Merleau-Ponty’nin Bedenlenme Fenomenolojisi Bilinç ve Beden Bütünlüğü

Bu çalışmanın amacı Fransız düşünür Maurice Merleau-Ponty’nin fenomenolojik yaklaşımını bir bedenlenme teorisi olarak ele almak ve düşünürün kavramsal çerçevesini bedenlenmiş özne ya da bedenlenmiş bilinç kavramı bağlamında sunmaktır. Merleau-Ponty’nin felsefesi öznenin dünya ile ilişkisini algı fenomenolojisi temelinde sunan ve bu noktada algının öznenin bedenselliğinden bağımsız değerlendirilemeyeceğini, algının öznenin bu dünyada bedenli bulunuşuna ait olduğunu söyler. Bu bağlamda düşünür algı zemininde bir beden fenomenolojisi sunar. Merleau-Ponty’nin kendisinin de sıklıkla dile getirdiği gibi, düşünürün bu yaklaşımı geleneksel felsefenin epistemolojik ve ontolojik ayrımlarına, özne ve düşünme süreçlerine dair tanımlamalarına bir karşı çıkıştır. Bununla birlikte, çağdaş ontolojik tartışmalarda, düşünürün felsefesi ve sözü edilen bağlamda sunduğu bedenlenme kavramsallaştırması felsefenin farklı alanlarında ilgi görmekte ve bu tartışmalardaki bedenlenme teorileri arasında yer almaktadır. Bu bağlamda, bu çalışmanın amacı, Merleau-Ponty’nin bedenlenme fenomenolojisini bilinç-beden bütünlüğü kavramı çerçevesinde ele almak ve düşünürün felsefesini geleneksel düalizmlere ve bu düalizmlerin çağdaş felsefedeki yansımalarına bir karşı çıkış olarak değerlendirmektir.

Merleau-Ponty’s Phenomenology of Embodiment The Unity of Mind and Body

The aim of this study is to evaluate French philosopher Maurice Merleau-Ponty’s phenomenological approach as an embodiment theory and to present his conceptual framework within the contex of embodied subject or embodied mind. The philosophy of Merleau-Ponty, which represents the relationship between subject and the external world on the basis of phenolomelogy of perception, argues that the perception cannot be evaluated independent from the corporeality of the subject and that the perception belongs to the bodied beingness of the subject. In this regard, he presents an embodiment phenomenology based on perception. As Merleau-Ponty puts into words the whole time, his view is an opposition to the traditional epistemological and ontological distinctions and to the traditional definitions on the subject and the mind process. At the same time, in contemporary ontological debates, his philosophy and his conception of embodiment draw interest in the different areas of philosophy and they are involved in the embodiment theories in these debates. In this context, the aim of this study is to evaluate Merleau-Ponty’s phenomenology of embodiment within the frame of the unity of mind and body and to evalute his objections to the traditional dualisms and the reflections of these dualisms in contemporary philosophy.

___

  • Aydın, A. (2017). Yaşayan Deneyim – John Dewey ve Maurice Merleau-Ponty, Maurice Merleau-Ponty Cogito (88) (ss. 247-266). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Aydoğmus, O., Cağatay, H., Gürpınar, E., & Oğuz, F. (2017). The Role of Tacit Knowing in Adherence to Social Norms, Filosofia Unisinos, 18(3), 140-145.
  • Carman, T. (2008). Merleau-Ponty, London & New York: Routledge.
  • Dreyfus, H. L., & Dreyfus, S. E. (1999). The Challenge Of Merleau-Ponty’s Phenomenology Of Embodiment For Cognitive Science, Perspectives on Embodiment – The Intersections of Nature and Culture, London & New York: Routledge.
  • Dreyfus, H. L., & Dreyfus, S. E. (2000). Mind Over Machine, New York: The Free Press.
  • Dreyfus, H. L. (2000). A Merleau-Pontyian Critique of Husserl's and Searle's Representationalist Accounts of Action, Proceedings of the Aristotelian Society, New Series (100), (ss. 287-302).
  • Dreyfus, H. L. (2002). Intelligence without Representation – Merleau-Ponty’s Critique of Mental Representation, Phenomenology and the Cognitive Sciences (1), (ss. 367–383).
  • Dreyfus, H. L. (2005). Overcoming the Myth of the Mental: How Philosophers Can Profit from the Phenomenology of Everyday Expertise, Proceedings and Addresses of the American Philosophical Association (79- 2), (ss. 47-65).
  • Dreyfus, S. E. (2004). The Five-Stage Model of Adult Skill Acquisition, Bulletin of Science Technology & Society, 24(3), 177-181.
  • Gallagher, S. & Zahavi D. (2008). The Phenomenological Mind, London & New York: Routledge.
  • Merleau-Ponty, M. (2006). Algının Önceliği ve Onun Felsefi Sonuçları, (Y. Yıldırım, Çev.). İstanbul: Kabalcı.
  • Merleau-Ponty, M. (2014). Algılanan Dünya, (Ö. Aygün, Çev.) İstanbul. Metis Yayınları.
  • Şan, E. (2015). Merleau-Ponty, İstanbul: Say Yayınları.
  • Şan, E. (2017). Algıya Göre Düşünmek, Maurice Merleau-Ponty, Cogito (88) (ss. 63-84), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Uslu, A. (2016). Hafıza ve Geçmişin Talebi Olarak Tarih Arasındaki Ayrım, Vira Verita (1), (ss. 42-64).
  • Zahavi, D. (2012). The Oxford Handbook of Contemporary Phenomenology, Oxford: Oxford University Press.
  • Ziemke, T. (2003). What’s that Thing Called Embodiment?, Proceedings of the Annual Meeting of the Cognitive Science Society, (ss. 1305-1310).