KIRKLARELİ’DE YAŞAYAN YERLİ ROMANLARIN SOSYAL KİMLİK ALGILARI İLE İLGİLİ SAHA ARAŞTIRMASI

Bu çalışmada Kırklareli’de ikamet eden yerli Romanların sosyal kimlik inşası araştırılmıştır. Yerli romanlar; daha sonra göç eden grubu (20 ila 40 yıl önce) Çerge olarak tanımlamaktadır. Kendisini bu grubtan kesin olarak ayırmaktadır. Çalışma kapsamında yerli romanlara; kendilerini, çergeleri ve roman olmayanları (Gajo) nasıl tanımladığı sorulmuştur. Araştırmada; odaklaştırılmış içe bakış tekniği ile derinlemesine mülakat yapılmıştır. Araştırma kapsamında 2015 yılında, Kırklareli vilayetinin Yayla mahallesindesinde birebir görüşmelerle saha araştırması gerçekleştirilmiştir. Araştırmada derinlemesine mülakat gerçekleştirilen kişi sayısı 69’dur. Çalışmada yerli romanlara; nereden geldiniz, kendinizi, , gajoları, çergeleri nasıl tarif edersiniz, dışlanıyor musunuz, çocuklarınızın gelecekde nerede olmasını istersiniz, kaç yaşında evlendiniz soruları sorulmuştur. Araştırmada verilen cevaplar içerik analizi yapılarak frekans tabloları ile değerlendirilmiştir. Ayrıca araştırmacı gözlemlerini aktarmaktadır.Yerli romanlar  kendilerini fakir ve eğitimsiz 39’u gajolar bizi dışlamaz ifadesini kullanmış, 30 kişi ise sosyal hayatta dışlanırız açıklaması yapmıştır. En fazla rahatsız oldukları konu ise yerli romanların gajolar tarafından çergeler ile benzer hatta eşit olarak algılanmaları olarak ifade edilmektedir. 
Anahtar Kelimeler:

çingene, roman, kırklareli, gajo

___

  • Aysoy, M. (2015). “Roman Geleneğinin Değişimi”, Bursa Teknik Üniversitesi, ‘Tarihten Günümüze Romanlar’ Çalıştayı 6-7 Kasım tarihlerinde Sunulan Tebliğ Roman Geleneğinin Değişimi.Doosje, B. ve Ellemers, N. (1997). "Stereotyping under threat: The role of group identification." The social psychology of stereotyping and group life. (Der.) R. Spears, v. d. Oxford: Blackwell. 257-273.Genç,Y., Taylan,H., ve Barış, İ. (2015). “Roman Çocuklarının Eğitim Süreci ve Akademik Başarılarında Sosyal Dışlanma Algısının Rolü”, International Journal of Social Science 6 Number: 33 , p. 79-97, Spring.Gökbilgin,M.T.(1956). “Kanuni Sultan Süleyman Devri Başlarında Rumeli Eyaleti Livatalar,Şehir Ve Kasabaları” Belleten XX/78 Ankara.Kolukırık, Suat.(2004) Aramızdaki yabancı: çingeneler. danışman Havva Neşe Özgen. İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora teziMummendey, A.ve Schreiber, H. J. (1983). "Better Or Just Different? Positive Social Identity By Discrimination Against, Or By Differentiation From Outgroups." European Journal Of Social Psychology, 13, 389-397.Turner, J. C. (1975). "Social comparison and social identity: Some prospects for intergroup behaviour." European Journal of Social Psychology, 5, 5-34. Mummendey ve Schreiber, 1983: 390; Turner ve Brown, 1978:133.Turner, J. (1987). Rediscovering the social group: A self categorization theory. Oxford: Basil Blakcwell. Uğurlu,Ö. (2013). Dönüşen Kentlerde Çingene Olmak: İzmit Örneği/Being A Gipsy in Transforming Cities: The İzmit Case, Mülkiye Dergisi, Cilt 37, Sayı 1 (2013).