın Evi.
  • Yarman, O. (2008). Türk makam müziği tarihinde ses sistemleri. İTÜ 2007-2008 Güz Dönemi Seminerleri. İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul
  • Yılmaz, K. (2019). Arel nazariyatındaki basit makamlarda bestelenmiş klasik Türk müziği eserleri ile bu makamla- ra ait nazari bilgilerin bilgisayar destekli karşılaştırılması (Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi). Sivas Cum- huriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • Yılmaz, K. (2020). Arel-Ezgi-Uzdilek ses sistemi üzerine. Rast Müzikoloji Dergisi. Cilt 8, 1, 2348-2365. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/
  • Zeren, A. (2003). Müzik sorunlarımız üzerine araştırmalar. İstanbul: Pan Yayıncılık