Kartezyen Özne ve Kantçı Öznenin Heidegger’de Anlamı: Dünyasallık

Heidegger’e göre varlık, var-olmakla anlaşılabilendir. Var-olma davranışı ya da var-oluş, insanın bütünsel yapısını ifade eder. O, var olanları kuramsal olarak anlamaktan çok, dünya-ile-birlikte-var oluşunda anlar. Bu yüzden Heidegger insanı, Descartes ve Kant’ın cogito’yla var oluşa getirdiği ayrıma karşı, dünyasallık bağlamında anlar.

-

To Heidegger, being is unde rstandable with be-ing. The comportment of be-ing or existing means a whole structure of human being. He understands beingsas in his being with-in-the-world rather than theoreticalunderstanding.Thus, Heidegger understands human being in the context of worldliness contrary tothe difference between cogito and being by Descartes and Kant.

___

  • Camcı, C. (2014). Heidegger’de Zaman Kavramının Varlıkla İlişkisi. Antalya: Yayımlanmamış Kitap.
  • Camcı, C. (2010). Aydınlanmanın Kurgusal Olanağı Olarak Özgürlük Etik İlişkisi. İsmail Serin (Ed.), Birinci Uluslararası Felsefe Kongresi/Eşitlik, Özgürlük, Kardeşlik (s. 789-806). Bursa: Asa.
  • http://philosophy.uludag.edu.tr/ufk/sites/default/files/978-975-8149-42-1.pdf
  • Cassirer, E. (1996). Kant’ın Yaşamı ve Öğretisi. Doğan Özlem (Çev.). İstanbul: İnkılâp.
  • Descartes, R. (1998). Anlığın Yönetimi İçin Kurallar ve İlk Felsefe Üzerine Meditasyonlar. Aziz Yardımlı (Çev.). İstanbul: İdea.
  • Guignon, C. B. (1983). Heidegger and the Problem of Knowledge. Indiana (USA): Hackett.
  • Heidegger, M. (2008). Varlık ve Zaman . Kaan H. Ökten (Çev.). İstanbul: Agora.
  • Heimsoeth, H. (2007). Kant’ın Felsefesi. Takiyettin Mengüşoğlu (Çev.). Ankara: Doğu Batı.
  • Polt, R. (2005). Ereignis. Hubert L. Dreyfus, & Mark A. Wrathall (Ed.), A Companion To Heidegger (ss. 375-391). USA: Blackwell.
  • Tümkaya, B. (2010). Heidegger’in Batı Metafiziğine Yönelik Tedirginliği ve Modern Özne Eleştirisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Uzun, E., Güçlü, B., Uzun, S., & Yolsal, Ü. H. (2003). Felsefe Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Yalçın, Ş. (2010). Modern Felsefede Benlik. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.