Sosyal-Çevre Bağlamında Kentte Gündelik Yaşam Estetiği, Sanatçıların Gözünden Kuzguncuk Semti

Kentleri oluşturan mahalleler tarih boyunca hem mimari hem de sosyal açıdan önemli bir yere sahip olmuştur. Yapısal ve mekânsal olarak kendisine has özellikler taşıyan mahalleler birçok açıdan tarihe ışık tutmaktadır. Bazı mahalleler ise özellikli halini her dönem korumaktadır. İstanbul Üsküdar ilçesinebağlı Kuzguncuk semti bu tür mahallelerdendir. Kamusal alanda sanatla iç içe olan Kuzguncuk’ta sanat müzeden-galeriden çıkarak sokağa, caddeye, meydana eklenmiş; gündelik yaşama dahil olmuştur.Sakinleri ile etkileşim halindeki semtte sanatın bireye ulaşması hayal olmaktan çıkarak gereceğe dönüşmüştür. Çalışma bu çerçevede atölye ve ikamet adresi olarak seçimlerini Kuzguncuk’tan yana kullanan sanatçıların gözünden semt tarihine, sahip olduğu zenginliklere, sanatçıların semte kattıklarıile insan ve mekân etkileşimi bağlamında semti incelemektir.

The Aesthetıc Of Everyday Life In The Cıty Of The Context Social Environment Kuzguncuk Neıghborhood Through The Eyes Of Inhabıtant Artısts

The neighborhoods that form the cities have had an important place both in architecture and social aspects throughout the history. The neighborhoods, which have their own characteristics both structurally and spatially, seher light on history in many aspects. Some neighborhoods maintain their characteristics in every period. Kuzguncuk, a neighborhood in Üsküdar district in Istanbul, is this kind of an example. There, where art and public sphere go hand in hand, art has spread to the streets out of the museums or galleries. Art involves in everyday life. In this interactive neighborhood, reaching of art to people isn't a dream anymore. In this context, this study aims to research the neighborhood in the context of human and space interaction by looking through the eyes of the artist who has chosen Kuzguncuk as a studio and inhabitancy. This research is based on the history of the neighborhood, the richness of it, the contribution of the artists to the local area considering the fact that the presence of the neighborhood will not be evaluated as just an area. 

___

  • Andrew Light & Jonathan M. Smith (Editörs), The Aesthetics of Everyday Life, New York: ColumbiaUniversity Press, 2004.
  • Amy Mills, Hafızanın Sokakları, 1. Basım, İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları, 2014.
  • Cengiz Bektaş (Katılımcı) Sanatçı Tanıklığı Kent Yaşam Kültür, Birleşmiş Milletler İnsan YerleşimleriKonferansı Habitat II Kent Zirvesi İstanbul 3-14 Haziran 1996, Ankara: Edebiyatçılar DerneğiYayınları, 1996.
  • Deborah Stevenson, Cities and Urban Cultures, 1.Basım, Philadelphia: Open University Press, 2003.
  • Edmondo De Amicis, İstanbul, (Çev. Beynun Akyavaş), 3.Basım, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları,1993.
  • Fatma Keçeli, Güngör Dilmen’in Oyunlarında Mitolojik Tarihsel ve Fantastik Olanın Kullanımı, s.26,http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/13/181/1431.pdf, (Erişim: 09.05.2018).
  • Hale Seval, Çömlekçi Maria, Patika Dergisi, 97. Sayı, 2017.
  • Henri Lefebvre, Kentsel Devrim, Selim Sezer (Çev.), 4.Basım, İstanbul: Sel Yayınları, 2015.
  • Hüseyin Koçak, “Kent-Kültür İlişkisi Bağlamında Türkiye'de Değişen ve Dönüşen Kentler”, SosyalBilimler Araştırmaları Dergisi, Sayı 2, 2011.
  • Jale Erzen, Üç Habitus Yeryüzü, Kent, Yapı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2015.
  • İskender Altın, İşte Baş İşte Gövde İşte Kanatlar Oyununu Çalışırken Keşfettiğim, Sevim Burak’ınMetinlerine Ya da Kendime Bakışımı Oluşturan Notların Arasından Seçilen Veya Yeni Yazılan 24Not, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, Sayı:32. 2011/2.
  • Karoly Kos, İstanbul, 1. Basım, İstanbul: Yeditepe Yayınevi, 2017.
  • Kevin Lynch, Kent İmgesi, 10.Basım, İstanbul: İş Bankası Yayınları, 1973.
  • Muhsine Helimoğlu Yavuz, (Katılımcı), Sanatçı Tanıklığı Kent Yaşam Kültür, Birleşmiş Milletler İnsanYerleşimleri Konferansı Habitat ll Kent Zirvesi İstanbul 3-14 Haziran 1996, Ankara: EdebiyatçılarDerneği Yayınları, 1996.
  • Neşe Mesutoğlu (Ed.), Anjelika Akbar (Röportaj veren), İstanbul Hayalden Gerçeğe Sözden Yazıya, 2.Basım, İstanbul: Pozitif Yayınları, 2012.
  • Osman Altıntaş, İsa Eliri, Birey Toplum İlişkisinde Kent Kültürü, Kamusal Alan ve Onda ŞekillenenSanat Olgusu, İdil Sanat ve Dil Dergisi, Sayı:5, 2012.
  • Ömer Seyfettin, Pembe İncili Kaftan, 18. Basım, İstanbul: Timaş Yayınları, 2016.
  • Sadettin Ökten ve Aynur Can, Objeden Hareketle Bir Estetik Denemesi Estetik Obje OlarakEyüpsultan, 5-7 Mayıs 2000 Tarihi Kültürü ve Sanatıyla Eyüpsultan Sempozyumu IV Tebliğler,İstanbul: Eyüp Belediyesi Kültür Yayınları(350-363), 2000.
  • Serdar Pakkan, Kuzgunköy-Bir Kuzguncuk Şiiri, https://www.antoloji.com/kuzgunkoy-bir-kuzguncuk-siiri-siiri/ (Erişim: 16.04.2018).
  • Theophile Gautıer, İstanbul Dünyanın En Güzel Şehri (Çev. Nuriye Yiğitler), 2. Basım, İstanbul: ProfilKitap Yayın, 2018.
  • Turgut Cansever, İslam’da Şehir ve Mimari, 9. Basım, İstanbul: Timaş Yayınları, 2014.
  • Yasemin Hayta, “Kent Kültürü ve Değişen Kent Kavramı”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal BilimlerEnstitüsü Dergisi, Sayı:2, 2016.