Michael Walzer ve Komüniteryen Bireycilik

Öz Liberal siyaset felsefesi, toplumundan ve kültüründen bağımsız seçimler yapabilen, toplumsal çoğunluk veya kültürel miras karşısında korunması gereken, toplumsal çoğunluğun refahı veya kültürel mirasın sürekliliği için feda edilmesi söz konusu olmayan haklara sahip, atomik ve izole birey anlayışı üzerine inşa edildiğinden, komüniteryen felsefenin yoğun eleştirilerine maruz kalmıştır. Bu yazıda, komüniteryen siyaset felsefesinin çoğulcu ve demokratik çağdaş toplumlar için liberal teoriye alternatif sunma gücüne sahip olup olmadığı Michael Walzer felsefesi üzerinden tartışmaya açılacak; bu da, Walzercı komüniteryenizmin, çağdaş siyaset felsefesi literatüründe komüniteryen eleştirilerden en çok pay alan John Rawls ve onun “hakkaniyet olarak adalet” anlayışı ile karşılaştırılması aracılığıyla yapılacaktır. Sonuç olarak Walzercı komüniteryenizmin, özellikle söz konusu kültürel çoğulculuk temelli adalet sorunları olduğunda, Rawlsçu liberal bireyciliğin ötesine geçemediği iddia edilecektir. Bu iddianın amacı, modern dünyanın çoğulcu yapısına uygun olmayı amaçlayan herhangi bir siyaset teorisinin liberalizm/komüniteryenizm ikiliğine hapsolmaması gerektiğinin gösterilmesidir.

___

GURR, Tedd (2000). Peoples versus States: Minorities at Risk in the New Century, Washington: United States Institute of Peace Press.

HOLMES, Stephen (1993). The Anatomy of Antiliberalism, Cambridge: Harvard University Press.

KYMLICKA, Will (1989). Liberalism, Community and Culture, Oxford: Oxford University Press.

KYMLICKA, Will (1995). Multicultural Citizenship: A Liberal Theory of Minority Rights, Oxford: Oxford University Press.

KYMLICKA, Will (2001). Politics in the Vernacular: Nationalism, Multiculturalism, and Citizenship, Oxford: Oxford University Press.

LEVY, Jacob (2000). “Three Modes of Incorporating Indigenous Law”, Citizenship in Diverse Societies, ed. W. Kymlicka & W. Norman, pp. 297-325.

LOCKE, John (1960). Two Treatises of Government, ed. P. Lalett, Cambridge: Cambridge University Press.

MCGARRY, John. (1998) “Demographic Engineering: The State-Directed Movements of Ethnic Groups as a Technique of Conflict Resolution”, Ethnic and Racial Studies, 21 (4): 613-638.

PAREKH, Bhikhu (2006). Rethinking Multiculturalism: Cultural Diversity and Political Theory, 2nd ed., New York: Palgrave Macmillan.

PENZ, Peter (1992). “Development Refugees and Distributive Justice: Indigenous Peoples, Land and the Developmentalist State”, Public Affairs Quarterly, 6 (1): 105-31.

RAWLS, John (1999). A Theory of Justice (revised edition), Oxford: Oxford University Press.

RAWLS, John (2005). Political Liberalism (expanded edition), New York: Columbia Press.

SPINNER, Jeff (1994). The Boundaries of Citizenship: Race, Ethnicity, and Nationality in the Liberal States, Baltimore; The Johns Hopkins University Press.

WALZER, Michael (1980). “Pluralism in Political Perspective”, The Politics of Ethnicity, ed. S. Thernstrom, pp. 1-28, Massachusetts: Belknap Press of Harvard University Press.

WALZER, Michael (1983a). Spheres of Justice: A Defense of Pluralism and Equality, New York: Basic Books.

WALZER, Michael (1983b). “States and Minorities”, Minorities: Community and Identity, ed. C. Fried, pp. 219-227, Berlin: Springer-Verlag.

WALZER, Michael (1990). “The Communitarian Critique of Liberalism”, Political Theory, 18 (1): 6-23.

WALZER, Michael (1994). “Comment”, Multiculturalism: Examining the Politics of Recognition, ed. A. Gutmann, pp. 99-103, Princeton: Princeton University Press.

WALZER, Michael (1997a). On Toleration, New Haven: Yale University Press.

WALZER, Michael (1997b). “The Politics of Difference: Statehood and Toleration in a Multicultural World”, Ratio Juris, 10 (2): 165-176.

WALZER, Michael (2004). Politics and Passion: Toward a More Egalitarian Liberalism, New York: Vail Ballou Press.