Kültürel Mirasın Yeniden Canlandırılmasında Sanal Kent Müzesi Potansiyelinin Kuzey Kıbrıs Örneği Üzerinden İrdelenmesi

Kıbrıs tarih boyunca birçok medeniyete ev sahipliği yapmış ve onların kültürlerinden kalan birçok kalıntı günümüze kadar taşınmıştır. Bu kalıntıları uluslararası standartta sergileyebileceğimiz ve kentli kimliğinin oluşumunda önemli rol oynayacak olan Kent Müzesi kavramı Kuzey Kıbrıs’ta henüz benimsenmiş değildir. Pandemi döneminin değişik parametrelerinden dolayı ise Kent Müzesi’ni fiziksel ortamda gerçekleştirmeden önce sanal ortamda oluşturmak daha olası gözükmektedir. Bu bağlamda makalede, müzelerin başlangıçları olan merak dolaplarından başlayarak; dijital ekranlara kadar uzanan tarihini inceleyerek, bu tarihin getirdiği metotların potansiyel bir Sanal Kent Müzesi'ne nasıl harmanlanacağı üzerinde durulmaktadır. Uluslararası kurumların, sanal gerçeklik gibi teknolojilerin entegrasyonu ile hem eğitim açısından hem de eğlence ve etkileşim açısından kullanıcılarını tatmin eden sanal müze projeleri de çalışma kapsamında incelenmektedir. Ayrıca makalenin gelecekte tasarlanabilecek bu sanal ortama bir kaynak oluşturması, yön verici olması ve konuyla ilgili toplumsal bilinç oluşturması da hedeflenmektedir.

___

  • Acland, A. ve Waddell, N. (2020). ‘What is A Museum?’, Medium of the Museum Podcast (Erişim adresi: https:// podcasts.google.com/feed/ aHR0cHM6Ly9mZWVkcy5idXp6c3Byb3V0LmNvbS8xMzcxMjMyLnJzcw/episode/ QnV6enNwcm91dC01NzMyMjg0? sa=X&ved=0CAQQkfYCahcKEwigk_z1vY7vAhUAAAAAHQAAAAAQAg&hl=en-CY).
  • Akçay, T. (2020). ‘Hayallerdeki ‘müze’’, (Erişim adresi: http://blog.milliyet.com.tr/hayallerdeki--muze-/ Blog/?BlogNo=56807).
  • Ashmolean. (2017). ‘The Story of The World’s First Public Museum’ , (Erişim adresi: https:// www.ashmolean.org/article/the-story-of-the-worlds-first-public-museum).
  • BBC. (2020a). ‘Pandemi nedir, ülkeleri nasıl etkiler?’, (Erişim adresi: https://www.bbc.com/turkce/ haberler-dunya-51614548).
  • BBC. (2020b). ‘Türkiye’de sosyal medya ne kadar ve nasıl kullanılıyor?’, (Erişim adresi: https:// www.bbc.com/turkce/haberler-turkiye-53259275).
  • BBC. (2020c). ‘How do we know about the Vikings?’, (Erişim adresi: http://www.bbc.co.uk/ history/ancient/vikings/evidence_01.shtml).
  • Bennett, T. (1995). ‘The Exhibitionary Complex’, The Birth of the Museum (London: Routledge), 59-88.
  • Benjamin, W. (2007). ‘The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction’, Illuminations (New York: Schocken Books), 217-254.
  • Cameron, F. (2004). ‘Digital Futures I: Museum Collections, Digital Technologies, and the Cultural Construction of Knowledge’, Curator The Museum Journal, cilt 1, sayı 3, 325-340.
  • Cameron F. ve Kenderdine S. (2007). Theorizing Digital Cultural Heritage: A Critical Discourse (Massachusetts: The MIT Press).
  • Dağlı, U. U. (2017). ‘Çağdaş Kent Anlayışı Doğrultusunda Mağusa Gazi İlkokulu Üzerine Bir Senaryo’, (Erişim adresi: https://www.havadiskibris.com/cagdas-kent-anlayisi-dogrultusunda-magusa-gazi- ilkokulu-uzerine-bir-senaryo/).
  • Dağlı, U. U. (2018). ‘Gazimağusa Suriçi'nde kent müzesi açılmalı’, (https://www.kibrisgazetesi.com/kibris/ gazimagusa-suricinde-kent-muzesi-acilmali-h36736.html).
  • Dağlı, U. U. (2020a). ‘Prof. Dr. Uğur Ulaş Dağlı’nın “Müzeler Günü ve Haftası” mesajı’, (Erişim adresi: https://www.kibrismanset.com/guncel/prof-dr-ugur-ulas-daglinin-muzeler-gunu-ve-haftasi- h282601.html).
  • Dağlı, U. U. (2020b). ‘DAÜ Mimarlık Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Uğur Ulaş Dağlı’nın “Müzeler Günü ve Haftası” Mesajı’, (Erişim adresi: https://www.emu.edu.tr/tr/haberler/etkinlikler/dau-mimarlik- fakultesi-dekani-prof-dr-ugur-ulas-daglinin-muzeler-gunu-ve-haftasi-mesaji/1235/pid/3412).
  • Dedehayır, H. (2013). ‘Kent Tarihi Müzeleri ve Arşivleri’, (Erişim adresi: https://www.tarihikentlerbirligi.org/ wp-content/uploads/KentM%C3%BCzeleri-Ekitap.pdf).
  • Dijital Arkeoloji Enstitüsü. (2016). ‘The Triumphal Arch’, (Erişim adresi: http://digitalarchaeology.org.uk/ the-triumphal-arch).
  • Doğan, S. (2018). ‘Müzecilikte Dijital Dönüşüm, Değişen Müze Teknolojileri ve Ulusal Bilgi Politikası’, (Erişim adresi: https://kamkongresi.com/wp-content/uploads/2018/12/MÜZECİLİKTE- DİJİTAL-DÖNÜŞÜM-DEĞİŞEN-MÜZE-TEKNOLOJİLERİ-VE-ULUSAL-.pdf).
  • Fleming, T. (2009). ‘Embracing the Desire Lines: Opening up Cultural Infrastructure’, (Erişim adresi: https:// www.watershed.co.uk/sites/default/files/publications/2011-08-23/ Embracing_the_Desire_Lines.pdf).
  • Kuzey Kibris Turk Cumhuriyeti Eski Eserler ve Muzeler Mudurlugu. (2019). ‘Muze ve Oren Yerleri’, (Erişim adresi: https://web.archive.org/web/20190214002729/http://eemd.gov.ct.tr/tr-tr/ müzeveörenyerleri.aspx).
  • Geismar, H. (2018). ‘Ways of seeing: from the rambaramp to Google Earth’, Museum Object Lessons for The Digital Age (London : UCL Press). 79-86.
  • Giritli, F. (2012). ‘Kuzey Kıbrıs’ta Müzede Eğitim Çalışmalarının Değerlendirilmesi’, Yaratıcı Drama Dergisi 2012, Cilt 7, Sayı 13, 9-21.
  • Google Arts & Culture. (tarih yok). ‘A Brief History of Book’, (Erişim adresi: https:// artsandculture.google.com/story/a-brief-history-of-books/OAXR-SPrQmOCew?hl=en).
  • Güven, S. (2016). ‘Çağdaş Müzecilik Değerlendirmeler ve Politika Önerileri’, Museum Professionals, (Erişim adresi: http://cagdasmuzebilim.ankara.edu.tr/wp-content/uploads/sites/384/2016/04/Çağdaş- Müzecilik-Eğitimi-Degerlendirme-ve-Politika-Önerileri.pdf).
  • ICOM. (2007). ‘Museum definition’, (Erişim adresi: https://icom.museum/en/faq/what-is-icoms-definition- of-a-museum/).
  • Itelson, M. (2019). ‘How Gen Z Presents A Challenge to Traditional Arts Organizations’, (Erişim adresi: https://psmag.com/ideas/how-gen-z-presents-a-challenge-to-traditional-arts-organizations).
  • Malraux, A. (1967). Museum Without Walls, (New York: Doubleday & Company).
  • Moss, R. (2020). ‘British Museum website revamp puts over 4 million collection objects online’, (Erişim adresi: https://museumcrush.org/british-museum-website-revamp-puts-over-4-million-collection- objects-online/). Okan, B. (2015). ‘Günümüzde Müzecilik Anlayışı’, Sanat ve Tasarım Dergisi Anadolu Universitesi, 187-198 (Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/192420).
  • Okan, B. (2018). ‘Günümüz Müzecilik Anlayışındaki Yaklaşımlar ve Müze Oluşumunu Etkiyelen Unsurlar’, Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi, Cilt 3, Sayı 4, 215-242. (Erişim adresi: http://tykhedergi.duzce.edu.tr/ Dokumanlar/tykhedergi/Dosyalar/S_4%20Berna%20okan.pdf).
  • Sarsılmaz, Y. (2010). ‘Müzelerde Teknoloji Kullanımı’, ABMYO Dergisi, sayı 20, 45-53.
  • Schimelpfenig, R. (2017). ‘Digital Surrogates’, Public Services Quarterly, 13:3, 184-189, (Erişim adresi: https:// www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/15228959.2017.1338540?needAccess=true).
  • Schweibens, W. (2004). ‘The Development Of Virtual Museums’, ICOM News, sayı 3, 3.
  • UNDP. (2018). ‘2008-2018: 10 years working together for our common heritage’, (Erişim adresi: https:// www.cy.undp.org/content/cyprus/en/home/library/partnershipforthefuture/2018-tcch-publication.html).