OKUL ÖNCESİNDE SES EĞİTİMİNE GENEL BİR BAKIŞ

Okul öncesi dönemin çocukların eğitim hayatında çok önemli bir rolü olduğu artık tartışılmaz bir boyuttadır. Konu ile ilgili birçok öğretim-yöntem ve tekniği geliştirilmiş, ana sınıfı öğretimi çeşitli eğitim kurumlarında çok önem verilir hale gelmiştir. 21. yüzyılda ortaya çıkan eğitim anlayışındaki yeniliklerin, çocuk gelişimi ve eğitiminde kullanılan yöntemler konusundaki en önemli boyutu genelde sanat, özelde müzik alanında görülmektedir. Bu etkinlik türü kapsamında olan ve asıl hedefi dil gelişimini desteklemek olan ses çalışmaları doğru planlanıp uygulandığında çocuklarda olumlu etkileri tartışılmaz boyuttadır. Okul öncesi dönemi çocuğu duygularını belli etmek için müziği araç olarak kullanırlar. Toplu olarak şarkı söylediklerinde ise sosyal, dil ve duygusal gelişimleri hız kazanır. Bireysel şarkı söylediklerinde ise seslerini kontrol etmeyi, kendilerine güven duymayı keşfederler ve müziği iletişim aracı olarak kullanmaya başlarlar. Bu boyut çocuğun gelişiminde oldukça önemlidir. Yapılan bu çalışma, ilköğretime hazırlanan çocuğun, ana sınıfında sanat ve müzik eğitimi ile tanışmasının önemini vurgulamakta, müzik eğitimi kapsamında verilen ses eğitiminin önemi üzerinde durarak, ilgili literatür ışığında bilgiler vermeyi amaçlamaktadır. Ayrıca okul öncesi öğretmenlerinin aldıkları eğitim içinde müzik derslerinin önemini vurgulayarak, konu hakkında karşılaşılan bazı sorunları ele almıştır.

A GENERAL OVERWIEV of VOICE TRAINING on PRE-SCHOLL

It is now an indisputable dimension that preschool period has a very important role for children in education. Many teaching methods and techniques related to the subject have been developed and the main class teaching has become very important in various educational institutions. The most important dimension of the innovations in the 21st century educational approach, methods used in child development and education is seen in art, especially music. Positive effects on children are indisputable when audio studies that are within this type of activity and whose main objective is to support language development are planned and implemented correctly. The pre-school period uses the child as a musical instrument to show their emotions. Social, language and emotional developments gain momentum when they sing together. When singing individual songs, they start to control their voices, to trust themselves, and to use them as a means of music communication. This dimension is very important in the development of the child. This study puts an emphasis on the importance of pre-school children’s meeting art and music while they are preparing for primary education. It also aims to give information in the light of the literature review in terms of music education by highlighting the singing lessons given in the pre-school institutions. Furthermore, by prioritizing the music lessons, some obstacles that pre-school teachers have had in their training have been mentioned in this study. It also emphasized the importance of music lessons in pre-school teachers' education and dealt with some of the problems encountered.

___

  • Akkaş, S. (1993). Okulöncesi Eğitimde Müzik, Ankara: G.Ü. Mesleki Eğt. Fak. Yayınla- rı.
  • Başer, F.(2004). Müziğin Okul Öncesi Dönemde Çocuk Gelişimine Katkısı, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı 8, 271-284.
  • Canbay,C. (1984). Okulöncesi Müzik Kurumlarında Müzik Eğitimi, 1.Ulusal Müzik Bilimleri Sempozyumu Bildirileri, Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fa- kültesi Yayınları,İzmir.
  • Çevik, S. (1999). Koro Eğitimi Yönetimi ve Teknikleri. Ankara: Yurt renkleri Yayınevi.
  • Dinçer, İ. (2000). Çocuk Gelişimiyle İlgilenenler İçin Müzik El Kitabı, İstanbul.
  • Ekici, T. (2010). Okulöncesi ve İlköğretim Döneminde Çocuklara Yönelik Ses Eğitimi, Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 1, 159-182.
  • Elmas, Y. (1988). Çocuklar ve Gençler İçin Yazılacak Eğitici Müzik İhtiyacı ve Bestecile- rin Bu Yönde Teşviki. Ankara: Birinci Müzik Kongresi Bildiriler. Kültür ve Tu- rizm Bakanlığı Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü. 14/18 Haziran.
  • Güler, N. (2006). Okul Öncesi Öğretmenlerin Müzik Etkinliklerini Gerçekleştirme Du- rumları ve Eğitim Gereksinimlerinin Belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Li- sans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Halvaşi, B. (1989). Okul Öncesi Çocuklarda Piyano Eğitimi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Hildebrandt, C. (1998). Creativity in music and early childhood. Young Children, 53(6);68-74
  • Kılıç, I. (2011). Okul Öncesi Müzik Eğitimi. Pegem Akademi, Ankara.
  • Karkın, M. ve Kılıç, I. (2010). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Müzik Öğretiminin İncelenmesi. II. Ulusal Güzel Sanatlar Eğitimi Sempozyumu, 8-10 Nisan 2010, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Çanakkale.
  • Kızıldeli, N. (2001), Mutasyon Döneminde Ses Eğitiminin Önemi, S.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya, s.1,5
  • Kocabaş, A. (2000). Sınıf Öğretmenlerinin Müzik Derslerindeki Yetersizliklerine İlişkin Görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 7-11.
  • Küçüköncü, Y. (2000). Sınıf Öğretmenliğinde Müzik Eğitimi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı.7, 1-5.
  • Lunchsinger, R. And Arnold, G.E.,(1967), Voice-Speech-Language Clinical Communi- cology, Its Physicology and Patology, Wadsworth Publishing Company Cali- fornia, 131-134.
  • Mantie, R., & Tucker, L. (2008). Closing Th e Gap: Does Musicmaking Have To Stop Upon Graduation? International Journal of Community Music, 1, 217–227.
  • Oktay, A. (2000). Yaşamın Sihirli Yılları: Okulöncesi Dönem, Epsilon Yayınevi,İstanbul.
  • Ömeroğlu, E., Ersoy, Ö. ve diğerleri. (2003). Müziğin Okul öncesi Eğitimde Kullanıl- ması. Kök Yayıncılık, 1.Baskı. Ankara.
  • Popov, V. (1989). “Çocuk Koroları Eğitimi” TRT Tarafından Düzenlenen Seminer Not- ları’ndan, Ankara, 1989
  • Retra, J. (2005). Musical Movement Responses in Early Childhood MusicEducation Practice in the Netherlands. MERYC Researching Diff erent Approaches to Mu- sic Education Practice with Young Children Conference, 4-5 April 2005,The University of Exeter, United Kingdom.
  • Scott–Kassner, C. (1999). Developing Teachers for Early Childhood Programs. Music Educators Journal, 86(1), 19-25.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Kuramdan Uygulamaya, Gazi Kitabevi, (12. baskı), Ankara.
  • Sığırtmaç, A, (2002). Okul Öncesi Dönemde Müzik Eğitimi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c.3, 31-39.
  • Spaeth, J. (1994). Finding quality literature for young children. Teaching Music, 2(1);40- 41.
  • Şen, Y. (2006). Okul öncesi Dönemde, Çocuğun Gelişiminde Müziğin Önemi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Cilt 7, Sayı 1, 337-343.
  • Şen, Y. (2006). Okulöncesi Dönemde, Çocuğun Gelişiminde Müziğin Önemi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.7, Sayı 1, 337-344.
  • Töreyin, A.M. (1997). Türkiye’nin İlköğretim Kurumlarındaki Müzik Eğitimcisi Soru- nu. Filarmoni Sanat, Sayı.142
  • Wolf, J. (1992). Let’s sing it again: creating music with young children. Young Children, 47(2);56-61
  • Yüksel, D. (1996), Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Müzik Eğitimi, İTÜ Sosyal Bilim- ler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Yiğit, F. (2000). Müzik Eğitiminde Kodaly Metodunun Rolü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi.