Türk Hamam Mimarisinin Yapısal ve Mekânsal Özelikleri

Türklerin tarihteki temizlik anlayışının en önemli göstergelerinden biri olan hamamlar tarih boyunca hem mimari hem de sosyal açıdan önemli bir yere sahip olmuştur.  Hem yapısal hem de mekânsal olarak kendine has nitelikler taşıyan hamamlar tarihe ışık tutan önemli mimari yapılardır. Türk tarihinin hemen her döneminde rastlanan hamamlardan günümüze kadar ulaşanları Osmanlı dönemine aittir. Roma hamamlarıyla benzerlik gösteren Türk hamamlarının bu hamamlardan ayrılan önemli yapısal farklılıkları bulunmaktadır.Bu çerçevede bu çalışmanın amacı, Türk kültüründe önemli bir yer tutan hamamların yapısal ve mekânsal özelliklerini incelemektir. Türk hamamlarının Roma hamamları ile benzerlik ve farklılık gösteren yönlerine değinerek Türk hamam mimarisi incelenmiştir.

Structural and Spatial Characteristics of Turkish Bath Architecture

 Throughout the history, Turkish Bath has had an important place both in terms of architecture and social life. These baths which one of the most important indicators of the Turks' understanding of cleanliness in history.The baths, which have their own characteristics both structurally and spatially, are important architectural structures that illuminate the history . From the baths seen in almost every period of Turkish history to the day-to-day, it belongs to the Ottoman period. Turkish baths, which resemble Roman baths, have important structural differences that separate them from the Roman ones.The purpose of this work is to examine the structural and spatial characteristics of the baths, which have an important place in Turkish culture. In this study examines the similarities and differences between Turkish Baths and Roman Baths.

___

  • Ahmetbeyoğlu, A. (Çev.) (2014). Attila’nın Sarayı’nda Bir Romalı Grek Seyyahı Priskos’a Göre Avrupa Hunları. İstanbul: Yeditepe Yayınevi.
  • Atlı, Süheyla (1990). “Mimar Sinan Hamamları Konusunda Bir Araştırma” Mimar Sinan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Restorasyon Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Hüzeyl, Ha (1988). İslam Ansiklopedisi, İslam Alemi Tarih, Coğrafya, Etnografya ve Biyografya Lugatı, Milli Eğiti Basımevi: İstanbul.
  • Ergin, N. (2012). Anadolu Medeniyetlerinde Hamam Kültürü: Mimari, Tarih ve İmgelem. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Eyice, S. (1997). Hamam (Tarih ve Mimari). Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. Cilt 15. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 402-430.
  • Hamamlar,http://rozsavolgyi.free.fr/cours/civilisations/pompei/p6.htm, Erişim Tarihi: ‎1 ‎Mart ‎2018 ‎Perşembe, ‏‎22:43:44
  • Ögel, B. (1978). Türk Kültür Tarihine Giriş 3. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Önge, Y. (1995). Anadolu’da XII-XIII. Yüzyıl Türk Hamamları. Ankara: Vakıflar Genel Müdürlüğü Yayınları.
  • Önge, Y., a.g.e., s.419.
  • Önge, Y; “Konya-Beyşehir’de Eşrefoğlu Süleyman Bey Hamamı”, Vakıflar dergisi, Sayı 7, s.140
  • Taşçıoğlu, T. (1998). Türk Hamamı. İstanbul: Unılever-Duran Ofset Yayınevi.
  • Turan, Ş. (2010). Türk Kültür Tarihi. (6. Baskı). Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Yegül, F. (2011). Roma Dünyasında Yıkanma. (Çev. Emel Erten). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Yılmazkaya, O. (2002). Aydınlık Kubbenin Altındaki Sıcaklık Türk Hamamı. İstanbul.