Herkes Biraz Macbeth Biraz da Hamlet'tir

İnsanoğlu, kendini ve dünyayı anlamak ve açıklamak için daima çaba sarf etmiştir. Felsefe, tarihin başlangıcından beri, onun bu çabasındaki en temel araç olmuştur. Fakat felsefenin yanı sıra, genel olarak sanat ve özel olarak tiyatro eserleri de insanoğlunun bu çabası boyunca, en önemli yardımcıları olmuştur. Tiyatro eserleri, Macbeth ve Hamlet gibi trajedi karakterleri aracılığıyla, kendimiz ve yaşam hakkındaki bilgimizi genişletir ve aynı zamanda bizi, kendi öz benliğimizle yüzleştirirler. Yüzyıllardır doğruların peşinde koşan filozofların kelimeleri ve düşünceleri, tragedyalarda canlanmaktadır. Bu makalede, felsefe ve tiyatro eserleri arasındaki bağlantıyı göstermek için William Shakespeare'in çok önemli iki trajedisi, Macbeth ve Hamlet trajedileri seçilmiştir. Tiyatro eserlerinin, insan ve insan dünyası hakkındaki felsefi bilgiyle sıkı bir şekilde bağlantılı olduğunu iddia eden bu yazıda, bazı filozofların çalışmalarının rehberliğinde ve Macbeth ve Hamlet trajik kişiliklerinin ışığında, "arzu" ve "hayat" kavramları tartış

Everyone is partly Macbeth and partly Hamlet

Human being has always strived to understand and explain oneself and the world. Philosophy has been the most fundemental instrument for him since the begining of the history. But besides philosophy, art in general and spesifically theatre works have been the most important asistants of human being during this endevour. Theatre works are expanding our knowledge about ourselves and the life, and they also confront us with our innerselves by means of characters of tragedies, such as Macbeth and Hamlet. The words and thoughts of philosophers who have pursued the truths for centuries come to life in tragedies. In this article, two of the eminent tragedies of William Shakespeare: Macbeth and Hamlet tragedies are chosen to display the connection between philosophy and theatre works. In this paper which claimed that theatre works are closely related with the philosophical knowledge about human being and human world, the concept of "will" and "life" will be discussed under the guidance of the works of some philosophers and in the light of the tragic personalities of Macbeth and Hamlet.

___

  • ARİSTOTELES (2005) Poetika, çev. İsmail Tunalı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • BAYARD, Pierre (2002) Hamlet Üzerine Soruşturma, çev. Muna Cedden, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • BONNARD, Andre (2006) İnsan ve Tragedya, çev. Yaşar Atan, İstanbul: Evrensel Basın Yayın.
  • CAMUS, Albert (2002) Sisyphos Söyleni, çev. Tahsin Yücel, İstanbul: Can Yayınları
  • ÇELENK, Semih (2000) Barbarlar Mutludur Çünkü Tiyatroları Yoktur, İzmir: Etki Yayınları.
  • EAGLETON, Terry (2010) Estetiğin İdeolojisi, çev. Hakkı Hünler, Engin Kılıç, Bülent Gözkan, İstanbul: Doruk Yayımcılık.
  • HONAN, Park (2003) Shakespeare: Bir Yaşam, çev. Bülent Bozkurt, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • HUGO, Victor (1891) William Shakespeare, trans. Melville B. Anderson, Chicago: A. C. McClurg and Company.
  • LENOIR, Beatrice (2005) Sanat Yapıtı, çev. Aykut Derman, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • KANT, Immanuel (2002) Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi, çev. İoanna Kuçuradi, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • KUÇURADİ, İoanna (2006) Schopenhauer ve İnsan, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • MENGÜŞOĞLU, Takiyettin (1988) İnsan Felsefesi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • NIETZSCHE, Friedrich (2005) Tragedyanın Doğuşu, çev. Mustafa Tüzel, İstanbul: Cem Yayınevi.
  • NIETZSCHE, Friedrich (2009) Yunan Tragedyası Üzerine İki Konferans, çev. Mahmure Karaman, İstanbul: Say Yayınları.
  • SCHOPENHAUER, Arthur (2009) İsteme ve Tasarım Olarak Dünya, çev: Levent Özşar, Bursa: Biblos.
  • SHCHEDROVİTSKİİ, Lev Petrovich (1994) "L. S. Vygotsky's Tragedy of Hamlet Prince of Denmark", Journal of Russian & East European Psychology, vol. 32, iss. 2, (Mar-Apr 1994), pp. 49-65
  • SHAKESPEARE, William (1995) Hamlet, çev. Orhan Burian, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • SHAKESPEARE, William (1996) Macbeth, çev. Sabahattin Eyüboğlu, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • SPINOZA, Baruch (2004) Etika, çev. Hilmi Ziya Ülken, Ankara: Dost Kitabevi.
  • ŞENER, Sevda (2003a) İnsanı Geçitlerde Sınayan Sanat Dram Sanatı, İstanbul: Mitos- Boyut Yayınları.
  • ŞENER, Sevda (2003b) Yaşamın Kırılma Noktasında Dram Sanatı, Ankara: Dost Kitabevi.