BİR ANI YAZARI OLARAK İPEK ONGUN AS A MEMOIR WRITER IPEK ONGUN

Anı günlük, mektup, gezi yazısı gibi otobiyografik bir anlatım türüdür. Türk edebiyatında anı türünün yeterince gelişmediği kanısı yaygındır. Bu türde erkek yazarlar kadın yazarlara göre daha etkindir. Anı yazma nedenleri arasında kendini tanıtmadan gelecek nesillere ders vermeye birçok sebep sayılabilir. Anı inandırıcılığı konusunda şüphe uyandıran bir türdür. Birçok örnek anıların çoğunlukla zor zamanlarda yazıldığını gösterir. İpek Ongun, Anlat Anneanne adlı kitabında anılarını paylaşır. Ongun, erkek yazarların etkin olduğu anı edebiyatında kadın bakış açısı ve duyarlığıyla yazar. İlk Gençlik Edebiyatı’nın temsilcisi olarak gençlere hayat dersleri verir. Bu bağlamda çağdaş bir eğitimin öneminin altını çizer. Ongun, bu türde yazma nedenini anı defterini bir dost olarak görmesine bağlar. Anı inandırıcılık bakımından şüphe uyandıran bir türdür. Ancak zarif ve sevecen bir anneannenin anılarının inandırıcılığını sorgulamak şık kaçmaz. Yazarın Anlat Anneane’si kendini gerçekleştirmiş bir bireyin şanslı hayatı olarak da okunabilir.

AS A MEMOIR WRITER IPEK ONGUN BİR ANI YAZARI OLARAK İPEK ONGUN

Memoir; it is an autobiographical type such as daily, letter, travel writing. In Turkish literature, it is widely believed that the type of memoir is not sufficiently developed. Male authors are more active than women writers. Among the reasons for writing the memoir, there are many reasons to confession, to self-expression from teach future generations. The memoir is a kind of suspicion about its credibility. Many examples show that memories are often written in difficult times. Ipek Ongun also shares her memoirs in the book Anlat Anneanne. Ongun writes in the literature of the memoir when male writers effective, with a woman's perspective and sensibility. As a representative of the young adult literature, she teaches life to young people. In this context, she underlines the importance of contemporary education. Ongun connects this type of writing to seeing his memory as a friend. The memoir is a suspicious genre. Although, it is not easy to question the credibility of Ongun's memoirs because of Ongun's book is dominated by the language and style of an elegant and affectionate grandmother. Anlat Anneanne can be read as the lucky life of a self-actualized individual.

___

  • Adorno, Theodor W. (2000). “Bütün küçük çiçekler”. Minima Moralia. İstanbul: Metis Yay. 170- 171.
  • Ayaşlı, Münevver (2002). “Hatırât Edebiyatı”. İşittiklerim Gördüklerim Bildiklerim. İstanbul: Timaş Yay. 7-8.
  • Banarlı, Nihad Sami (1997). Yahya Kemal’in Hatıraları. İstanbul: İstanbul Fetih Cemiyeti. 63-64.
  • Çeri, Bahriye (2013). Hatıra ve Roman İlişkisi ve Münevver Ayaşlı Romanları. İstanbul: Doğu Kitabevi.
  • de Beauvoir, Simone (1993). Kadın “İkinci Cins”. Çev. Bertan Onaran. İstanbul: Payel Yay.
  • Dostoyevski, Anna Grigoryevna (2016). “Önsöz”. Anna Grigoryevna Dostoyevski’nin Hatırala- rı. Çev. Kenan Durdu. İstanbul: İnsan Yay. 13-14.
  • Enginün, İnci (2006). “Hatıra-Mektup”. Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e (1939- 1923). İstanbul: Dergâh Yay. 135-158.
  • Gökalp Alpaslan, Gonca (2016). Özyaşamöyküsünde Yazarın Yeniden Doğuşu. Ankara: Ürün Yay.
  • Jung, Carl Gustav (2002). Anılar, Düşler, Düşünceler. Haz. Aniela Jaffé, Çev. İris Kantemir. İs- tanbul: Can Yay.
  • Kaplan, Mehmet (2004). “Hatırat Üzerine”. Edebiyatımızın İçinden. İstanbul: Dergâh Yay. 132- 135.
  • Merriam Webster’s Encyclopedia of Literature (1995). Çev. Türkân Yeşilyurt.
  • Massachusetts/Unated Strates of America: Merriam-webster, Incorporated, Publishers Springfi- eld. 88.
  • Olgun, İbrahim (1972). Türk Dili 246: 403-427. (Anı Özel Sayısı)
  • Ongun, İpek (2017). Anlat Anneanne. İstanbul: Artemis Yay.
  • __ (2001). ”Önsöz”. Bir Genç Kızın Gizli Defteri. İstanbul: Altın Kitaplar Yay. 5-6.
  • Özdemir, Emin (1972). “Anı ve Anı Dilimiz Üzerine”. Türk Dili 246: 398-402. (Anı Özel Sayısı)
  • Özgül, M. Kayahan (2003). “Hayatım Roman”. Kandille İskandil. Ankara: Hece Yay. 123-162.
  • Öztürk, Orhan (2016). Özerk Benlik Kul Benlik. İstanbul: Okuyan Us.
  • Püsküllüoğlu, Ali (1996). Edebiyat Sözlüğü. İstanbul: Özgür Yay.
  • Yetkin, Suut Kemal (1978). “Hatıraların Hayatı”. Edebiyat Üzerine Denemeler. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yay. 45-48.
Kesit Akademi Dergisi-Cover
  • Başlangıç: 2015
  • Yayıncı: Asos Eğitim Bilişim Danışmanlık San. Tic. Ltd. Şti.