The Contractual foundation of justice and democracy as an imperative for social development in Africa

Bu makalede sadece, adalet kavramı ile toplumsal sözleşme arasında var olan içinden çıkılamaz bağlantının kurulması için bir deneme yapılmaz, fakat aynı zamanda bu kavramların Afrika’da gelişmenin amaçlarını elde etmenin bir aracı olarak demokrasi ile olan zorunlu ilişkilerine vurgu yapılır. Toplumsal sözleşme ile adalet kavramı arasındaki bağlantıyı araştırmakla bu makale, varoluşun çeşitli katmanlarında günlük yaşantımızda diğer kişiler ile ilişkilerimizin açık ya da örtük olarak toplumsal sözleşme tarafından desteklendiğini ve bu ilişkilerin her şeyden önce bir adalet ölçüsüne olanak tanımak ve toplumsal düzeyde bir gelişmeyi teşvik etmek anlamına geldiğini iddia eder. Demokrasiyi, gelişmenin amaçlarını elde etmenin için en iyi aracı olarak kabul etmekle beraber bu makale, demokrasi pratiğine karşılık çoğu Afrika ülkesinin devasa gelişme adımları atmamasının sebebi olarak ülke liderlerinin demokrasiyi, sözleşme şartlarına(ki bu şartlar demokrasi ilkesi tarafından temsil edilir) sıkıca bağlı kalınmadığında adalete ilişkin ciddi bir sınırlamanın içerimlerini beraberinde getiren bir sözleşme formu olarak kabul etmemesini gösterir.

Afrika’da toplumsal gelişme için bir zorunluluk olarak Adalet ve demokrasinin akdi temeli

In this paper, attempt is made not only to establish the inextricable link between social contract and the notion of justice but to emphasise their imperativeness to democracy as a means of achieving the goals of development in Africa. In examining the relationship between social contract and justice, the paper asserts that our every day dealing with others at various layers of existence is underpinned by the notion of a contract, whether explicit or implicit and that such dealings are meant primarily to facilitate some measure of justice and to foster development in human society. While accepting democracy as the best means for achieving the goals of development, the paper concludes that the reason most African states have not made giant developmental strides, despite their practice of democracy, is because their leaders are yet to accept democracy as a form of contract that carries with it, serious implications bordering on the question of justice, whenever the terms of the contract (represented by the principles of democracy) are not strictly adhered to

___

  • Virginia Held, Feminist Morality, Transforming Culture Society and Politics, Chicago: The University of Chicago Press, 1993.
  • See: Plato Five Dialogues, Translated by G.M.A. Grube, Hackett Publishing Company, 1981
  • Plato Republic, Translated by G.M.A. Grube and Revised by C.D.C. Reeve, Hackett Publishing Company, 1992.
  • Samuel Enoch Stumpf, Elements of Philosophy, An Introduction, New York: McGraw Hill, 1993, p. 36.
  • Hobbes Leviathan, Edited by C.B. Macpherson, England: Penguin Books, 1968.
  • Francis Offor, ‘A Philosophical Perspective an Globalization and the Quest for a Stable World Order’, Unpublished Ph.D Thesis submitted to the Department of Philosophy, University of Ibadan, Nigeria, February, 2005, p. 138.
  • Hobbes Leviathan p. 192.
  • Ibid., p. 196
  • David Gauthier “Hobbes” in Robert L. Arington (ed.), A Companion to the Philosophers, Massachusetts: Blackwell, 1999, p. 307.
  • John Locke, Two Treatises of Government, Cambridge: Cambridge University Press, 1963.
  • See: Jean–Jacques Rousseau, The Basic Political Writings, Trans. Donald A Cress, Hackett Publishing Company, 1987.
  • Jean-Jacques Rousseau, The Social Contract, Harmondsworth: Penguin, 1968.
  • Mon Chek Min “Social Contract Theory” http://www.iep.utm.edu/s/soc-cont.htm.
  • John Rawls, A. Theory of Justice, Oxford: Clarendon Press, 1972
  • Ibid., p. 54
  • Dipo Irele, Introduction to Contemporary Social and Political Thinkers, Ibadan: New Horn, 1993, p. 14.
  • Rawls, A Theory of Justice, p. 2
  • Rawls is cited in Gardner Michael R. “Rawls on the Maximum Rule and Distribute Justice”, Philosophical Studies, 27, 1975, pp. 255 – 256.
  • Rawls, A Theory of Justice p. 61.
  • Dipo Irele, op. cit., p. 16
  • Ibid., p. 17
  • David Gauthier, Morals by Agreements, Oxford: Oxford University Press, 1986.
  • See: Dipo Irele, op. cit., p. 102.
  • Ibid.
  • See: A.B. Ekanola ‘Peace and the Problems of Justice in Contemporary Society’, Unpublished Ph.D. Thesis, Department of Philosophy, University of Ibadan, Nigeria, 2002.
  • Ibid.
  • David A. Morse “ILO and the Social Infrastructure of Peace” in Federick Haberman (ed.), Nobel Lecturers: Peace, Amsterdam: Elsevier Publishing Company, 1972, p. 438.
  • T. D. Oladipo, “Apathy and the Future of Nigeria’s Democracy” Reflections, Vol.6, 2008, p. 23.