Michel Foucault’da Söylem, Hakikat ve İktidar İlişkisi Üzerine Bir İnceleme

Foucault, kendi yaptığı işi “düşüncenin eleştirel tarihi” olarak adlandırır. Ancak, düşüncenin eleştirel tarihi, hakikatin elde edilmesinin veya gizlenmesinin tarihi değil, hakikat oyunlarının ortaya çıkışının tarihidir. Bu tarih de, iktidar ve iktidarın işleyişi ile doğrudan bağlantılıdır. Söylem, hakikat ve iktidar arasındaki ilişki çerçevesinde iktidar sorununu ele alan Foucault, kapitalizmin gelişme koşullarına bağlı olarak şekillenen hastane, hapishane gibi kapatılma kurumlarında iktidarın işleyişini araştırır. Temel sorunu iktidarı iktidar ilişkilerinden hareketle ele almak ve buna bağlı olarak bir iktidar çözümlemesi yapmaktır. Foucault, bu bağlamda, modern kurumların analizine bağlı olarak devleti de problem edinir. Ona göre, iktidarın söz konusu olduğu her yerde bir direniş imkanı da vardır. Direnmek, bir bakıma, farklı bir söylem ortaya koymak, iktidar oyununun dışında bir oyunu geliştirmeye çalışmak demektir. Bu nedenle, iktidar söz konusu olduğunda, mevcut iktidar oyununun dışına çıkmak için, devleti oyunun dışında bırakmak gerektiğini düşünen Foucault, bu noktada felsefeye önemli bir yer açar.

An Inquiry on Relation among Discourse, Truth and Power in Michel Foucault

Foucault calls his work “a critical history of the thought.” However, the criticalhistory of the thought is the time, when any truth games appear, but not the time,when the truth is obtained or hindered. This history is directly linked to the powerand to how the power operates. Foucault, who also deals with the power matter inline with the relation between discourse, truth and power, inquires function of thepower in any enclosed institutions formed depending on development conditionsof the capitalism such as hospitals, jails, etc. His main problem is to deal with thepower by acting with any power relationship and to make a power solutionaccordingly. In this context, Foucault also adopts the states as a matter dependingon analysis of modern institutions. He thinks that there is a resistance opportunityin wherever the power is available. Resistance means in some ways setting forth adifferent discourse and developing a game other than the power game. Therefore,Foucault, who thinks that, when the power is at stake, one should go out of theexisting game and leave the state our of the game, makes a critical room forphilosophy at this point.

___

  • Bernauer, J. W. (2005). Foucault’nun Ozgurluk Seruveni, Trans. Ismail Turkmen, Istanbul: Ayrinti Yayinlari.
  • Blanchot M. (2005). “Hayalimdeki Michel Foucault”, Trans. Ayse Meral, Dısarının Dusuncesi Michel Foucault-Hayalimdeki Michel Foucault Maurice Blanchot, Istanbul: Kabalci Yayinevi, ss. 59-104.
  • Foucault, M. (1992). Hapishanenin Doguşu, Trans. Mehmet Ali Kılıcbay, Ankara: İmge Kitabevi Yayinlari.
  • Foucault, M. (1993a). Cinselligin Tarihi I, Trans. Hulya Tufan, Istanbul: Afa Yayinlari.
  • Foucault M. (1993b). Ders Ozetleri, Trans. Selahattin Hilav, İstanbul: YKY.
  • Foucault M. (2003). Iktidarın Gozu Secme Eserler 4, Trans. Isık Erguden, Istanbul: Ayrinti Yayinlari.
  • Foucault M. (2004). Marx’tan Sonra, Trans. Gokhan Aksay, Civiyazilari Istanbul: Yayinevi.
  • Foucault M. (2005a). Entelektuelin Siyasi Islevi Secme Eserler 1, Trans. Isık ErgudenOsman Akinhay-Ferda Keskin, Istanbul: Ayrinti Yayinlari.
  • Foucault M. (2005b). Büyük Kapatilma Secme Eserler 3, Trans. Isık Ergüden-Ferda Keskin, Istanbul: Ayrinti Yayinlari.
  • Foucault M. (2005c). Ozne ve Iktidar Secme Eserler 2, Trans. Isık Ergüden-Osman Akinhay, Istanbul: Ayrinti Yayinlari.
  • Hacking I. (1986). “The Archaelogy of Foucault”, Foucault: A Critical Reader, Edit.: David Couzens Hoy, Basil Blackwell, New York, 27-40.
  • Jenkins K. (1997). Tarihi Yeniden Dusunmek, Trans. Bahadir Sina Sener, Ankara: Dost Kitabevi Yayinlari.
  • Keskin F. (1996). “Foucault’da Siddet ve Iktidar”, Cogito, Sayı 6-7, Istanbul: YKY, ss. 117-122.
  • Megill A. (1998). Asırılıgın Peygamberleri, Trans. Tuncay Birkan, Ankara: Bilim ve Sanat Yayinlari.
  • Newman S. (2006). Bakuninden Lacan’a Anti-Otorieteryanizm ve Iktidarın Altust Olusu, Trans. Kursad Kızıltug, Istanbul: Ayrinti Yayinlari.
  • Rouse J. (1994). “Power/Knowledge”, The Cambridge Companion to Foucault, Edit. Gary Gutting, Cambridge University Press, New York, 92-114,
  • Sarup M. (1995). Postyapisalcilik ve Postmodernizm, Trans. A. Baki Guclu, Ankara: Ark Yayinevi.
  • Taylor C. (1986). “Foucault on Freedom and Truth”, Foucault: A Critical Reader, Edited by David Couzens Hoy, Basil Blackwell, New York, 69-102.
  • Walzer M. (1986). “The Politics of Michel Foucault”, Foucault: A Critical Reader, Edit.: David Couzens Hoy, New York: Basil Blackwell, ss. 51-68.
  • Young R. (2000). Beyaz Mitolojiler, Trans. Can Yildiz, Istanbul: Baglam Yayinlari.