Makrokosmos I: George Crumb’in Eserinde Gelişmiş Piyano Teknikleri

Bu makalede, George Crumb’ın Makrokosmos I eserinde kullanılan ‘gelişmiş piyano teknikleri’ne odaklanılmakta, bu tekniğin uygulanmasıyla ilgili bestecinin yorumlarını aktararak icra esnasında dikkat edilmesi gereken noktalara ışık tutmak istenmektedir. Eserin ithaf edildiği piyanist ve icracıların yorumlarıyla birlikte, yazar tarafından eserin icrası yoluyla edinilen çeşitli edimler aktarılmaktadır. Bestecinin müziksel geçmişi; sıradışı tınılar, numeroloji, notasyon, simetrik ilişkiler üzerinden incelenirken, eserde karşımıza çıkacak olan pizzicato, telleri susturarak çalma, glissandolar, doğuşkanlar, ses tahtasında çıkan perküsif efektler, zincir, yüksük, pena, ıslık ve vokal efektler gibi alışılagelmişin dışında olan çalış teknikleri, önerilen yöntem ve materyaller aktarılmıştır. Bu konuda David Burge’nin makale, kitap, söyleşilerinden faydalanılmıştır. Eserin performans notları öncelikli kaynak olmakla birlikte, Crumb hakkında yapılan çalışmalardan derlenen bilgiler ışığında, eserin icrası sırasında oluşabilecek teknik sorunlar aktarılmaktadır. Bu aktarımları, eserin çeşitli piyanolarda ve salonlarda icrası sayesinde edinilen öznel deneyimlerle, hem nota hem de performans üzerine yapılan teknik analizler vasıtasıyla elde edilen sonuç ve öneriler oluşturmaktadır. Böylelikle eseri yorumlamak için gerekli olan gelişmiş piyano tekniklerinde icra sırasında karşılaşılabilecek performansa ilişkin sorunlara yönelik bir öngörü sunmak amaçlanmıştır. Eserin nitelikli icrası için; eserin nota ve performans notlarının beraber değerlendirilmesi, işaretlemeler, esere uygun piyano seçimi, obje ve materyal seçimlerinde önem gerektiren hususlara dikkat çekilmekte; dramatik efektlerin icrasında özen ve amplifikasyonun önemi vurgulanmaktadır.

Makrokosmos I: Extended Piano Techniques in George Crumb’s Work

This article purposes to elucidate the advanced piano techniques used in Crumb’s Makrokosmos I and to illuminate features to be considered while working the piece. The study is primarily grounded in articles by David Burge, to whom the piece was dedicated, and the author’s personal notes and experience of performing this work. The composer’s musical context is discussed in terms ofnumeric symbolism , notation, and symmetrical relationships. Extended piano techniques have been examined through unusual sounds such as pizzicato, muted strings, glissandos, overtones, percussion effects on the soundboard, chain, thimble, plectrum, whistle, and vocal effects. Technical problems that may occur during the performance are also examined. Arguments are presented through subjective experiences attained from the performance of the work on various models of pianos and in diverse halls. The present study aims to offer insight into the performative problems of extended piano techniques. For the qualified performance of the work; it is recommended to work on the score and performance notes, appropriate piano selection, and the choice of suitable objects and materials for the skilled performance of this oeuvre. It also emphasizes the importance of the amplification of dramatic effects in the work’s performance.

___

  • Bass, R. (1991). Set, Scales and Symmetries: The Pitch Structural Basis of George Crumb Makrokosmos I and II. Music Theory Spectrum, Volume 13, No: 1, 1-20. Erişim adresi: http://www.jstor.org/stable/745971
  • Burge, D. (1990). Twentieth Century Piano Music. New York: Schirmer Books.
  • Burge, D. (1976). Performing The Piano Music Of George Crumb. Contemporary Keyboard,II/4, 20-21. Erişim adresi: https://core.ac.uk/download/pdf/215269034.pdf
  • Cohen, D. (2002). George Crumb A Bio-Bibliography, Bio-bibliographies in Music. London, Westport, Connecticut: Greenwood Publishing Group.
  • Crumb, G. (1974). Makrokosmos, Volume I-II for Amplified Piano. New york: C.F. Peters.Crumb, G. (1971). Songs, Drones and Refrains of Death. Newyork: C.F. Peters.
  • Crumb, G. (1974). George Crumb Makrokosmos Volume I, Notes for Vinyl Record. Kaliforniya,Nonesuch Records.
  • Duffie, B. (1998). Interview with George Crumb, “Composer George Crumb”, A Conversation with Bruce Duffie, WNIB, Classical 97. Chicago, Erişim adresi: http://www.bruceduffie.com/crumb2.html
  • Hanehan, D. (1975, Mayıs 11). Crumb, The Tone Poet. The New York Times. Erişim adresi: https://www.nytimes.com/1975/05/11/archives/crumb-the-tone-poet-crumb.html
  • Matthews, N. W. (1981). George Crumb’s Makrokosmos Volume I and II: Considerations for performance, Inclu-ding Observations by David Burge, Robert Miller and Lambert Orkis (Doktora tezi, University of Oklahoma School of Music, Norman). Erişim adresi: https://core.ac.uk/download/pdf/215269034.pdf
  • Pearsall, E. (2004). Symmetry and Goal Directed Motion In Music By Bela Bartok And George Crumb. Tempo 58, 228, 32-40. doi: 10.1017/S0040298204000129
  • Shuffett, R. (1979). The Music, 1971-75, of George Crumb: A Style Analysis. Erişim adresi: https://books.google.com.tr/books
  • Vaes, L. P. F. (2009). Extended Piano Techniques: in theory, history and performance practice (Doktora tezi, Faculty of Humanities, Leiden Üniversitesi, Leiden). Erişim Adresi: https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/15093