Hedwig ve Angry Inch Oyunundaki ‘Hedwig’ Karakterinin Soytarı Kavramı Açısından İncelenmesi

Bu çalışmanın amacı, John Cameron Mitchell’in yazdığı Hedwig ve Angry Inch oyunundaki ‘Hedwig’ karakterini soytarı kavramı ve tipolojisi üzerinden tarihsel bir perspektif kapsamında incelemektir. Soytarılık kavramı ile bu kavramın tarihteki yeri üzerinden yapılan araştırmalar oyundaki Hedwig karakterini kavramaya dair -özellikle oyuncu açısından- bir bakış açısı oluşturacaktır. Soytarılığın tarihsel art alanı ile günümüzdeki yansımalarının ne olduğu, bunların modern bir müzikal tiyatro oyunu olan Hedwig ve Angry Inch müzikali içerisindeki karşılığı irdelenecektir. Çalışmaya soytarılık kavramının tarihsel kökeniyle tarihsel dönemler içerisindeki gelişimi ele alınarak başlanacaktır. Sonrasında Hedwig karakteri bu tarihsel art alan ekseninde çözümlenerek günümüzde ne türde bir soytarı kavramına karşılık geldiği, karakterin oyun içerisindeki konumu ile replikleri üzerinden yapılan tespitler bağlamında değerlendirilecektir. Hedwig karakterine dair bu çalışmada yapılan değerlendirme ve tespitler, ilgili alt başlıklar altında analiz edilerek sonuç ve değerlendirme bölümünde kalitatif bir değerlendirme yöntemi doğrultusunda incelenerek bir değerlendirme niteliğinde sonuçlandırılacaktır. İnceleme sonucunda ulaşılan tespitler, oyun karakterinin soytarılık kavramı ve tipolojisi üzerinden değerlendirilmesi yönünde araştırmacılara ve oyunculara bir bakış açısı sağlayarak Hedwig karakterinin bu minvalde ele alınmasına imkân sağlayacaktır.

Evaluation of ‘Hedwig’ in Hedwig and the Angry Inch as the Jester

This study examines the character of ‘Hedwig’ in the musical play Hedwig and the Angry Inch, written by John Cameron Mitchell, using the historical concept and typology of the jester, with a special focus on performers’ perspectives. First, the study focuses on the historical origin of the concept of jester and its development over various historical periods. Afterward, the character of Hedwig is analysed from a historical perspective to determine which kinds of jester concept Hedwigmight correspond to today. Evaluating the position of the character and her lines in the play was significant in this determination. The study concludes with an assessment of the qualitative evaluation method. The findings of this examination will present a new perspective to researchers and actors to evaluate the character of Hedwig through the concept and typology of the jester.

___

  • Amsden, L. C. (2011). Philippe Gaulier’s Contribution to Clown Theatre; Traces and Manifestations. (Masters dis-sertation, The University of Birmingham, Birmingham) Retrieved from https://core.ac.uk/download/ pdf/1631562.pdf google scholar
  • Boysan, A. (2004). Neşeye Şarkı. Ankara: Bilgi Yayınevi. google scholar
  • Brockett, O. G. (2000). Tiyatro Tarihi. (İ. Bayramoğlu, Çev.) Ankara: Dost Kitabevi. google scholar
  • Brockett, O., ve Ball, R. (2018). Tiyatronun Temelleri. (M. Akşehir, Çev.) İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınları. google scholar
  • Çalışlar, A. (1994). Shakespeare Sözlüğü. İstanbul: Mitos-Boyut Yayınları. google scholar
  • Çalışlar, A. (2004). Tiyatro Kavramları Sözlüğü. İstanbul: Mitos-Boyut Yayınları. google scholar
  • Despot, A. L. (1981). Some Principles of Clowning. The Massachusetts Review, 22(4), 661-678. http://www.jstor. org/stable/25089205 google scholar
  • Dimili, B. (2017, 13 Ocak). Biraz Terbiyesiz, Biraz Sözünü Sakınmayan, Karşınızda Hedwig! Retrieved from htt-ps://www.artfulliving.com.tr/kultur-ve-yasam/biraz-terbiyesiz-biraz-sozunu-sakinmayan-karsinizda-hedwi-gi-i-10122 google scholar
  • Draq queen. (2022). In Oxford Learners Dictionaries. Retrieved from https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ definition/english/drag-queen google scholar
  • Deklase. (2021). Nişanyan Sözlük. 21 Mayıs, 2022 tarihinde https://www.nisanyansozluk.com/kelime/deklase adresinden alındı. google scholar
  • Düalist. (2021). Türk Dil Kurumu Sözlükleri. 1 Aralık, 2021 tarihinde www.sozluk.gov.tr adresinden alındı. google scholar
  • Erasmus. (2021). Deliliğe Övgü. (Y. Sivri, Çev.) İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları. google scholar
  • Esslin, M. (1999). Absürd Tiyatro. (G. Siper, Çev.) Ankara: Dost Kitabevi Yayınları. google scholar
  • Gültürk, B. (2011). Bir Sahne Fenomeni Olarak Huysuz Virjin ve Kültürel Kaynakları. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. google scholar
  • Güngören, A. (1998). Palyaço, Soytarı, Kurban ve Maskara Kral. Küçük Bir İş İçin Yaşlı Bir Palyaço Aranıyor [Oyun Broşürü]. http://31.145.174.244:8088/userPandtgm/orjinal.php?link=/1794/pzeeini0v3/show/02.jpg google scholar
  • Gürman, M. (1998). Maskelerin de Maskesi Düştü. Küçük Bir İş İçin Yaşlı Bir Palyaço Aranıyor [Oyun Broşürü]. http://31.145.174.244:8088/userPandtgm/orjinal.php?link=/1794/pzeeini0v3/show/03.jpg google scholar
  • Melankoli. (2021). Türk Dil Kurumu Sözlükleri. Aralık 1, 2021 tarihinde www.sozluk.gov.tr adresinden alındı. google scholar
  • Mitchell, J. C. (2016). Hedwig ve Asabi Inch. (Y. Sütçü, Çev.) İstanbul: ONK Ajans. Yayımlanmamış tiyatro metni. google scholar
  • Nutku, Ö. (2021). Dünya Tiyatrosu Tarihi 1. İstanbul: Mitos-Boyut Yayınları. google scholar
  • Nutku, Ö. (2002). Oyunculuk Tarihi 2. Ankara: Dost Kitapevi Yayınları. google scholar
  • Otto, B. K. (2001). Fools Are Everywhere The Court Jester Around the World. Chicago: The Unıversity of Chicago Press. google scholar
  • Öngen, O. (2020). Şehrin Öteki Sesi: Sokağın Müziği. (Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tez Raporu). Beykent Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul. google scholar
  • Rudlin, J. (2000). Commedia dell’Arte. (E. İpekli, Çev.) İstanbul: Mitos-Boyut Yayınları. google scholar
  • Shakespeare, W. (2019). Kral Lear. (Ö. Nutku, Çev.) İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları. google scholar
  • Shakespeare, W. (2022, 20 Ocak). Şatonun Altında. (G. Dinçol, Yöneten, P. Akkuzu, & G. Arsal, Hazırlayanlar) Akün Sahnesi, Ankara. google scholar
  • Soytarı. (2021). In Cambridge Dictionary. Retrieved from www.dictionary.cambridge.org/dictionary/english/clown google scholar
  • Şatonun Altında. (2022, 28 Şubat). Şatonun Altında. www.fizikseltiyatroarastirmalari.com/oyunlar adresinden alındı. google scholar
  • Taner, H., And, M., ve Nutku, Ö. (1966). Tiyatro Terimleri Sözlüğü. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi. google scholar
  • Tuncay, M. (2014). Orta Çağ Tiyatrosu. İstanbul: Mitos-Boyut Yayınları. google scholar
  • Tüzün, F. (2021) Midasın Kulakları. Yönetmen: Zeynep Çelen Tamer Orkestra Şefi: S. Muratov, T. Taviş. Ankara Devlet Opera ve Balesi, (17.09.2021). google scholar
  • Urgan, M. (2010). İngiliz Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. google scholar
  • Ünsal, Ş. (2006). Geçmişten Günümüze «Soytarılık» Kavramının Tiyatroda Yansıması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir. google scholar
  • Visniec, M. (1998). Küçük Bir İş İçin Yaşlı Bir Palyaço Aranıyor. (A. Güngören, Çev.) Yayımlanmamış tiyatro metni. google scholar
  • Yorulmaz, B. (2017, 20 Haziran). Macbeth’e Gülmek: Şatonun Altında [Podcast]. Erişim adresi:www.acikradyo.com.tr/kulis-sesleri/macbethe-gulmek-satonun-altinda google scholar