Konservatuvarlardaki Obua Eğitiminde Kamış Yapımının Müfredata Dahil Edilmesi Gerekliliği

Obua kamışla çalınan tahta üflemeli bir enstrümandır ve kamış ton kalitesini belirleyen en önemli faktördür. Kamışın hammaddesi olan kargı, makine ve alet kullanımıyla şekillendirilerek çalınmaya hazır hale getirilir. Ton anlayışına uygun ve iyi sonuç veren bir kamış yapabilmek uzun bir eğitim süreci gerektirir. Kullanılan malzemeler ve el alışkanlığı kazanmak gerekliliği de düşünüldüğünde, kamış yapımını öğrenmek için gereken süre ve emek, iyi seviyede obua çalabilecek duruma gelebilmek için gereken ile hemen hemen aynıdır. Obua kamışı yapımı ve pedagojisi adı altında birçok kaynak bulunmaktadır. Ancak, kamış yapımının hangi yöntemlerle ve nasıl öğretilmesi gerektiği ile ilgili yol gösterici bir kaynağa rastlanmamıştır. Bu çalışmada, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi ve Proquest veri tabanında obua kamışı, kamış yapımı ve kamış eğitimi ile ilgili tezler incelenmiş, elde edilen 15 tez çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. Yapılan inceleme sonucunda, pek çok obua eğitimcisinin kamış yapımının önemine değinmesine rağmen, kamış yapımı eğitiminin müzik okullarındaki müfredata dahil edilmediği tespit edilmiştir. Araştırma süresince incelenen tezler, bu alanda eğitmenlerin başvurabileceği yeterli kaynağın olmadığını ve kamış yapımı eğitiminin belli bir müfredata ve sürece dayanmadığını destekler niteliktedir. Çalışmanın literatürde bu alandaki boşluğa katkıda bulunması, kamış yapımı eğitiminin önemine dikkat çekmesi ve diğer çalışmaları tetiklemesi hedeflenmiştir.

Necessity of Introducing Courses on Reedmaking in Oboe Education in Conservatories

Oboe is a double-reed woodwind instrument and the reed is the most crucial factor that determines the tone quality. The reed is made of a material that is known as “kargı” in Turkish. It takes many hours of delicate effort and skillful use of various tools to put the material in a form that an artist can play. Despite the significance of reedmaking learning in overall oboe education, there are not many studies on reedmaking pedagogy. In this study, I examine the previous dissertations on oboe reed, reedmaking and its education in Turkish Higher Education Council Thesis Center and Proquest database. I have sampled 15 dissertations from the resources. I have observed that although many oboe educationists acknowledge the crucial importance of reedmaking, reedmaking education is not a part of the curriculum in usic schools. There is a lack of literature and textbooks that educationists can refer to in this area whereas there is a strong need for a formal and generic curriculum in oboe reed education. My work is an attempt to help fill the gap in the literature, aims to draw attention to reedmaking education and initiate further studies in the field.

___

  • Barret, A. M.-R. (1862). A complete method for the oboe. Londra: Jullien & Co.
  • Berman, M. (1988). The art of oboe reedmaking. Toronto: Canadian Scholar’s Press.
  • Busch, D. L. (1972). A technical comparison of an 1807, a 1916, and a 1968 oboe and related reedmaking and performance problems (Doktora tezi). ProQuest Dissertations and Theses veri tabanından erişildi. (UMI No. 7313695)
  • Erdem, E. (2010). Günümüz obua kamış yapım tekniklerinde Alman ve Amerikan ekolleri üzerine bir araştırma, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir
  • Garnier, F. J. (1800). Méthode raisonné epour de haut-bois. Paris, Pleyel
  • Garnier, F. J. (1803). Methode. Paris, L’imprimeriedu Conservatoire de Musique.
  • Goossens L. ve Roxburg E. (1977). Oboe. New York, NY: Schirmer Books A Division of Macmillian Publishing Co., Inc.
  • Grush, J. (1972). A Guide to the study of the classical oboe (Doktora tezi). ProQuest Dissertations and Theses veri tabanından erişildi. (UMI No. 7225121)
  • Ledet, D. A. (1981). Oboe reed styles theory and practice. Bloomington: Indiana University Press.
  • Messich, R. G. (2012). The Philadelphia influence on the art of reedmaking (Doktora tezi). ProQuest Dissertations and Theses veri tabanından erişildi. (UMI No. 3551227)
  • Muehrcke, E. (2012). Oboebasics.com a modern method for oboe embouchure (Doktora tezi). ProQuest Dissertations and Theses veri tabanından erişildi. (UMI No. 3521693)
  • Nora, P. (1979). The development of contemporary oboe technique (Doktora tezi). ProQuest Dissertations and Theses veri tabanından erişildi. (UMI No. 7918862)
  • Rathbun, R. L. (1942). The oboe manual. A handbook for music educators and school oboists: Common sense information about the oboe for everyone who needs it (Doktora tezi). ProQuest Dissertations and Theses veri tabanından erişildi. (UMI No. EP67601)
  • Reese, R. S. (2012). Transitioning to the oboe: Methods and resources to asisst in switching to the oboe from other woodwind instruments (Doktora tezi). ProQuest Dissertations and Theses veri tabanından erişildi. (UMI No. 1520878)
  • Rennick, E. A. (2010). Oboereed- making pedagogy in the United States: A survey (Doktora tezi). ProQuest Dissertations and Theses veri tabanından erişildi. (UMI No. 3409862)
  • Rose, R. E. (2017). The development and continued evolution of the American style of oboeplaying (Doktora tezi). ProQuest Dissertations and Theses veri tabanından erişildi. (UMI No. 10623780) Schuring, M. (2009). Oboe art and method. London:Oxford University Press.
  • Smith, W. B. (1953). Teaching the double reeds a practical approach to the teaching of oboe and basson in the schools (Doktora tezi). ProQuest Dissertations and Theses veri tabanından erişildi. (UMI No. EP47685.)
  • Storch L. (1977). Georges Gillet: Master performer and teacher. Journal of the International Double Reed Society 6.
  • Storch, L. ve Tabuteau, M. (2008). How do you expect to play the oboe if you can’t peel mushroom?. Bloomington: Indiana University Press.
  • Şekercioğlu, A. (2008). 20. ve 21. yy’a ait obua eserlerinde yeni arayışlar ve çalım teknikleri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Şensöz, A. P. (2008) Barok’tan modern’e obuanın mekanik yapısının gelişimi (Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Vanderhagen, A. (1790). Methode nouvelle et raisonnee pour le hautbois. Paris: Boyer.
  • Wang, S. (2009). Basic preparation for oboe auditions by using selected oboe excerpts (Doktora tezi). ProQuest Dissertations and Theses veri tabanından erişildi. (UMI No.3392677)
  • Warren, J. (2017). Significant learning principles as reedmaking pedagogy (Doktora tezi). ProQuest Dissertations and Theses veri tabanından erişildi. (UMI No.10278588)