John Dewey’in Eserlerinde Bir İfade Aracı Olarak Dil

Antik Çağ’dan başlayarak günümüze kadar pek çok düşünür dil hakkındaki fikirlerini ortaya koymuş ve kendi pencerelerinden dilin ne olduğunu ya da ne olmadığını söylemeye çalışmışlardır. Dilin anlamla, sanatla, edebiyatla, eğitimle, düşünmeyle olan ilişkisi ve dilin kullanım alanları ortaya konmaya çalışılmıştır. Pek çok felsefeci gibi John Dewey de dil hakkındaki düşüncelerini eserlerinde dile getirmiştir. Dil, insanları bir araya getiren bir olgudur. Yaşamın ayrılmaz bir parçası olan dil, hem insanın bireysel yaşamı için hem de toplumsal yaşamı için çok önemlidir. Kendini ifade etme, şeylerin anlamını kavrama konusunda dil insanın vazgeçilmez bir parçasıdır. İçinde anlamlar barındırır ve bu anlamların insanlar tarafından kullanılmasını sağlar. Gerek ses yoluyla gerekse işaretler yoluyla kendimizi ifade etmemizi sağlayan dil, insanı diğer canlılardan ayıran en önemli özelliktir. İnsanlar zihnindekileri dil aracılığıyla açığa çıkarır ve yansıtır.

The Use of Language as an Instrument of Expression in John Dewey's Works

Starting from ancient times and up until today, many philosophers have expressed their ideas about language and tried to describe what language is or isn't from their own perspectives. Efforts have been made to explore the relationship between language and meaning, art, literature, education, thinking, and the various fields where language is used. Like many philosophers, John Dewey has also expressed his thoughts on language in his works. Language is a phenomenon that brings people together. Language, an inseparable part of life, is crucial not only for individual human existence but also for social life. Language is an indispensable part of human beings when it comes to expressing oneself and understanding the meaning of things. It carries meanings and enables these meanings to be used by people. Language, which enables us to express ourselves both verbally and non-verbally through signs, is the most important feature that distinguishes humans from other living creatures. Humans reveal and reflect what is in their minds through language.

___

  • Altınörs, S. A. (2010). Düşünce ile Dil Arasındaki İlişkiye Descartes'ın Yaklaşımı. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1(28), 389-401.
  • Altınörs, S. A. (2018). Dil Felsefesindeki Klasik Anlayışa Karşı Sausure'ün Örtük İtirazları. Kilikya Felsefe Dergisi(1), 27-38.
  • Chomsky, N. (2018). Dil ve Zihin. Ankara: BilgeSu Yayıncılık.
  • Dewey, J. (2021). Deneyim Olarak Sanat. (N. Küçük, Çev.) İstanbul: Vakıfbank Kültür Yayınları.
  • Dewey, J. (2021). Felsefenin Yeniden İnşası. (S. Aydın, Çev.) Ankara: Fol Kitap.
  • Dewey, J. (2022). Nasıl Düşünürüz? (H. Kaayıkçı, Çev.) Ankara: Fol Kitap.
  • Eroğlu, A. (2012). Sanatta Araç Olarak Dilin Önemi. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi(38), 393-401.
  • Kula, O. B. (2012). Dil Felsefesi Edebiyat Kuramı I. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı web sitesinden 15.05.2023 tarihinde https://kuran.diyanet.gov.tr/tefsir/Bakara-suresi/38/31-33-ayet-tefsiri adresinden erişildi.
  • Nerimanoğlu, K. V. (2015). Dil(bilimi) ve Felsefesi. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(8), 103-140.
  • Özcan, Z. (2014). Dil Felsefesi I (Mantıkçı Paradigma). İstanbul: Sentez Yayıncılık.
  • Özer, Ö. (2022). John Locke'un Dil Anlayışı Bağlamında Dil-Dünya İlişkisi. Antalya.
  • Saygın, A. (2018). Platon'un Dil Felsefesi Üzerine. Academia.edu web sitesinden 15.05.2023 tarihinde https://www.academia.edu/37543957/Platonun_Dil_Felsefesi_%C3%9Czerine adresinden erişildi.
  • Türer, C. (2015). John Dewey. C. Türer içinde, Doğu'dan Batı'ya Düşüncenin Serüveni (s. 125-153). İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Türkmen Birlik, P. (2017). John Locke’ta Sözcüklerin Kurulumundan Toplumun Kurulumuna Uzlaşım Unsurunun Rolü. Kilikya Felsefe Dergisi(2), 69-95.
  • Yıldırım, M. (2021). Mantık ve Dil Açısından Frege'nin Erken Dönem Wittgenstein'la Karşılaştırılması. FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi)(31), 97-118.